|
چشم اندازي به اخبار حوزه هاي علميه
کوتاه ترين شرح حال خود نوشت آيت الله العظمي وحيد خراساني: «جز قصور و تقصير چيزي ندارم» آيت الله العظمي شبيري زنجاني دام ظلّه با اشاره به ظرفيت امور خيريّه و موقوفات در رفع بخشي از نيازهاي مراکز علمي کشور فرمودند: خواجه نصيرالدين رضوان الله عليه با استفاده از موقوفاتي که در دست داشت، خدمات زيادي را به گسترش علم و حفظ کتابهاي علمي کرد. به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر آيت الله العظمي شبيري زنجاني، برخي از اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي و مسؤولان و اساتيد دانشگاه حضرت معصومه (عليها السلام) قم، با حضور در جلسه عمومي دفتر اين مرجع عالي قدر با معظمٌ له ديدار و گفت و گو کردند. معظمٌ له در اين ديدار از ترغيب خيّران کشور براي حل مشکل دانشگاهها استقبال کردند و افزودند: موقوفات اسلامي در اختيار خواجه نصير الدين طوسي بود. ايشان از اين فرصت استفاده کرد و خدمات زيادي را براي گسترش علم انجام داد. کتابهاي علمي بسياري که در معرض نابودي بود، به وسيله همين موقوفات حفظ شد. آيت الله العظمي شبيري زنجاني با اشاره به روايت « طلب العلم فریضةٌ علي کل مسلم» کسب دانش و فراگيري احکام حلال و حرام را براي زن و مرد لازم دانستند و فرمودند: در اين روايت نظري به مردان نيست بلکه کسب علم بر مسلمان واجب شده است. ايشان در ادامه با بيان خاطره اي از شهيد مطهري به توضيح اين روايت پرداختند و فرمودند: مرحوم مطهري در بين تعدادي از دانشجويان اين روايت را به صورت « طلب العلم فریضةٌ علي کل مسلم و مسلمة» نقل کرده و بر لزوم کسب علم براي دختران اشاره کرده بودند. اول اينکه علي الظاهر کلمه « مسلمة » در روايت نيست و به روايت اضافه شده است. يک روز به مرحوم آقاي بهشتي گفتم در چاپ جديدي که از مجمع البيان به دست من رسيده مطلبي ديده ام که غير طبيعي است. ايشان در منزلش يک مجمع البيان داشتند در آن نسخه که بررسي کرديم متوجه شديم که کلمه «مسلمة» نيست و در نسخه جديد اعمال سليقه شده است. آقاي مطهري مي فرمودند که حتي اگر روايت کلمه «مسلمة» را هم نداشته باشد از آن الغاء خصوصيت مي شود و کلمه « مسلم» از باب مثال است و « کسي» يا « فردي» ترجمه مي شود. يک قسم ديگري که مي شود از اينگونه روايات تعبير کرد « تنقيح مناط» است يعني اگر کسي اشباه و نظائر را در شرع ديده باشد، برداشت مي کند که در روايت اختصاص به مرد مورد نظر نيست. مرحوم مطهري مي گفتند قرآن علم را نور دانسته و نمي شود تصور کرد که نور براي مرد و ظلمت براي زن باشد. آيت الله العظمي شبيري زنجاني دام ظله ادامه دادند: آقاي مطهري با اين روش نتيجه گرفته بود که حکم مربوط به مردها نيست. بنده عرض کردم در اينجا « مسلم» براي مرد وضع نشده است بلکه مراد فرد مسلمان است. آقاي مطهري در مقابل اين حرف سکوتي کردند که ظاهر آن قبول بود. الغاء خصوصيت براي نمونه اي مانند « رجلٌ شکّ بين الثلاث و الأربع» است که «رجل» را آورده است اما بايد از آن الغاء خصوصيت کرد. در أکثر خطابات عام قرآن نيز خود لفظ عام به کار رفته و از باب الغاء خصوصيت يا تنقيح مناط نيست. اين موارد را بايد « انساني که فلان خصوصيت را دارد» معنا کرد. حضرت آيت الله العظمي شبيري زنجاني دام ظلّه با تأکيد بر نقش مهمي که زن مي تواند در تربيت وهدايت خانواده داشته باشد، فرمودند: ما در تاريخ زنان قويّ النفس زيادي را مشاهده مي کنيم که سرمنشأ تحول بوده اند. بر اساس برخي از نقلها خانواده زراره که جزء أفقه فقهاي زمان خود است سني بودند و اولين کسي که از اين بيت شيعه مي شود و سبب شيعه شدن بقيه مي گردد، خواهر زراره است. آيت الله يثربي : شفقنا (پايگاه بين المللي همکاري هاي خبري شيعه)- رئيس حوزه علميه کاشان با بيان اينکه امروزه نرخ را ارزان گرفته ايم، گفت: چه بسا الان به مداحها و يا حتي شماها پولي بدهند تا به فلاني، آيت الله العظمي بگوييد. وقتي قرار باشد قيمت را آدمهاي غير خبره تعيين کنند معلوم است که هر بي سوادي دکتر و آيت الله مي شود در حاليکه عناوين به سن و ريش و عمامه نيست. به گزارش خبرنگار شفقنا در کاشان، تعدادي از خبرنگاران اين شهر در ضيافت افطاري که توسط آيت الله يثربي براي اصحاب رسانه برپا شده بود شرکت کرده و نظر وي را درباره مسائل مطرح کشور جويا شدند.آيت الله يثربي در اين ديدار با انتقاد از کساني که رسانه را ابزار کاسبي مي پندارند؛ گفت: رسانه وظيفه سنگين روشنگري را بر عهده دارد. خبر رساني درست، آگاهي بخشي صحيح است و آگاهي بخشي هدايت است که اگر مردم فهم صحيحي داشته باشتند تصميم صحيح مي گيرند. اگر ما اين کار را به مطامع مادي آلوده کنيم و با آن دست به زياده خواهي بزنيم اصالت کار را از بين مي بريم . او قلم فروشي را خطري جدي دانست که باعث بي ارزش شدن حرفه خبرنگاري مي شود و ادامه داد: يک صنعتگر که محصولي را توليد و از کنار آن ارتزاق مي کند اگر محصول را از اصالتش جدا کرده و جنس نامطلوب در توليد به کار ببرد کارش را از ارزش مي اندازد. نمي گوييم يک خبرنگار از زحمتي که مي کشد نفع نبرد اما همه تلاشتان در مسير نفع بردن و بهره برداري مادي نباشد. نگاه نبايد نگاه کسب باشد. مخبر اگر عادل باشد خبرش قابل استناد است و اگر به سراغ مننفعت رفتيد از عدالت خارجيد. رئيس حوزه علميه کاشان ادامه داد: برخي از سايتها با نهادهاي قدرت بند و بست مي کنند تا کاسبي کنند. اين کار نبايد منجر به قلب واقعيت شود. کار ژورناليستي خوب است اما بايد جاذبه براي حقيقت درست کنيم. آيت الله يثربي در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار شفقنا درباره مطرح شدن بحث حجاب اختياري در برخي نشستهاي حوزويان گفت: حجاب اختياري يا روزه اختياري و يا جهاد اختياري از ويژگي ها و برجستگي هاي شرع مقدس است و تمام احکام شريعت به اختيار مکلف است. يک جاهايي وجود دارد که اگر رعايت نکردن يک اصلي و يا يک قانوني به نظام عمومي جامعه لطمه بزند حاکميت مي تواند رعايت آن قانون و اصل را براي حفظ حرمت جامعه الزامي کند و الا اساس قوانين ما اختيار مکلف نسبت به انجام دادن يا انجام ندادن تکليف است. کسي نمي تواند به ما بگويد مجبوريد نماز بخوانيد يا روزه بگيريد. حاکم شرع مي تواند بگويد کسي که روزه نمي گيرد حق تظاهر به روزه خواري در جامعه را ندارد و حرمت جامعه مسلمين بايد محفوظ بماند. حجاب هم از همين ماده است و بايد حرمت جامعه اسلامي حفظ شود و اگر جايي باعث هتک حرمت عمومي جامعه شود حاکم مي تواند دخالت کند. او در پاسخ به اين سوال که اگر شما امروز بخواهيد براي حجاب تصميم بگيريد به حجاب اختياري راي مي دهيد يا حجاب اجباري گفت: ممکن است سليقه ها براي اجرا متفاوت باشد. وقتي در عصر حضرت رسول صل الله عليه و آله تتبع کردم چيزي را پيدا نکردم که حضرت مردم را مجبور به پوشش کرده باشند و اگر ما آن سيره ها را مد نظر قرار دهيم وجهي براي الزام و اجبار نمي بينيم. مگر اينکه بگوييم شرايط زماني متفاوت است گاهي در شرايطي وجود دارد که حاکم تشخيص مي دهد که اگر جلوي يک مورد را نگيرد باعث خسارت عمده اي به جامعه مي شود و عفت جامعه را مخدوش مي کند. او ادامه داد: فکر مي کنم اين يک بحث فقهي نيست. فقه اين است که ما نسبت به اجراي احکام شرعي آنچه که بين مکلف و خداي او است اجباري نداريم اما يکسري احکام است که به نظام مندي جامعه بر مي گردد که بايد حاکميت تصميم بگيرد. مراد از حاکميت عقلاء جامعه است؛ يعني در مجلس ما عقلا مصلح انديشي کنند و بگويند اين موضوع بايد الزامي باشد يا نباشد. حکم اوليه حضور بانوان در محافل عمومي مانند حکم حضور آقايان در اين محافل است آيت الله يثربي در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره حضور زنان در ورزشگاهها توضيح داد: نفس تفريح و تفرج اولا و بالذات مباح است مگر اينکه بگوييم عوارض منفي دارد که من اين را بلد نيستم و آقاياني که اداره کننده کارند بايد به اين مساله پاسخ بدهند. اگر بگوييم حضور خانمها در هر مجلس عمومي اثر منفي دارد بايد اين اثر همه جا باشد. در اين جمع هم الان چند خانم حضور دارند پس بايد بگوييم حضور نداشته باشند. حکم اوليه حضور خانمها در محافل عمومي مثل حکم حضور آقايان در اين محافل است و تفاوتي با هم ندارد مگر عوارضي بر آن مترتب شود. کساني که به عدم جواز حکم مي کنند لابد آنطرف سکه را مي بينند که ما درست بلد نيستيم؛ ببينيم. اصحاب رسانه شرافت روحانيت را حفظ کنند اين استاد حوزه ادامه داد: ما اينقدر ارزان گرفته ايم که به هرکسي که يک مقدار شال دور سرش پيچيده است آيت الله مي گوييم. تا ما يادمان است به علامه حلي آيت الله علي الاطلاق مي گفته اند. علامه اي که اگر تاليفات او را به چاپهاي موجود بخواهيم جمع کنيم شايد صد جلد کتاب بشود و آن هم نه کتاب رو نويسي و روزنامه نويسي؛ کتاب عميقي که هر ورق آن نياز به چند روز فکر دارد. اين نرخ ما بوده است و چه بسا الان به مداحها و يا حتي شماها پولي بدهند تا به فلاني « آيت الله العظمي » بگوييد. وقتي قرار باشد قيمت را آدمهاي غير خبره تعيين کنند معلوم است که هر بي سوادي دکتر و آيت الله مي شود. الان اگر کساني هستند که ليسانس بيشتر ندارند اما چون پست گرفته اند دکتر خطاب مي شوند. عناوين به سن و ريش و عمامه نيست. اصحاب رسانه اين شرافت را حفظ کنند. آيت الله يثربي با انتقاد از کمرنگ شدن اخلاق در جامعه گفت: وظيفه اي که ما داريم انتقال معارف دين به مردم است و مابقي امور در رتبه هاي بعدي قرار مي گيرد. من در جلسه با خانم هاي مبلغ در جمعه آخر شعبان گفتم که ما قبلا سنتي داشتيم که در هر خانه اي هر هفته جلسه اي داشتند و يک روحاني مسئله و حديثي مي گفت و روضه اي مي خواند. هم انتقال مسائل اوليه به خانواده ها بود و هم محل ديد و بازديد. الان زنان مسائل اصلي را نمي دانند چون يا مسجد نمي آيند و يا نمي خوانند و روحانيون هم توضيح نمي دهند. رئيس حوزه علميه کاشان گفت: در جلسه اي که براي والده دکتر ظريف در کاشان داشتيم، ايشان خيلي تشکر کردند و بنده به ايشان گفتم شما از اين مردم تشکر کنيد و تشکر شما از مردم اين است که به دکتر روحاني بگوييد بدنه مردمي که به شما راي داده اند استحقاق کمک کردن دارند و بايد بيش از اينها به آنها توجه کرد. ما سال هاي زيادي را ديده ايم و هيچوقت وضعيت جامعه مانند امروز نبوده است. چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب حتي در شرايط سخت جنگ هم اينگونه نبود که در ده سال اخير اينقدر محتاج و نيازمند ديديم. ما نبايد شعار بدهيم و بگوييم پيشرفت کرده ايم بلکه ببينيم که چه چيزي غني شد که الان اين همه فقير داريم. آيت الله سروش محلاتي: آيت الله سروش محلاتي در نشست علمي رسالت روحانيت در عصر معاصر از ديدگاه شهيد مطهري که به همت مرکز مطالعات اقتصادي دانشگاه مفيد در سالن آمفي تئاتر دانشگاه مفيد برگزار شد؛ با طرح اين سوال که در زمينه روحانيت چرا سراغ شهيد مطهري مي رويم اظهار داشت: در نيم قرن اخير اساسا کسي را مانند شهيد مطهري در زمينه پرداختن به مسائل روحانيت نداريم در حالي که در زمينه فقه، تفسير و علوم عقلي افرادي در رديف شهيد مطهري مي توان پيدا کرد. وي با بيان اينکه در بحث مسائل روحايت شهيد مطهري شخصيتي منحصر به فرد هست، افزود: ايشان تنها کسي است که به صورت جدي ذهنش درگير مسئله روحانيت بود و با شناخت واقعي از وضعيت اين قشر در صدد ارائه طرحي در راستاي برطرف کردن مشکلات موجود روحانيت برآمد. او افزود: مطالبي که شهيد مطهري در زمينه روحانيت دارد بسيار بيشتر از آن چيزي است که در کتابهاي خود نگاشته است و حرفهاي ناگفته بسياري در يادداشت هاي آن شهيد ديده مي شود. آيت الله سروش محلاتي ادامه داد: متاسفانه هنوز از مجموعه افکار و انديشه هاي شهيد مطهري درباره روحانيت به اندازه کافي استفاده نکرديم حتي افکار ايشان را به صورت مرتب و منسجم تدوين نکرديم. وي تصريح کرد: روحانيت به عنوان عالمان دين اولين نقش را در تفقه در دين، شناخت عميق از دين ايفا کرده و در مرحله بعد تبيين و ارائه احکام ديني و مبارزه با انحرافات را انجام مي دهند و اين رسالت ها اختصاص به امروز ندارد. اين استاد فقه و اصول حوزه با بيان اينکه شهيد مطهري بيش از هزار مورد در مورد روحانيت مطلب دارد، افزود: استاد مطهري ويژگي هاي اين زمان را در ارتباط با روحانيت از چند جهت مطرح کرده است اول آنکه روحانيت چه مقدار آمادگي براي ورود به بحث با اديان و مذاهب و مکاتب ديگر دارد؟ و البته اين مسئله در شرايط امروز کاملا تغيير يافته است. او ادامه داد: روحانيت گذشته با مکاتب فکري ديگر درگير نمي شد و درون حوزه مسائل فقهي، کلامي و فلسفي را بررسي مي کرد اما امروز جامعه بشري اين ديوارها را برداشته و فضاي گسترده فکري به وجود آورده است و لذا روحانيت مانند گذشته نمي تواند در خانه خود بنشيند. آيت الله سروش محلاتي با بيان اين مطلب که شهيد مطهري از فضاي ايجاد شده در برخورد با اديان و مذاهب ديگر استقبال مي کرد به بيان فرازهايي از سخنان آن مرحوم در تاييد سخن خود اشاره کرد و گفت: شهيد مطهري در جايي مي گويد: «جنگ اديان خوب است چون سبب روشن شدن فکرها مي شود. به عقيده ما نبايد از ايراد و شبهه وحشت کرد بلکه بايد از دو مقوله ديگر ترسيد: يکي اختناق و ديگري خفتگي کساني که مدعي رسالت يک عقيده اي هستند اينکه اين عده رسالت عقيده اي را اشغال کرده و به جاي انجام وظيفه خود بخوابد و متاسفانه امروز عقايد اسلامي دچار هردو مصيبت است.» او تاکيد کرد: اين از ويژگي هاي زمان ما است که از زمان شهادت استاد مطهري تاکنون اين مسئله شديدتر و دسترسي به انديشه ها و افکار ساده تر و تقابل روشن تر شده است. اين استاد حوزه دومين دغدغه شهيد مطهري را اين مسئله دانست که روحانيت تا کي مي خواهد به مردم وعده بهشت موعود بر روي کره زمين را بدهد و افزود: در قرون قبل، از روحانيت طرحي براي اداره جامعه نمي خواستند به دليل آنکه يا زمينه براي ارائه طرح نبود و يا مسئله طرح براي اداره جامعه مطرح نبود اما امروز اينگونه نيست. در مسئله بانکداري و ربا علما تنها به حرام بودن آن اکتفا مي کنند اما آيا طرحي ارائه مي شود؟ حتي گاهي خود ما طرح ارائه مي کنيم و آن را ابطال مي کنيم. او چگونگي ارتباط روحانيت با قدرت را سومين رسالت اين قشر از منظر شهيد مطهري دانست و افزود: در گذشته وضع ما در قبال حکومت ها روشن بوده است هم در پاسخ به اينکه اين حکومت ها مشروع هستند يا خير؟ وهم به لحاظ اينکه روحانيت هرگز بخشي از حکومت تلقي نمي شده و نهاد مستقلي بوده است. آيت الله سروش محلاتي به نقل از شهيد مطهري عنوان کرد: « رمز اينکه روحانيت شيعه توانسته انقلاب ها را رهبري کند استقلال آن است. عضو دستگاه هاي دولتي و غير دولتي و تابع آنها نبوده و از آنها ابلاغ نمي گرفته، عکس حاکمان را در خانه اش راه نمي داده است؛ اين ارزش ها براي روحانيت بايد محفوظ بماند حتي در جمهوري اسلامي هم روحانيت بايد در جاي خودش باقي بماند و حتي عضويت در دولت اسلامي را هم نپذيرد يعني در صف ملت بماند و دولت را ارشاد کند.» او بيان کرد: بر اين اساس اگر علما مي خواهند حضور اجتماعي داشته باشند بايد اقتضائات اين حضور را براي خود فراهم کنند اما با اين تشتت و تفرقي که بين علما وجود دارد امکان اينکه روحانيت بتواند رسالت خود را در عصر حاضر ايفا کند نيست. استاد حوزه علميه قم با بيان اينکه در عصر ما اجتهاد نياز به تحول و دگرگوني دارد گفت: شهيد مطهري نسبت به نهاد روحانيت اعتقاد داشت و حفظ روحانيت را در زدودن اين آفت ها مي دانست و معتقد بود روحانيت براي ايفاي نقش خود بايد از عهده اين مشکلات برآيد. او تعبير شهيد مطهري از روحانيت را عاملان فرهنگ اصيل اسلامي دانست و گفت: ضرورت آن را از اينجا اثبات مي کند که آگاهي از دين به شکل گسترده و تخصصي نيازمند افرادي است که عمر خود را در اين راه صرف کرده باشند و اين نقش اول روحانيت است و قهراً کسي که نقش اول را در تفقه داشته باشد نقش ثانوي را که تبيين و ارائه درست اسلام است را پيدا مي کند و شهيد مطهري از اين سازمان روحانيت دفاع مي کند. ممنوعيت استفاده از واي فاي پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) : دفتر مديريت و برنامه ريزي مرکز مديريت حوزه هاي علميه سراسر کشور «آئين نامه ساماندهي نحوه استفاده از ابزارهاي ارتباطي و مجازي در واحد هاي آموزشي و خوابگاهي سراسر کشور» به حوزه هاي علميه ابلاع کرد. اين آئين نامه که مصوب سي ام ارديبهشت 94 است از سوي شوراي معاونين حوزه هاي علميه سراسر کشور تدوين شده است و به امضاي آيت الله حسيني بوشهري رسيده است. در بخشي از اين آئين نامه آشنايي طلاب با آسيب هاي فضاي مجازي به عنوان هدف تدوين و ابلاع اين آئين نامه عنوان شده است. در ماده پنج اين آئين نامه آمده است: طلاب واحدهاي آموزشي و خوابگاهي مي توانند از تلفن همراه با گوشي هاي معمولي بدون اندرويد، واي فاي، آي ا اس استفاده نمايند.تبصره: بايست تصاوير صفحه نمايش و آهنگ و صداي زنگ گوشي هاي تلفن همراه مناسب باشد. توضيحات مدير حوزه هاي علميه درباره ممنوعيت استفاده از گوشي هاي هوشمند براي طلبه ها حجت الاسلام و المسلمين حسيني بوشهري ضمن تبيين آفات مترتب بر استفاده بي رويه از امکانات ارتباطي جديد، مراکز آموزشي و پژوهشي کشور را به مديريت زمان در مسير توليد علم و تربيت نيروهاي دانشي توصيه و سرگرم شدن به اين شبکه ها را آفتي جدي براي عرصه پژوهش و آموزش کشور ذکر کرد. در پي انتشار خبر ممنوع شدن استفاده از گوشي هاي هوشمند براي طلاب حوزه هاي علميه، مدير حوزه هاي علميه سراسر کشور در اين باره توضيحاتي ارائه داد. به گزارش خبرگزاري «رسا» ، آقاي حسيني بوشهري ضمن تبيين آفات مترتب بر استفاده بي رويه از امکانات ارتباطي جديد، مراکز آموزشي و پژوهشي کشور را به مديريت زمان در مسير توليد علم و تربيت نيروهاي دانشي توصيه و سرگرم شدن به اين شبکه ها را آفتي جدي براي عرصه پژوهش و آموزش کشور ذکر کرد. آقاي سيد هاشم حسيني بوشهري، مدير حوزه هاي علميه سراسر کشور، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري رسا، در توضيح اخبار منتشر شده درباره آيين نامه استفاده طلاب از شبکه هاي ارتباطي به ويژه تلفن همراه در مراکز آموزشي حوزه گفت: آنچه براي طلاب و دانشجويان مهم است، استفاده از فرصت ها است، درگيرشدن در شبکه هاي اجتماي و مديريت نکردن زمان تحصيلي، براي اهالي درس، پژوهش و علم ورزي بي شک فرصت سوزي محسوب مي شود. عضو شوراي عالي حوزه علميه اين گونه قوانين را زمينه ساز بهره گيري علمي طلاب در مسير توليد علم، تفکر براي نوآوري و پاسخ گويي به مسائل نوپديد بيان کرد و اظهار داشت: توصيه هايي مبني بر اين که طلاب مي توانند در فضاهاي آموزشي از ابزارهايي وقت گير استفاده کنند يا خير، صرفا توصيه آموزشي است؛ از اين رو زمينه هاي تحصيلي بايد به صورت مطلوب براي دانشجويان فراهم شود. تهديد بزرگ؛ خدشه به فرهنگ کتاب و کتابخواني مدير حوزه هاي علميه سراسر کشور خدشه دار شدن فرهنگ کتاب و کتابخواني را به نفع جامعه ندانست و گفت: امروزه با توجه به شکل گيري شبکه هاي ارتباطي و سرگرم کننده، متأسفانه ميزان مطالعه در جامعه کاهش يافته است، درگيرشدن با ابزارهاي ارتباطي جديد بدون مديريت زمان، جامعه آموزشي را از رسالت اصلي خود عقب مي اندازد، و اين مسأله شامل همه دانش پژوهان اعم از طلاب و دانشجويان مي شود. وي با تأکيد بر ايجاد فرصت مطالعه براي اقشار مختلف مردم، اظهار داشت: فرصت کتابخواني به سبب درگيرشدن افراد با شبکه هاي ارتباطي به خطر افتاده است؛ بنابر اين نبايد از فرهنگ ديرينه و اصيل کتاب و کتابخواني غافل شد. آقاي حسيني بوشهري با اشاره به اين که مراکز آموزشي و پژوهشي نبايد مقهور رسانه هاي ارتباطي شوند، تصريح کرد: در واقع اين طلاب و دانشجويان هستند که بايد در برابر امکانات جديد مديريت زمان داشته باشند، شبکه هاي ارتباطي اگر اختيار اهالي علم و پژوهش را از آنها بگيرد، بزرگ ترين آسيب آن، سلب فرصت هاي علمي و پژوهشي است و اين به ضرر مجموع جامعه و کشور است. جامعه نيازمند سرمايه هاي علمي و معنوي وي وضعيت جهان امروز را نيازمند بهره گيري از وجود روحانيت و تفکر اصيل اسلامي دانست و ابراز داشت: فضاهاي آموزشي اگر به فعاليت مداوم و تربيت نيرو نپردازند، بي شک طلاب بدون سرمايه هاي علمي و معنوي وارد جامعه خواهند شد. مدير حوزه هاي علميه کشور تقويت طلاب را در عرصه هاي کلامي، تفسيري و اعتقادي را راه برآورده کردن نيازهاي جامعه برشمرد و تأکيد کرد: اگر با اين نگاه حرکت کنيم طبيعتا بايد وقت بيشتري هم براي دريافت مباني براي طلاب و دانش پژوهان اختصاص دهيم. وي گفت: آنچه که در آيين نامه استفاده از ابزارهاي ارتباطي پيش بيني شده چگونگي صحيح استفاده از ابزارهاي ارتباطي است، وگرنه در دنياي امروز امکان اين که گفته بشود کسي از اين امکانات استفاده نکند معنا و مفهوم ندارد، مديريت کردن اين امکانات براي کساني که زمان تحصيل شان است بايد با حساسيت بيشتري پيگيري شود.
به گزارش اسراء نيوز چهارمين اجلاس عمومي اتحاديه اروپايي علما و تئولوگ هاي شيعه در هامبورگ آلمان که با قرائت پيام برخي مراجع تقليد شيعه از جمله پيام آيت الله العظمي جوادي آملي آغاز به کار کرده بود با قرائت بيانيه پاياني به کار خود پايان داد. مباحث مطرح شده در اين دوره اجلاس به موضوع «ضرورت صلح و امنيت جهاني از ديدگاه اسلام» اختصاص داشت. متن کامل بيانيه اجلاس عمومي اتحاديه اروپايي علما و تئولوگ هاي شيعه به شرح زير است: بسم الله الرحمن الرحيم مقدّمه :امروزه اسلام بخشي پيوسته، جدايي ناپذير و ارزشمند براي اروپاست. وجود چندين نسل از مسلمانان از جمله مسلماناني که آباء و اجدادشان در اين قاره مي زيستند مؤيّدي بر اين پيوستگي است. حضور اسلام در کنار اديان آسماني ديگر نمايشي با شکوه از همبستگي پيروان اديان بزرگ در جستجويِ معنويت و جلوه اي از «وحدت» در عين کثرت و «کثرت» در عين وحدت است که نظر به تنوّع و گونه گوني اديان و فرهنگ هاي موجود در اروپا از يک سو و انسجام عملي بين آنان از سوي ديگر مي تواند به ثمر بخشي فرهنگ اين قارّه بيفزايد. اين در حالي است که قرآن کريم با معرّفي خداي «رحمان» و «رحيم» بنيان هاي اسلام راستين را بر پايه هاي معنويت، عقلانيت، رحمت جهاني و اعتدال استوار فرموده تا با تمسّک به سيره پيامبر رحمت و مهرباني حضرت محمّد مصطفي صلي الله عليه و آله و سلّم، ثمره شيرين دوستي، صلح، همزيستي مسالمت آميز و امنيت پايدار را براي همه بشريت به بار نشاند. و اينک، چهارمين اجلاسيه عمومي اتحاديه اروپايي علما و تئولوگ هاي شيعه در شرايطي برگزار مي گردد که مع الأسف افراطي گري، فرقه گرايي و خشونت سازمان يافته به اسم دين و البته با مديريت پنهان و آشکار قدرت ها و دست هاي آلوده بيش از هر زمان ديگري صلح و امنيت جهاني را با مخاطره مواجه ساخته است. ما شرکت کنندگان در اجلاسيه چهارم در آستانه ماه مبارک رمضان حلول اين ماه مبارک را پيشاپيش به همه ي امّت بزرگ اسلامي تبريک گفته و به درگاه الهي شاکريم که به عنوان عالمان و صاحب نظران ديني توفيق يافتيم طي سه روز مذاکره و مباحثه در موضوع «الأمن و السلام في الاسلام» به گفت و گو و هم انديشي بپردازيم در راستاي عمل به وظايف ذاتي عالمان ديني و تعهّد راهبردي خود براي عينيت بخشيدن به اهداف و آرمان هاي اسلام راستين انجام وظيفه نماييم و با استفاده از خرد جمعي در بايسته هاي اجرايي آن چاره انديشي کنيم؛ چراکه معتقديم آشنايان با تعاليم قرآن کريم و سنّت حقيقي رسول گرامي اسلام صلّي الله عليه و آله و سلّم مي توانند با تبيين و معرفي اسلام به عنوان دين رحمت، رسالت خود را در تحقّق معنويت، عقلانيت و اعتدال بيش از هر زمان ديگري ايفا نمايند. بندهاي ده گانه بيانيه بدين وسيله بيانيه اجلاسيه چهارم اتحاديه اروپايي علما و تئولوگ هاي شيعه در ده بند به شرح زير اعلام مي گردد: 1ـ اتحاديه از دول و ملل اروپايي که زمينه و بستر مناسب براي حضور و انجام فعاليت هاي ديني را فراهم مي سازند به ويژه دولت و ملّت آلمان تقدير مي نمايد و اعلام مي دارد که مسلمانان به عنوان بخشي از شهروندان شايسته اروپا، خود را در مسايل و سرنوشت اين جامعه شريک و سهيم ميدانند و بر نفي خشونت گرايي و پشتيباني از تفاهم و تقارب سلايق و افکار، همزيستي مسالمت آميز بين پيروان اديان، قانون گرايي و حفظ کرامت انسان تأکيد مي ورزند. 2ـ حضور مسلمانان در جامعهي اروپايي فرصتي است که ضمن آشنايي نزديک شهروندان با مسلمانان و ايجاد پيوندهاي مودّت و دوستي متقابل، دولت ها مي توانند از توان نخبگان و نيروي فکري و کارآمد آنان بهره مند گردند. همچنين حضور علماي برجسته و اعتدال گراي اسلام موجب ثبات و امنيت و گسترش فرهنگ معنويت و نشاط روحي جامعه بوده و در کنار پيشرفت علم و صنعت بر زيبايي و نشاط اروپا خواهد افزود. 3ـ هر گونه خشونت، ارهاب و ترور از ذات اسلام بيگانه است و خارج از تعاليم پيامبر رحمت و موجب آزردگي روح مطهّر ايشان ميباشد. از اين جهت، از اين امور و مصاديق آن بيزاري جسته و هر گونه سوء استفاده برخي از گروه هاي تکفيري از مفاهيم مقدّسي همچون جهاد را محکوم ميکنيم؛ چرا که جهاد حقيقي در اسلام رويکردي انسان گرا دارد و هرگز به معناي ويرانگري نيست؛ بلکه در معناي وسيع خود حتي شامل گروه هايي است که وظيفه خدمت رساني به محرومين و نيازمندان را بر عهده ميگيرند. لذا آنچه که تحت عنوان داعش يا دولت اسلامي مطرح شده از نظر ما به هيچ وجه قابل انتساب به اسلام نبوده و رفتار و قواعد به کار گرفته شده توسط آنان خارج از چارچوب هاي شناخته شده اسلام نزد شيعه و سنّي مي باشد. 4ـ مقابله با جريان هاي افراطي و طرد آن از جامعه اروپا از دغدغههاي اصلي و همگاني است و بهترين راه مقابله با آن آموزش و روشن سازي اذهان عمومي جوانان مسلمان اروپايي مي باشد. امروزه بر همگان روشن است که خروجي ها و تربيت شدگان مراکز اسلامي مربوط به اين اتحاديه، نظير مرکز اسلامي هامبورگ، هيچگاه جذب جريانات تندرو نشده و نخواهند شد. لذا مناسب است عموم دول اروپايي با پشتيباني و حمايت لازم و عملي از مراکز اسلامي اعتدال گرا و گسترش دانشگاه هاي اعتدال محور به مقابله با تفکّر افراطي باطل برخيزند. 5ـ اتحاديه نگراني خود را از روند رو به گسترش افراطيگري و خشونت در برخي مناطق جهان، مانند: عراق، يمن، سوريه، بحرين، لبنان و ... ابراز مي دارد و از عموم علماي اسلام، امّت اسلامي و جوامع جهاني ميخواهد براي بازگشت آرامش و امنيت به اين مناطق بيش از گذشته تلاش کنند. 6ـ اتحاديه از حکومت عربستان سعودي ميخواهد حکم ظالمانه اعدام عالم بزرگوار قطيف آيت الله نِمِر باقر النمر را لغو نمايد و حق، شأن و حريم علماي اسلام را مراعات نمايد. 7ـ آزادي بيان از ارزشهاي پذيرفته شده است و حدّ و مرز آن تا جايي است که آزادي و امنيت ديگران به خطر نيفتد. از اين رو، توهين به اعتقادات و علاقه مندي هاي ديگران و خصوصاً رهبران و مقدّسات اديان، مصداق آزار و اذيّت رواني پيروان مذاهب، عامل تحريک کننده و جريحهدار کننده عواطف، ناسازگار با منطق ديالوگ و احترام متقابل به عقائد مخالف و منافي با اخلاق و ادب عمومي و حتي ناقض قوانين جزائي موجود در برخي از کشورهاي اروپايي است. لذا از همه رسانههاي جمعي ميخواهيم با احترام گذاشتن به افکار و عقايد، از نشر اهانت به مقدّسات ديني بپرهيزند. 8ـ حقوق شهروندي از قبيل دسترسي به امکانات آموزشي و شغلي يکسان، لازمه عدالت در عمل و شعار است. در اين راستا انتخاب حجاب توسط زن مسلمان از آن جهت که مصداقي از آزادي هاي فردي بوده و سنّتي ديني در فرهنگ اسلام و برخي از اديان ابراهيمي ديگر است، بايد محترم شمرده شود. 9ـ مراجع شيعه در طول تاريخ هميشه نماد معنويت، عقلانيت و اعتدال بوده و هستند و ارتباط مسلمانان با آنان يک ارتباط مبتني بر فرهنگ اسلامي است. در اين راستا از آيات عظام و مراجع بزرگوار و فتاواي سازنده آنان در الزام به قوانين شهروندي، حفظ نظم و امنيت اجتماعي، محکوميت خط افراط گري و ترويج انديشهي تقريب بين امّت بزرگ اسلامي و ضرورت حفظ وحدت بين برادران سنّي و شيعه تشکّر مي نماييم و پيامهاي سازنده و راهگشاي آنان به اجلاسيه چهارم و خصوصاً نامه پر مهر مرجعيت عالي شيعه به جوانان اروپا و آمريکاي شمالي را بر ديدگان مينهيم. 10ـ همکاري و هم افزايي مراکز شيعي به مثابه کانونهاي اسلام اعتدالي، ترسيم گر آيندهاي روشن خواهد بود و مي تواند خير و برکت و آثار مطلوب به دنبال داشته باشد... والسلام عليکم و رحمة الله و برکاته
|