Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: نشریه صفیر حیات
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: استفتا / علت قيام حضرت امام حسين عليه السلام

استفتا / علت قيام حضرت امام حسين عليه السلام

س) قيام امام حسين و عدم صلح را در چند جمله بفرماييد.

ج - چنان كه از جملات خودِ آن حضرت برداشت مي شود قيام آن حضرت براي اصلاح در امت رسول اللّه(صلي الله عليه وآله) و رشد و هدايت مردم بوده است. "اني لم اخرج اشراً ولا بطراً ولا مفسداً ولا ظالماً، وانما خرجت لطلب الاصلاح في امه` جدّي"، و همچنين آن حضرت با شهادت خود مردم را از جهل و ناداني و ضلالت گمراهي نجات داد چنان كه در زيارت اربعين وارد شده، كه: و بذل مهجته فيك لِيستنقذ عبادك من الجهاله` وحيره` الضلاله`" يعني "و حسين(عليه السلام)جانش را فدا كرد در راه تو،تا اين كه بندگان از ناداني و سرگرداني و گمراهي نجات يابند."

س) گفته مي شود اگر پلك چشمت رطوبتي پيدا كرد خداوند خطاب مي كند: اي بنده من، تمام گناهان تو را بخشيدم; اگر رطوبت به مژه هايش رسيد، خطاب مي شود تمام حاجات تو را برآوردم; اگر از مژه رطوبت يا اشك خارج شد، مي گويد بنده من گناهانت را بخشيدم و حاجاتت را برآوردم، فرداي قيامت عدّه اي گناه كار را به تو بخشيدم. اگر اين طور است كه با رطوبتي خداوند همه گناهان را مي بخشد، ديگر چرا مردم زحمت نماز و روزه بكشند؟

ج - روايات وارده در رابطه با عزاداري و اشك و ثواب آن - كه بهشت است فراوان است، ليكن مراد از گريه اين نيست كه به خاطر حسرت و تحت تأثير احساسات گريه كند، بلكه مراد گريه اي است كه به عنوان يك نوع برخورد و جنگ با دشمنان راه حسين(عليه السلام) و يك نوع تبليغ و ترويج مكتب انسان ساز آن حضرت به حساب بيايد و در واقع گريه اي ثواب دارد كه براي مظلوميت حسين(عليه السلام) و تأثر از اين كه چرا بايد انسان ها او را درك نكنند و براي زنده نگه داشتن مرام حسين (عليه السلام)باشد‌.

س) دليل سينه زدن براي ائمه(عليهم السلام) چيست؟

ج - به دليل آن كه بر مورد سؤال عناوين مستحبي از جمله دستور به گريه كردن و گرياندن و تعزيه داري حضرت اباعبدالله الحسين(عليه السلام)و اظهار مصيبت و اداي احترام و اظهار علاقه صدق مي كند; بنابراين سينه زدن در عزاداري ائمه معصومين(عليهم السلام) نه تنها في حدّ نفسه جايز است، بلكه مستحب هم مي باشد و مشمول عناوين مرقومه است.

س) الف. آيا هروله كردن (بالا و پايين پريدن و ذكر معصومين را گفتن) در مراسم عزاداري از لحاظ شرعي اشكال دارد يا خير؟

ب- آيا گفتن بعضي از كلمات توسط مداحان مانند (من سگ حسينم، من ديوانه حسينم و......) از لحاظ شرعي اشكال دارد؟

ج 1 و 2- از انجام اعمال و به كار بردن الفاظي كه موجب وهن و عزاداري و توهين به مقام والاي ائمّه(عليهم السلام) مي باشد، بايد پرهيز نمود و عزاداري ها بهتر است به همان شيوه عزاداري سنتي و روضه خواني انجام شود‌.

‌س) آيا پوشيدن پيراهن سياه در ايّام عزاداري امام حسين(عليه السلام) كراهت دارد؟ در فرض عدم كراهت، آيا استحباب نيز دارد؟

ج - مكروه نيست، چرا كه كراهت لباس سياه با مصلحتي زيادتر كه همان عزاداري سيّدالشهدا است، مرتفع مي گردد; كه با عزاداري سيّدالشهداست كه اسلام زنده نگه داشته شده است.

س) اگر درس عاشورا مقاومت در برابر جور به هر شكلي حتي فداي جان است، پس چرا ائمه(عليهم السلام) ما هيچ قيامي در برابر حاكمان جور نكردند؟

ج - درس عاشورا هدر دادن خون و كشتن و كشته شدن بدون هدف نيست، بلكه دفاع از دين و حفظ اسلام در مقابل دشمنان اسلام و زنده نگه داشتن احكام الهي است، كه در هر زماني با توجه به شرايط مخصوص آن زمان ائمه عليهم السلام به اين مهم در حدّ اعلا همت گماشته اند و لذا همه‌ ‌آن ها يا به وسيله زهر دادن و يا به وسيله نيزه و شمشير كشته شده اند و هيچ يك از آن ها با مرگ طبيعي نمرده اند و معمولاً نيز در حصر و زندان بوده اند.

عنوان بعدیعنوان قبلی




کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org