|
دلیل جمهور
بخاری از حدیث خواهر ربیع استدلال کردهاند که مراد از لفظ «انسان» مرد بوده و قصاص در اطراف نافذ است: «لأن أخت الربیع جرحت إنسانا، والمتبادر منه الرجل، فحکم رسول الله (ص) بینهما بالقصاص، فهذا یدل علی أن القصاص یجري بینهما في الأطراف أیضاً». اما «علامه ظفر احمد عثمانی تهانوی» (رحمه الله) در کتاب «إعلاء السنن»، جلد 18، صفحه110 این استدلال را رد کرده و میگوید لفظ «انسان» شامل مرد و زن است و هیچ دلیلی وجود ندارد که فرد مجروح مرد بوده است. در روایات «حُمید» در «بخاری» آمده است: «أنها کسرت ثنیة جاریة»؛ خواهر ربیع دندان دختر بچهای را شکست و این روایات با روایت مبهم ثابت در این باب متصل آمده که بیانگر اتحاد جریان، با یک سیاق متحد و راوی واحد میباشد و جارح و مجروح هر دو مؤنثاند و آن حضرت از این بابت به قصاص حکم نمود که هر دو یک جنس و قصاص بین دو مؤنث بود. از این واقعه نمیتوان استدلال کرد که قصاص بین مرد و زن در اعضا و اطراف جاری و شرعی است (عثمانی، 1426، ج2، ص211).
|