پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: گوهر و ذات تقوی
گوهر و ذات تقوی
گوهر ذات تقوی چیست؟
اگر بگوییم تقوی حركت در چهار چوب دین اسلام است پس مسیحیان چه؟
اگر تقوی را به عمل به بایدها و نبایدهای ادیان آسمانی بدانیم؛ پس كسانی كه معتقد به این ادیان نیستند آیا با ترك واجبات مواخذه خواهند شد.
گوهر و ذات تقوی حركت در چهار چوب معروف و منكر و حق و عدل و باطل و ظلم عقلایی است یعنی انسان از هر آن چه كه وجدان انسانیتش و وجدان عقلاء و اندیشمندان آن را باطل و ظلم و مرتكبش را مستحق مذمت می دانند فاصله گرفت و به آن چه كه آن را حق و عدل می دانند و فاعلش را مستحق مدح و تمجید می دانند توجه كرد و عمل نمود این انسان متقی است و این تقوی انسان ساز است و عامل سعادت فرد و جامعه است آری دامنه ظلم و عدل وامثال آن ها در نظر الهیون به تبع وحی و گفته پیامبرانشان توسعه پیدا می كند چون عقیده هر متفكر و فیلسوف و دانشمندی بر آن است كه حرام های خداوند برای فرد و جامعه قطعاً ضرر و مفسده دارد و ارتكابش ظلم است و تركش عدل و همین معنا در واجبات به اعتبار منافع و مصالح وجود دارد یعنی ترك واجب، ظلم می باشد، آری بقیه انسان ها كه موحد نیستند و بی تقصیر می باشند چون اصولاً از مسائل توحیدی و دینی غافلند و از نظر عقلی و كتاب و سنت، آنان در ارتكاب آن چه كه حرام است و ربطی به حقوق جامعه ومردم ندارد و فی حد نفسه در نظر آن ها ظلم نمی باشد گرچه مخالف با قوانین الهیه است امّا موجب عذاب نبوده و عذاب نمودن، خلاف عدل ذات باری است چون بدون بلوغ حجت و دلیل و با غفلت نمی توان مؤاخذه نمود و مؤاخذه با غفلت و قصور، خود ظلم است وهمین معنا نسبت به ترك واجبات هم ثابت است.