پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: سعی در مسعی جدید و قدیم(2)
سعی در مسعی جدید و قدیم(2)
لطفاً بفرمایید سعی در قسمت افزوده شدة جدید چه حکمی دارد؟
آنچه در حج و عمره جزء واجبات بلکه جزء ارکانش محسوب شده و از شعائر الله است که در قرآن آمده «إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِن شَعَائِرِ اللهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَیْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلاَ جُنَاحَ عَلَیْهِ أَن یَطَّوَّفَ بِهِمَا وَمَن تَطَوَّعَ خَیْراً فَإِنَّ اللهَ شَاكِرٌ عَلِیمٌ » سعی بین صفا و مروه یعنی سعی بین آن دو کوه و بین الجبلین می باشد، پس معیار و مناط مسعی، حسب ظواهر ادله و اطلاق آنها از حیث عرض آن دو کوه، شرقاً و غرباً همان وجود کوه و امتداد آن و لو از حیث ریشه کوه و سفائح آن بوده و هست، و به نظر این جانب حسب گزارش های واصله، از شهادت معمّرین که جبلین تا مقداری که بناست جزء مسعی شود امتداد داشته، و اخبار اهل اطلاع و خبره و کارشناسان به امتداد ریشه ها و رؤیت این جانب در سال های گذشته نسبت به مروه و این که امتداد آن بیش از مقدار عرض مسعای جدید بوده، و از همه گذشته عنایت علماء و فقهاء حرمین به حفظ مشاعر و مناسک حج و رعایت تعبد در آنها و گواهی و شهادت برخی از آنها به اتصال کوه صفا به ابوقبیس، و این که مسعی از طرف کوه مروه از حیث عرض بیش از مقدار توسعه یافته فعلی بوده، همه و همه حجت عقلائیه و شرعیه بر امتداد می باشد و سعی در مسعای جدید، سعی بین الجبلین است و چگونه چنین اموری حجت شرعی نباشد با آنکه بعض آنها، چه رسد به همه آنها، موجب اطمینان و علم عادی بر امتداد است. فعلی هذا سعی نمودن در مسعای جدید در تاریخ فعلی یعنی سنه 1428 هجری قمری که در سوال آمده و مشغول ساختن و تهیه آن می باشند و گفته می شود عرضش به قدر مسعای فعلی یعنی حدود بیست متر است، با قیام حجت شرعیه بر بودن آن مقدار اضافه شده بین دو کوه صفا و مروه ولو بین ریشه های باقی مانده از آنها که نشانه امتداد کوه ها می باشد، موجب اجزاء و صحت و مسقط تکلیف است، و فرقی بین سعی در آن محل و محل فعلی ( که مقداری از خود جبلین در آن وجود دارد و باقی مانده ) دیده نمی شود؛ چون سعی در آن محل هم با قیام حجت ذکر شده سعی بین الصفا و المروه است و در صدق صفا و مروه، وجود بلندی آن دو کوه قطعاً شرط نمی باشد و لذا مقداری از عرض صفای فعلی هم بلندی کوه در آن دیده نمی شود.
27ربیع الثانی1428
25-2-1386