Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: نشریه صفیر حیات
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: اخلاق كريمانه-عملِ بهتر‏(بخش13) (محمد تقي خلجي)

اخلاق كريمانه-عملِ بهتر‏(بخش13) (محمد تقي خلجي)

اخلاق كريمانه در حكمت ديني (مكارم الاخلاق) (بخش13) (محمد تقي خلجي)

عنوان فرعي: 
عملِ بهتر‏؛ «... ‏وَ بِعملي اِلي احَسن اِلاعمالِ؛ و کارهايم را تا عالي ترين درجه آن برسان»

اصالت و اهمّيت عمل

عمل در فرهنگ واژگاني ما به معناي کار است، امّا هر کاري که از روي آگاهي و انديشه انجام گيرد. بر خلاف «فِعل» که به هر کار و کُنشي گفته مي‏شود: خواه از روي آگاهي و انديشه انجام گيرد، خواه بدون آگاهي و انديشه.

آدمي اگر بخواهد نيروهايش رشد کند و استعدادهاي او در ظرف وجودش شکوفا شود، و به خواسته خود در خارج دست يابد، ناگزير بايد به عمل روي آورد، يعني از ساحتِ فکر عبور کند و به ساحتِ اقدام و عمل گام نهد. روشن است که خير و فضيلت، با تصّور ذهني و انديشيدن درباره آنها و به سودمندي آنها، حاصل نمي‏شود؛ زيرا که تصّور و ادراکِ خير تنها يکي از عوامل تحقق يافتن آن است، و عامل اساسي چيزي جز کار کردن و کوشيدن براي رسيدنِ به آن نيست و اين حقيقتي است که در آموزه هاي ديني ما ـ قرآن و احاديث ـ فراوان بدان تأکيد شده است، تا آنجا که آدميان را، حتّا در زندگي پس از مرگ، در گروِ اعمال شان دانسته است: «وَ اَن لَيسَ لِلانسانِ اِلّا ما سَعَي، و اَنَّ سَعيَهُ سَوفَ يُرَي. ثُمَّ يُجزاهُ الجَزاءُ الاوفَي»؛(1) آدمي را چيزي جز آن چه [براي آن] کوشيده است نخواهد بود. و به زودي بهره کوشش وي [در اين جهان] ديده خواهد شد. سپس پاداشي هر چه تمام تر [در آن جهان] به او خواهند داد. امام رضا (ع) فرمود: «لا يُنالُ ما عِنداللهِ اِلاّ بالعملِ»؛(2) به آن چه در نزد خداوند است جز با عمل نمي توان دست يافت. شخصيت آدمي در پرتو اعمال او فراهم مي آيد و تنها وسيله‏اي که براي دست يافتن به هر چيزي که خواستار رسيدن به آن است و مي تواند به آن برسد، کار و کوشش و عمل است؛ يعني مقياس در اندازه گيري ارزش انسان و کرامت او همانا عمل است، و هر امتياز و فضيلتي وابسته به عمل است. از همين روست که امير مؤمنان علي (ع) در توصيف مؤمن فرمود: المُؤمنُ بعملهِ؛(3) مؤمن به عمل خود مؤمن است [نه به گفتار و شعار و ادّعا و اظهار].

در جاي ديگر فرمود: «بادروُا آجالکم باعمالِکم، فانّکم مرتهنونَ بما اسلفتُم، و مدينون بما قدّمتم»؛(4) با عمل هاي خويش بر اجل هاتان پيشي گيريد؛ چرا که شما، همه، گروگان پيشاپيش فرستاده هاي خويش-ايد و پاداش و کيفرتان هم سنگ اعمالي است که انجام داده ايد.(5)

چه بسيارند اشخاص و گروه هايي که صاحبان انديشه و اهل رأي و نظرند و آن را در مغز خود بزرگ مي دانند، و امّا چون نمي توانند بر آن انديشه‏ها و آراء و انظار لباس محقق بپوشانند، هيچ اثري بر آنها مترتب نمي‏شود و احدي از آنها سودي نمي‏برد. و چه بسيارند گروه اندکي که از داشتن چنان آراء و انديشه ها برخوردار نيستند، ولي مي‏توانند که آن چه را در خاطر دارند به عرصه‏ي وجود بياورند، و به همين جهت است که آثار شايسته و نيکويي از خود بر جاي مي گذارند. ما حصل اين که آدميان، از منظر آموزه هاي اسلامي، تنها در پرتو کار و عمل است که به هدف هاي خود دست مي يابند. در اين حديث نيک بينديشيد:
1- امام علي (ع) فرمود: «العلمُ يُرشدک، و العمل يبلُغُ بک الغایةَ»؛(6) علم تو را راهنمايي مي‏کند، و امّا عمل تو را به هدف مي رساند.

2- امام کاظم (ع) فرمود: «يا هشام اِنّ کلَّ النّاس يبصر النجوم و لکن لا يهتدي بها الاّ من يعرف مجاريها و منازلها. و کذلک انتم تدرسون الحکمة و لکن لا يهتدي بها منکم الاّ من عمل بها»؛(7) اي هشام، به راستي، همه مردم ستارگان را مي بينند ولي جز کسي که گذرگاه ها و منازل آنها را بداند بدان ها ره نيابد و مسير خود را تشخيص ندهد، هم چنين شما حکمت را به درس مي‏خوانيد، ولي جز کسي از شما که آن را به کار بندد بدان ره نيابد.

عمل و کار نيک

اعمال و کارهاي آدميان، به لحاظ نيک و نيکوتر بودن و همين طور، به لحاظ بد و بدتر بودن، از نيّت هاشان مايه مي گيرد؛ يعني ريشه در نيّت هاشان دارد، هم چنان که پيامبر (ص) فرمود: «انّما الاعمالُ بالنّيات و لکلّ امري ما نوي»؛(8) بي گمان عمل وابسته به نيّت هاست و براي هر کس همان است که قصد کرده و هدف قرار داده است، و هم چنان که نيّت هاشان، به لحاظ ارزش معنوي، داراي درجات و مراتب است اعمال شان نيز درجات و مراتب دارد. و معيار در نيک و بد اعمال و کارهاي آدمي، سازگاري و ناسازگاري آنها با آموزه هاي قرآني و تعاليم نبوي است. رسول خدا(ص) فرمود: «لا يُقبل قولٌ الاّ بعملٍ، و لا يقبلُ قولٌ و لا عملٌ الاّ بنیّةٍ، و لا يقبل قولٌ و عملٌ و نیّةٌ الّا بإصابة السّنةِ»؛(9) سخني پذيرفته نمي شود مگر به عمل و سخني و عملي پذيرفته نمي‏شود مگر به نيّت، سخني و عملي و نيّتي پذيرفته نمي شود مگر آن که با سنّت [نبوي] سازگار باشد.
به تعبير بهتر، معيار در کارها و اعمال نيک آدمي، کيفيت و چگونگي است نه کميّت و حجم و مقدار آنها؛ چرا که خداوند خود فرمود: «لِيَبلُوَکُم اَيُکُّم اَحسَنُ عَمَلاً؛(10) مرگ و زندگي را آفريد تا شما را بيازمايد که کدام يک نيکوکردارتريد» 
و امام صادق (ع) درباره اين آيه فرمود:

مقصود عمل «بيش تر» نيست؛ بلکه عمل «بهتر» و درست تر است. و درستي کار بستگي به ترس از خدا دارد و داشتن قصد و نيّت صحيح ... سپس فرمود: عمل را تا به پايان خالص نگاه داشتن سخت تر از خود عمل است، و عمل خالص آن است که نخواهي کسي جز خداي بزرگ تو را براي آن ستايش کند و نيّت برتر از عمل است. بدانيد که نيّت همان عمل است. سپس اين آيه را خواند: «قل کُلٌّ يَعمَلُ عَلَي شاکِلَتِهِ»(11) بگوي: هر کسي بر طينت خود مي تند».(12)

به همين دليل، امام سجاد (ع) در اين نيايش، آن چه با خداوند در ميان نهاده و فروتنانه از بارگاه ربوي طلب کرده است، توفيق انجام عمل با کيفيت است؛ يعني آن چه دغدغه ي خاطر آن امام همام بلند همت است اين است که به دنبال ايمان، يقين و نيتّش، که کامل ترين، برترين و نيکو ترين است، سرانجام کارهايش نيز بهترين باشد: «و بعملي الي احسن الاعمالِ» کارهايي که تحسين خداوند پاداش آنهاست. در نيايش ديگر، به پيش گاه خداوند چنين عرض مسئلت کرد: «... و ايدني بتوفيقک و تسديدکَ، و اعنّي علي صالح النّیةّ، و مرضّي القول، و مستحسن العمل؛(13) بار خدايا ... و مرا با توفيق دادن و استوار داشتن، پشتيباني کن، و مرا بر داشتن نيّت شايسته و گفتار پسنديده و کار در خور تحسين ياري کن.

آري، در آموزه‏هاي اسلامي جوهر کار و عمل، کيفيت و چگونگي آن است نه کميت و مقدار آن؛ چرا که بسا اندک که بالنده تر از بسيار است و گاه چيز اندک مي بالد و بسيار مي‏شود، و چيز بسيار مضمحل و تباه مي گردد و از ميان مي رود؛ «قد يَنمِي القليلُ فيکثُر، و يَضمحلّ الکثيرُ فيذهب»(14)

بار خدايا! بر محمد و دودمانش درود بفرست، و ايمان مان را به کامل ترين مرتبه ي آن برسان، و يقين مان را برترين يقين قرار ده، و نيت مان را به نيکوترين نيت ها منتهي کن، و کارهاي مان را تا عالي ترين درجه ي آن برسان!

ياد ده ما را سخن هاي دقيق
که ترا رحم آورد آن اي رفيق
هم دعا از تو، اجابت هم ز تو
ايمني از تو، مهابت هم ز تو
گر خطا گفتيم اصلاحش تو کن
مصلحي تو، اي تو سلطان سخن
کيميا داري که تبديلش کني
گرچه جوي خون بود نيلش کني
اين چنين مينا گري ها کارتست
اين چنين اکسيرها ز اسرار تست(15)

-----------------------------------
پانوشت ها:
1. نجم، آيه‏ي 41- 39. 
2 . الحياة، ج 1، ص 467 به نقل از مشکاة الانوار، ص 38. 
3. همان. 
4. نهج البلاغه، خطبه ي 190
5 . چه تعبير زيبايي است ـ تعبير به رهن و دين ـ نسبت به کارهايي که آدمي در گذشته ي عمر خود انجام داده است؛ گويي کارهاي انجام گرفته در گذشته، خواه نيک خواه بد، به صورت وامي به گردن انسان مي افتد و همه ي وجود، به منزله رهن در برابر اين وام گروگان است که تا توبه نکند و با اعمال صالح جبران ننمايد هم چنان گرفتار آن است. قرآن مجيد مي فرمايد: «کلُّ نفس بما کسبت رهينة»؛ هر کس در گرو کاري است که انجام داده است. (مدّثّر، آيه‏ي 38.)
6. الحياة، ج 1، ص 469.
7 . تحف العقول، ص 392.
8 . مستدرک الوسائل، ج 1، ص 90 .
9 . همان، ص 89. 
10 . مُلک، آيه ي 2. 
11 . اِسرا، آيه ي 84. 
12 . در باره اين آيه نک: اصول کافي، ج 2، ص 16.
13. صحيفه‏ي سجاديه، دعاي چهل و هفتم.
14 . بحارالانوار، ج 78، ص 12 از امام علي (ع) .
15. مثنوي، دفتر دوم، بيت 695- 691. 

عنوان بعدیعنوان قبلی




کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org