Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: کتابخانه فارسی
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: حيــض

حيــض

« حيض » خونى است كه غالباً در هر ماه چند روزى از رَحِم زنها خارج مى شود و زن را در موقع ديدن خون حيض، « حائض » مى گويند.

(مسئله 213) خون حيض در بيشتر اوقات، غليظ و گرم و رنگ آن سرخِ مايل به سياهى يا سرخ است و با فشار و كمى سوزش بيرون مى آيد.

(مسئله 214) زنها چه سيده و چه غير سيده باشند، بعد از گذشت پنجاه سال قمرى اگر خون حيض نبينند و عادت ماهانه آنها كلاً قطع شود يا خونى كه مى بينند شك داشته باشند كه حيض است يا غير آن، يائسه مى باشند يعنى خونى كه مى بينند محكوم به حيض نيست، ولى اگر خونى كه مى بينند يقين داشته باشند كه همان خون عادت قبل از پنجاه سالگى است تا هر زمانى كه يقين دارند همان خون است يائسه، نشده اند و بايد به وظيفه حائض عمل كنند.

(مسئله 215) خونى كه دختر پيش از تمام شدن نُه سال مى بيند، حيض نيست.

(مسئله 216) زن حامله و زنى كه بچه شير مى دهد، ممكن است حيض ببيند.

(مسئله 217) دخترى كه نمى داند سيزده سالش تمام شده يا نه، اگر خونى ببيند كه نشانه هاى حيض را نداشته باشد، حيض نيست و اگر نشانه هاى حيض را داشته باشد و اطمينان به حيض بودنش پيدا كند، حيض است و معلوم مى شود كه بالغه شده است.

(مسئله 218) زنى كه شك دارد پنجاه سال او تمام شده يا نه، اگر خونى ببيند و نداند حيض است يا نه، بايد بنا بگذارد كه خون حيض است.

(مسئله 219) مدت حيض كمتر از سه روز و بيشتر از ده روز نمى شود و اگر مختصرى هم از سه روز كمتر باشد، حيض نيست.

(مسئله 220) سه روز اول حيض بايد پشت سر هم باشد. پس اگر مثلاً دو روز خون ببيند و يك روز پاك شود و دوباره يك روز خون ببيند، حيض نيست.

(مسئله 221) لازم نيست در تمام سه روز خون بيرون بيايد، بلكه اگر در فَرْج خون باشد، كافى است، و چنانچه در بين سه روز، مختصرى پاك شود و مدت پاك شدن به قدرى كم باشد كه بگويند در تمام سه روز در فَرْج خون بوده، باز هم حيض است.

(مسئله 222) لازم نيست شب اول و شب چهارم را خون ببيند، ولى بايد در شب دوم و سوم، خون قطع نشود. پس اگر از طلوع خورشيد روز اول تا غروب روز سوم پشت سرهم خون بيايد، يا در وسط روز اول شروع شود و در همان موقع از روز چهارم قطع شود و در شب دوم و سوم هم هيچ خون قطع نشود، حيض است.

(مسئله 223) اگر سه روز پشت سر هم خون ببيند و پاك شود، چنانچه دوباره خون ببيند و روزهايى كه خون ديده و در وسط پاك بوده، روى هم از ده روز بيشتر نشود، روزهايى هم كه در وسط پاك بوده، حيض است.

(مسئله 224) اگر خونى ببيند كه از سه روز بيشتر و از ده روز كمتر باشد و نداند خون دُمَل است يا خون حيض، چنانچه نداند دُمَل در طرف چپ است يا طرف راست، در صورت امكان، مقدارى پنبه داخل فَرْج كند و بيرون آورد. پس اگر خون از طرف چپ بيرون آيد، خون حيض است و اگر از طرف راست است بيرون آيد خون دمُل است و اگر ممكن نباشد كه وارسى كند. در صورتى كه مى داند خون سابق حيض بوده، حيض قرار دهد، و اگر دُمَل بوده، خون دُمَل قرار دهـد، و اگر نمى داند خون حيض بوده يا دُمَل، بايد همه چيزهايى را كه بر حائض حرام است، ترك كـند و همه عبادتهايى را كه زن غير حائض انجام مى دهد، به جا آورد.

(مسئله 225) اگر خونى ببيند كه از سه روز بيشتر و از ده روز كمتر باشد و نداند خون حيض است يا زخم، اگر قبلاً حيض بوده، حيض و اگر پاك بوده، پاك قرار دهد، و چنانچه نمى داند پاك بوده يا حيض، همه چيزهايى را كه بر حائض حرام است، ترك كند و همه عبادتهايى كه زن غير حائض انجام مى دهد، به جا آورد.

(مسئله 226) اگر در غير ايام عادت خونى ببيند و شك كند كه خون حيض است يا استحاضه، چنانچه شرايط حيض را داشته باشد، بايد حيض قرار دهد.

(مسئله 227) اگر خونى ببيند كه نداند خون حيض است يا بكارت، بايد خود را وارسى كند؛ يعنى مقدارى پنبه داخل فَرْج نمايد و كمى صبر كند و بعد بيرون آورد. پس اگر اطراف آن آلوده باشد، خون بكارت است و اگر به همه آن رسيده، حيض است.

(مسئله 228) اگر كمتر از سه روز خون ببيند و پاك شود و بعد از سه روز خون ببيند، خون دوم حيض است، و خون اول اگرچه در روزهاى عادتش باشد، حيض نيست.

(س 229) طبق مسئله 443 از رساله امام(قدس سره)، شب دوم و سوم، حتماً بايد خون زن قطع نشود تا حيض محسوب گردد و لازم نيست شب اول و چهارم را خون ببيند؛ ولى بعضى از خانمها ادعا مى كنند كه مطمئن هستند كه خونشان حيض است، ولى بر اثر خوردن قرص، شب دوم و سوم، خون حيض نمى بينند. حكم اين خانمها چيست؟

ج ـ در حيض، مشاهده سه روز متوالى و پى در پى خون، شرط است و اگر كمتر باشد، حيض نيست. 30/4/69

(س 230) خانمى در طول ماه رمضان براى جلوگيرى از عادت ماهانه، از قرص ضدّ باردارى استفاده مى كند و همراه با خوردن قرص، سه روز پشت سر هم، مقدار خيلى كم، لكّه هايى مى بيند و بعد از ماه مبارك رمضان، قرص خوردن را قطع مى كند و خون حيض مى بيند. آيا لكهّ هاى قبلى ملحق به خون حيض است؟ آيا اين سه روز حيض مى باشد يا نه؟

ج ـ در صورتى كه در آن سه روز، موالات و پى در پى بودن حيض، محفوظ مانده و خون هيچ قطع نشده است، آن سه روز هم حيض است؛ امّا اگر در هر روزى مقدارى كم، لكّه خون ديده است، حيض نيست. 30/4/69

(س 231) زنى كه در حين نزديكى با شوهر، در غير ايّامى كه حيض مى بيند (مثلاً ده روز بعد از اينكه ايّام حيض او تمام شده است، يا هنوز حائض نشده)، خونى مى بيند كه صفات خون حيض را دارد، حكم آن خون چيست؟ آيا امكان دارد كه هنگام نزديكى، خون به جهت زخم يا جراحت به وجود آمده باشد؟ چنانچه حيض باشد، حكم كفّاره و غيره چيست؟

2/9/75

(س 232) زنى بعد از سپرى شدن ايّام عادت و پاك شدن، آب زرد رنگى مى بيند و شك دارد كه خون است يا نه و نمى داند تا ده روز ادامه دارد يا نه. تكليف چيست؟

ج ـ اگر مطمئن است كه قبل از ده روز قطع مى شود، محكوم به حيض است، و اگر مطمئن است كه از ده روز تجاوز مى كند، آنچه كه بعد از عادت خارج مى شود، محكوم به استحاضه است، و اگر در تجاوز از ده روز شك دارد، ايّام مشكوكه ايّام استظهار است.

عنوان بعدیعنوان قبلی




کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org