پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: ازدواج موقت و شرايط و حدود آن
ازدواج موقت و شرايط و حدود آن
بسمه تعالی
محضر مبارك آیت الله العظمی صانعی (زید عزه)
همانگونه كه مستحضرید جامعه اسلامی ما، جامعه ای است جوان با میانگین سنی 19 سال، جامعه ای كه چند سالی است پس از ناكامی دشمنان اسلام و انقلاب از نبرد نظامی مورد هجمه گسترده فرهنگی واقع گردیده این در حالی است كه فشار و تورم اقتصادی فراوان از طرفی و بیكاری و مشكل شغل و مسكن از جانب دیگر جوانان را از هر سو در تنگنا قرار داده و موجب بالا رفتن سن ازدواج در جامعه گردیده است و لذا از این منظر جوانان بسیار آسیب پذیر و هدف اصلی دشمنان گردیده اند ، با عنایت به موارد ذكر شده و با توجه به راهكارها و دستورات دین مبین اسلام مستدعی است نظرات راهگشای خود را پِیرامون بحث ازدواج موقت (متعه) و شرایط و حدود آن ذكر فرمائید .
ج- مشروعیت فیالجمله از آن یعنی برای مواقع اضطراری همانند جنگهای طولانی جزء مسلمات مذهب شیعه است و اساساً همان طرز كه مرقوم شده مشروعیتش برای موارد اضطرار است و عامل جلوگیری از فساد در همان زمینه میباشد و جلوگیری از فحشاء و منكرات با نماز واقعی كه قرآن میفرماید:« إِنَّ الصَّلاَةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ» و تربیت صحیح و ترویج نكاح دائم و تكثیر آن و غیر آنها از عوامل بازدارنده میباشد و بنظر اینجانب نه تنها متعه نمیتواند مانع فساد باشد بلكه اگر از مورد فیالجملهاش خارج شود و در عرض ازدواج دائم قرار گیرد اساس زندگی و كانونهای گرم خانواده را به خطر و نابودی انداخته و بیبندوباری ناشی از آن جامعه را به سقوط، از جهات عدیده میكشاند و اگر مشكلات و مفاسد از ناحیه عدم عمل به شرائط و احكام و فرهنگ ازدواج در اسلام باشد میتوان با عمل به فرهنگ صحیح ازدواج و آگاه كردن و اطلاع نسبت به آن قوانین جلو مفاسد را گرفت و امّا اگر مفاسد از ناحیه دیگری باشد مثل عدم وجود كار و در آمدی كه مرد با آن مخارج زندگی را تأمین نماید ... ولو فرهنگ ازدواج هم درست باشد و درست عمل شود باز نمیتوان مفاسد را ریشه كن كرد و باید فكری برای رفع آن موانع نمود، آری برای تسهیل ازدواج باید سختگیریهای غیر عقلایی را كنارگذاشت و خانواده ها اگر تمكّن مالی دارند وسیله ازدواج جوانها را فراهم و مدتی كه آنها تحصیل میكنند مئونه زندگی آنها را تأمین نمایند تا آنها هم بتوانند درس بخوانند.