|
ج) خطاب در صدر آیه شریفه «غیبت»
دلیل دیگری که برای جواز غیبت غیر مؤمنین آورده شده خطاب ﴿يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا﴾ در صدر آیه شریفه است؛ یعنی فقط مؤمنین مخاطب نهی ﴿لایَغتَب﴾ قرار گرفتهاند. به همین جهت شامل غیر مؤمنین؛ از مسلمانان و کفّار نمیشود. اولاً: جواب از این استدلال از آنچه در صفحات قبل در خلال مباحث مربوط به آیه شریفه گذشت روشن شد. ثانیاً: آیات بسیار زیادی در قرآن کریم با همین خطاب ﴿يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا﴾ برای بیان احکام تکلیفیّـه و وضعیّـه آمده است که هیچ اختصاصی به مؤمنین نداشته، بلکه برای عموم افرد جامعه نازل شده است. به عنوال مثال بنگرید: ﴿یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِذا تَدایَنْتُمْ بِدَیْنٍ إِلى أَجَلٍ مُسَمّىً فَاکْتُبُوهُ...﴾؛[1] ای کسانی که ایمان آوردهاید هنگامی که بدهی مدتداری به یکدیگر پیدا کنید آن را بنویسید. ﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا الرِّبَا أَضْعَافًا مُضَاعَفَةً...﴾؛[2] ای کسانی که ایمان آوردهاید ربا را چند برابر نخورید. ﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ...﴾؛[3] ای کسانی که ایمان آوردهاید از روزیهای پاکی که به شما دادهایم بخورید. ﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً...﴾؛[4] ای کسانی که ایمان آوردهاید! همگی در صلح و آرامش درآیید. و غیر اینها از آیات بسیار زیادی که با اینکه خطاب به مؤمنین صادر شده ولی حکمی که در آنهاست قطعاً مختصّ به مؤمنین نیست. --------- [1]. سوره بقره، آیه 282. [2]. سوره آل عمران، آیه 130. [3]. سوره بقره، آیه 172. [4]. سوره بقره، آیه 208.
|