پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: طواف های عمره مفرده و یا تمتع در مکان جدید برای افراد اعم از ناتوان و مسن و غیر آن
طواف های عمره مفرده و یا تمتع در مکان جدید برای افراد اعم از ناتوان و مسن و غیر آن
بسمه تعالی
محضر ارجمند مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صانعی (مد ظله العالی)
با سلام و احترام؛
به استحضار می رساند پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه (شفقنا) با هدف تبیین احکام شرع مقدس اسلام، پرسش های رایج در نزد کارشناسان یا سطح جامعه را تقدیم حضور می کند به ویژه آنکه با توجه به شرایط و تغییرات پیوسته زمانی و مکانی اطلاع از آخرین پاسخ ها گره گشای مومنین خواهد بود انشاءالله.
استدعا دارد فتوای حضرت عالی در پاسخ به پرسش ذیل را اعلام فرمایید:
همانگونه که مستحضر هستید به دلیل ساخت و ساز های ناشی از طرح توسعه مسجد الحرام و عدم امکان انجام طواف در رواق و بام های اطراف کعبه (توسط اهل تسنن و افراد ناتوان) و در نتیجه ازدحام بسیار زیاد در مطاف کعبه، مکانی جدید به صورت پل در ارتفاع 13 متری از سطح زمین در اطراف کعبه ساخته شده که هدف آن افزایش فضای طواف است.
از دیدگاه حضرتعالی آیا انجام طواف های عمره مفرده و یا تمتع در مکان جدید برای افراد اعم از ناتوان و مسن و غیر آن مجاز است یا خیر؟
با آرزوی توفیق الهی
پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه"شفقنا"
ج-ظاهراً طواف در طبقه فوقاني مسجدالحرام ( ولو بالاتر از محل جدیدالاحداث در مورد سوال) كه طواف فضا و هواي متعلق به بيت باشد، همانند طواف در طبقه پاييني و صحن مسجدالحرام مجزي و صحيح مي باشد. چون اسامي و نامهايي همانند مسجد و بيت و مدرسه و رباط، اسامي و اعلامي براي مجموعه از ساختمان و فضا و هواي متعلق به آنها است و محكوم به احكام آنها مي باشند. بناءً علي هذا، فضاي محاذي با بيت الله الحرام و البيت العتيق همانند ديوارها و جدارها و اركان آن، جزء بيت الله است و همان طور كه طواف به دور آنها طواف بيت الله است، پس طواف فضاي متعلق به بيت الله در بالا هم طواف بيت اللّه و مجزي است، و ادعاي اينكه بيت اللّه و يا غير آن از اسامي و اعلام همانندش مثل مسجد و مدرسه نام ساختمان و بنا است، نه اعم از آن و فضاي محاذي متعلق به آنها، ظاهراً ناتمام مي باشد كه سيّدنا الاستاذ الامام الخميني «سلام الله عليه» مفصلاً از آن در اصول [1] بحث نموده و همان معناي اعم و قدر جامع را پذيرا شده كه مطابق با تحقيق مي باشد و بنا بر اين مبنا است كه تمام احكام مسجدالحرام و مسجدالنبي بر آن دو مسجد فعلي با همه توسعه آنها جاري مي باشد، و ناگفته نماند كه اين نظريه يعني وضع اسامي بر قدر جامع و اعم كه در اول پاسخ به آن اشاره شده به نظر فقيه بزرگوار كاشف الغطاء(قدس سره) تأييد مي شود كه آن فقيه كم نظير اگر نگوييم بي نظير در كشف الغطاء خود در بحث مواقيت فرموده: «الاول: في ان المواقيت بأسرها عبارة عما يتساوي الاسماء من تخوم الارض الي عنان السماء فلو احرم من بئراو سطح فيها- راكباً او ماشياً او مضطجعاً و في جميع الاحوال - فلا باس به»،[2] و به نظر مي رسد كه اگر آن فقيه بزرگوار راجع به طواف هم بحث نموده و متعرض آن شده بود، قطعاً طواف در طبقات فوقاني را نيز مجزي مي دانست.
--------
1- تهذيب الاصول،ج1، ص56، (بحث صحيح و اعم، بحث امر رابع).
2- کشف الغطا، مواقيت الاحرام، المقام الثاني في احکامها، ص 549.