|
و) متجاهر به فسق بودن مخالفین
دلیل دیگری که توسط محقق خویی(ره) بر جواز غیبت مخالفین اقامه شده متجاهر به فسق بودن آنان است و بلکه بالاتر، ایشان میفرماید: چیزی که مخالفین به آن ملتزم شدهاند بزرگتر از فسق است که عبارت است از انکار ولایت.[1] پاسخ این مدعا از آنچه در ذیل «کفر» و «انکار» و «جحد» گذشت، روشن میشود؛ چرا که تمامی این واژگان وقتی تحقق مییابند که علم به حقانیت به مطلبی باشد و در عین حال از روی عناد و لجاجت و... انکار میشود و در تجاهر به فسق، علم و تعمّد در اتیان باطل شرط شده است. و همانطور که قبلاً نیز گفته شد، در واقع غالب مخالفین از روی علم و عمد انکار حقانیت ولایت ائمه(ع) را نمیکنند. --------- [1]. مصباح الفقاهة 1: 324.
|