Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: نشریه صفیر حیات
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: احکام شرعی به زبان حضرت آیت الله العظمی صانعی ( مدظله العالی) بنقل از ارگان مکتب اسلام در سال 62

احکام شرعی به زبان حضرت آیت الله العظمی صانعی ( مدظله العالی) بنقل از ارگان مکتب اسلام در سال 62

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

* گفتن مسأله و حکم خدا برای کسانی که آن را نمی دانند واجب است.

هرگاه شما مسأله ای را می دانید و دیگران آن را نمی دانند، بر شما واجب است که آن مسأله را به آن ها بگویید، تا آن ها نیز با حکم خدا آشنا شوند. فرقی هم ندارد که این احکام، مربوط به چه موضوعات و مسائلی باشد. اعم از آن که مسائل مزبور، سیاسی باشد یا اجتماعی، اقتصادی، عبادات، طهارت، نجاسات و... . به هر حال وجوب گفتن مسائل، تمام این موضوعات را شامل می شود. زیرا خداوند متعال درباره تمام این مسائل، حکم دارد.

* اعلام اشتباه موضوع، در "حق الله" واجب نیست.

هرگاه کسی دچار اشتباه موضوع، در "حق الله" شده باشد، واجب نیست که اشتباهش را به او اعلام کنیم، به خصوص اگر این اعلام اشتباه برای او موجب زحمت و ناراحتی باشد.
در این نکته چند مسأله را بیان می کنیم:

1. اشتباه موضوع در عبادات

برای روشن شدن این مسأله، از یک مثال استفاده می کنیم: مثلاً شخصی می داند که نماز را باید رو به قبله بخواند، و می داند که باید اول قبله را تشخیص بدهد، بعد نماز بخواند. اما در عمل مشاهده می کنیم که پشت به قبله ایستاده است و نماز میخواند. ممکن است این شخص که پشت به قبله ایستاده است و نماز می خواند در تحقیق برای تشخیص قبله اشتباه کرده باشد، یا در مورد دیگری دچار اشتباه شده باشد، ولی به هر حال، اکنون می بینیم که در همان حال پشت به قبله، نمازش را نزدیک به اتمام رسانده و در مرحله سلام دادن است. در این جا، به گردن کسی نیست که اشتباه این شخص را به او اعلام کند. زیرا با چنین کاری، آن شخص را به زحمت می اندازد. از طرفی هم در این اشتباه پای حقوق مردم در میان نیست و چیزی از "حق الناس" پایمال نمی شود. پس گفتن آن هم واجب نیست.
مثال دیگر:
شخصی که می داند لباس نمازگزار باید پاک باشد، اکنون با لباس آلوده به نجاست، به نماز ایستاده است و خودش هم نمی داند. حال اگر شما متوجه آلودگی لباس او شدید، نباید این مسأله را اعلام کنید و آن شخص را به زحمت بیندازید.
مثال دیگر:
شخصی که می داند طواف خانه کعبه هفت بار است، دچار اشتباه شده و کمتر طواف کرده است. در این جا هم چون موضوع به "حق الله" مربوط است و با حقوق اجتماعی مردم برخورد نمی کند، گفتن آن لازم نیست. زیرا اولاً با اعلام این اشتباه، طواف کننده به زحمت می افتد، ثانیاً ثوابی هم نصیب من و شما نمی شود، و بدتر از همه آن شخص هم در عمل خود شک می کند، حال آن که شک در طواف هم موجب بطلان آن می شود و این همه زحمت و دردسر به وجود می آید.

2. در سفره های میهمانی
شخصی که بر سر سفره ای مهمان است، در صورتی که نجاستی را در غذا مشاهده کند، لازم نیست آن را اعلام کند و به دیگران هم بگوید.
مثلاً اگر شخصی در بشقاب خود چیزی را ببیند و یقین کند که فضله موش است، و نیز یقین داشته باشد که این فضله در دیگ غذا بوده - نه فقط در داخل بشقاب او - و تمام غذا را موقع طبخ به نجاست آلوده است، باز هم لازم نیست موضوع را به میهمانان اطلاع دهد. بلکه تنها خودش باید از خوردن آن خودداری کند. البته اگر آن شخص بعد به نحوی با میهمانان برخورد داشته باشد که آلودگی و نجاست غذا، از طریق آن ها به او هم سرایت می کند، در آن صورت باید صبر کند تا همه غذای خود را بخورند و پس از اتمام غذا، موضوع را به آن ها اطلاع دهد تا دهان خود را تطهیر کنند. آنگاه، اگر میهمان ها، حرف آن شخص را قبول و تصدیق کنند، دهان خود را نیز تطهیر خواهند کرد و وظیفه آن شخص تمام خواهد شد. اما اگر هم حرف او را نپذیرفتند و اقدام به تطهیر دهان خود نکردند، باز هم برای آن شخص وظیفه و تکلیف دیگری باقی نخواهد ماند.

3.اعلام نجاست فرش از طرف صاحب خانه، لازم نیست.

هرگاه شخصی به خانه کسی به میهمانی برود، و فرش آن خانه قبلاً نجس شده باشد، لازم نیست صاحب خانه این موضوع را به میهمان خود اعلام کند، و او را از نجس بودن فرش آگاه سازد. البته ممکن است که صاحب خانه ای، از حکم این مسأله بی اطلاع باشد، و ندانسته و به گمان انجام وظیفه و تلکیف خود، به میهمانش بگوید فرش ما نجس است، پای مرطوب روی آن نگذارید ولی باید دانست که این اعلام نجاست نه تنها وظیفه و تلکیف واجب نبوده ، بلکه اساساً ضرورتی نداشته است. زیرا در چنین مواردی، همان فرش نجس، برای کسی که از نجاست آن خبر ندارد، پاک است. به علاوه این که ممکن است فقط یک گوشه از فرش نجس باشد، ولی صاحب خانه، برای تمام فرش اعلام نجاست کند، که این کار، اساساً درست نیست.

با نمونه ها و مثال هایی که ذکر کردیم، اکنون به عهده خود شماست که موارد دیگری از این قبیل مسائل را پیدا کنید و حکم آن ها را نیز به دست آورید.

* اعلام اشتباه موضوع، در حقوق مردم واجب است

بر خلاف مسائل مربوط به "حق الله" که نکاتی از آن را بیان کردیم، در مورد حقوق فردی و اجتماعی مردم، یعنی در "حق الناس" هرگاه متوجه شویم که اشتباهی در موضوع رخ داده است، اعلام آن اشتباه بر ما واجب خواهد بود.
در این مورد نیز به بیان چند نکته و مسأله می پردازیم:

1. برداشتن مال دیگری بر اثر اشتباه

هرگاه شخصی، مال شخص دیگری را، به طور اشتباهی بردارد و گمانش بر این باشد که آن مال، از آن خود اوست، بر شخصی که از موضوع اطلاع دارد، واجب است که این اشتباه را اعلام کند.

مثال:
شخصی، عبای دیگری را برمی دارد و خیال می کند که عبا، مال خود اوست، این شخص اطلاع دارد که عبای دیگری را نباید برداشت، ولی بر اثر اشتباه این کار را می کند و عبا را با خود می برد. از طرف دیگر صاحب اصلی عبا هم از راه می رسد تا عبای خود را بردارد، اما آن را سر جای خود پیدا نمی کند و به این ترتیب، بی عبا می ماند.

پس ملاحظه می شود که در این جا، حقی از مردم، ضایع و پایمال شده است. اما در احکام اسلامی، برای جلوگیری از این گونه تضییع حق ها، حکم وجود دارد. طبق این حکم، باید به کسی که اشتباهاً آن را برداشته است، اعلام کنیم که: برادر، این عبا مال شما نیست، بلکه مال شخص دیگری است که اکنون در این جا حضور ندارد.

اگر وی سخن ما را پذیرفت و عبا را سر جای خود گذاشت در آن صورت ما به تکلیف خود عمل کرده ایم و آن شخص نیز از تضییع حق دیگری، خودداری کرده است. اما اگر هم حرف ما را نپذیرفت و مدعی شد که عبا مال خود اوست، باید به طریقی، صاحب اصلی عبا را با آن شخص روبرو کنیم، تا مال خود را از او پس بگیرد.

2. اعلام بی گناهی افراد بی گناه

هرگاه شخصی ببیند که فرد بی گناهی را، اشتباهاً به عنوان گناهکار - یا به جای یک گناهکار دیگر - دستگیر کرده اند، واجب است که این اشتباه را اعلام کند و بی گناهی او را به مأموران دولت اطلاع دهد.

حتی اگر شخص، شواهد و مدارکی دارد که می تواند بر بی گناهی فرد دستگیر شده دلالت کند، لازم است که آن ها را نیز ارائه دهد، تا آن فرد بی گناه هر چه زودتر آزاد شود. اگر چه کسی که بی گناه باشد، سرانجام پس از چند روز تحقیق و رسیدگی، بی گناهی اش اثبات می شود و آزاد می گردد، اما نباید به این دلیل، از اعلام اشتباهی که در مورد او صورت گرفته، خودداری شود. زیرا بهتر است که از همان ابتدا، این اشتباه برطرف شود و شخص بی گناه، حتی همان دو سه روز را نیز در گرفتاری نماند حال اگر حرف اعلام کننده اشتباه را باور کنند که آن شخص بی گناه را آزاد می کنند، اگر هم باور نکنند، آن ها به وظیفه خودشان عمل خواهند کرد و شخص اعلام کننده نیز، به وظیفه واجب خودش عمل کرده است.

* یک توضیح

باید توضیح داد که هر کجا، مسأله حقوق مردم، اعم از جانی، مالی و... در میان باشد، اعلام کردن اشتباهی که رخ داده واجب است، ولی ایستادگی وپافشاری لازم نیست. زیرا این گونه امور، در مرحله اجرا، حکومت لازم دارد، و مسئولین در آن دخالت خواهند کرد. در هر کاری هم، مسئول همان کار باید دخالت بکند، و بر ما نیست که به عنوان اعلام اشتباه، و بر اثر ابرام و پافشاری در آن، انجام وظیفه ای را که شرعاً در عهده داشته ایم، مبدل به دخالت بی جا کنیم. البته این مسأله در "امر به معروف و نهی از منکر" حساب جدایی دارد که به این بحث مربوط نمی شود و باید در جای خود مورد بررسی قرار گیرد.

عنوان بعدیعنوان قبلی




کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org