Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: کتابخانه فارسی
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: تدريس آیت الله در مدرسه ي حقاني

تدريس آیت الله در مدرسه ي حقاني

مناسب است جهت آگاهي هرچه بيشتر خوانندگان محترم از چگونگي برنامه ي دوره هاي تدريس آيت الله صانعي در مدرسه ي حقّاني و اطلاع از سطح علمي ايشان، به مقاله اي تحت عنوان «اساسنامه مدرسه حقّاني و گزينش طلبه» اشاره شود.

مجله ي حوزه، ارگان دفتر تبليغات اسلامي حوزه ي علميه قم در شماره ي 146 مورّخ خرداد و تير 1378 در صفحه 89 مقاله اي با عنوان «اساسنامه مدرسه حقّاني و گزينش طلبه» برگرفته از كتاب تاريخ شفاهي مدرسه حقّاني، از مركز اسناد انقلاب اسلامي منتشر كرده كه نويسنده، از جمله به معرفي اساتيد و شخصيت هايي كه در سال هاي دهه ي 1350شمسي در مدرسه حقّاني به تدريس اشتغال داشته اند، اشاره مي كند. در اين مقاله جايگاه علمي آيت الله صانعي در حدود نيم قرن پيش به وضوح مشخص شده است.

اين مقاله نشان مي دهد كه آيت الله صانعي از چه سطح علمي و فقهي و جايگاه تدريس در بين مدرّسين حوزه ي علميه قم برخوردار بوده، به طوري که در عنفوان جواني؛ يعني در سن 24 سالگي به درجه ي اجتهاد نايل شده است. لذا با اين نبوغ، طبيعي است كه معظّم له به ديدگاه ها و نوآوري هاي بِكر و تازه اي در حوزه ي استنباطات و استفتائات دست يابد و آن را عرضه كند. بي اغراق مي توان گفت: عامل اصلي تحقّق برخي از قوانين جمهوري اسلامي؛ مانند: « برابري ديه در بيمه »، « دية اهل كتاب» و « حضانت فرزند »، « ارث زوجه» و... نشأت گرفته از فتواهاي مترقّيانه و جسورانه ايشان است. همه ي اينها نشان دهنده ي برجستگي مقام علمي و فقاهتي استاد معظّم است که با وسعت نظر خاص و قدرت استدلال و استنباط کم نظيرش، تحوّلي ريشه دار و نگاهي نو به فقه و فقاهت بخشيده است.

آيت الله اديب از هم دوره اي هاي آيت الله صانعي، در مورد علاقه اش به ايشان و کوته نگري برخي افراد نسبت به اين شخصيت مي گويد:
«... من ارادتم هميشه به ايشان بوده، هميشه ... ما علاقه­مان بوده و هست و خواهد بود تا زنده هستيم. ايشان يک مرد فاضلي است. مرد مؤمني است. شايستگي همه چيز را دارد. ايشان آدم مجتهدي است و مجتهد کنجکاوي هم هست. نه اين که چون ديگران گفتند ما هم­چنين بگوييم، نه. کارش متکي به تحقيقات خودش است؛ چون اهل اين کار است. خيلي­ها اين­طور نيستند، ولي ايشان هست. ... برخي تبليغات نسبت به آقاي صانعي و دست­هاي مرموز، که حالا نمي­دانم اين دست­ها از کدام آستين آمده بيرون، انديشه­ها چي بوده؟! ... ايشان آخر با اين همه تقوي، با اين همه علميّت، با اين همه خوبي­ها، با اين همه فقري که کشيده بوده است ... مي خواهم بگويم که: بدجوري تبليغ کردند و ما هم دلمان نمي­خواهد اين مرد فاضل، اين­طوري در صحنه نشانش بدهند ... من اصلاً تعجب مي­کنم ... آخر آن شخصيت متهم شود به اين تهمت­هاي ناروا...».[21]

بنابراين، در اينجا به بخشي از آن مقاله و جدول مندرج در آن اشاره نموده و به رؤيت خوانندگان محترم مي رسانيم.

نويسنده ي مقاله « اساسنامه ي مدرسه حقّاني و گزينش طلبه» پس از آن كه شرح مختصري از ديدگاه هاي مؤسّسان مدرسه، مبني بر طول مدت تحصيل در مدرسه ي حقّاني ارايه مي دهد، با استناد به مصاحبه ي آقاي دکتر محمّد مقدم كه در آرشيو مركز اسناد انقلاب اسلامي موجود بوده، در مورد تحصيل در دوره ي خارج و شيوه آن مي نويسد:

«بعد از اين كه مراحل سطح را در مدرسه گذرانديم، دوره ي خارج خوانده مي شود. مدرسه ي حقّاني دوره ي خارج را به دو بخش تقسيم كرده بود: بخشي از آن دروس در خود مدرسه انجام مي گرفت. دو استاد در اين زمينه در خودِ مدرسه كار مي كردند: آيت الله آذري قمي و آيت الله يوسف صانعي.[22] بخش ديگر دوره ي تحقيق بود كه در اين وضعيت طلاب به صورت گروه تحقيق در مي آمدند ... انتخاب درس اصول يا فقه، با خود طلبه بود. مي توانست استاد را از بيرون انتخاب كند، اما اين دروس بايد به صورت هفتگي تقرير و به عربي نوشته مي شد و اساتيدي كه در ارتباط با مدرسه كار مي كردند، تصحيح مي كردند» .

نويسنده ي مقاله سپس به چگونگي پذيرش طلبه و اصلاح نظام آموزشي حوزه مي پردازد و آنگاه به دروس مدرسه ي حقّاني اشاره مي كند و با اين تحليل كه بنيان گذاران و اساتيد مدرسه ي حقّاني، در دروس و كتاب هاي درسي متداول در حوزه، تجديد نظر كردند، به معرّفي كتاب هايي مي پردازد كه يا حذف شدند و يا تلخيص گرديدند و يا مورد تجديد نظر قرار گرفتند:

«برخي كتاب ها نيز تلخيص شدند. در اصول فقه و فقه، دو كتاب «الرسائل» و «المكاسب» شيخ مرتضي انصاري توسط آيت الله مشكيني تلخيص و تحرير شد. اين كتاب ها به آن شكل گسترده اي كه درحوزه ها خوانده مي شد، در مدرسه ي حقّاني خوانده نمي شد. آيت الله مشكيني، بحث هاي زايد و لفظي و آن چه را كه به درد طلاب نمي خورد، برداشت و آن چيزهايي كه به درد مي خورد و مفيد بود، انتخاب كرد. به اين ترتيب كتاب «الرسائل» به شكل تلخيص شده به نام «الرسائل الجديدة» چاپ و منتشر گرديد. كتاب «المكاسب» همچنين توسط آيت الله صانعي تلخيص و تحرير شد...».

نويسنده در بخش پاياني مقاله، ضمن اشاره به اساتيد مدرسه ي حقّاني به روشني نشان مي دهد كه تقسيم كار و تخصّص علمي، نقش مهمي در سازماندهي ساختار علمي اين مدرسه داشته است.

جدول ذيل که در مقاله ي مذکور مندرج است، نام اساتيد، همراه با دروس تدريس شده توسط آنان را در دهه سال 1350 شمسي به خوبي نشان مي دهد:

· آيت الله دكتر سيد محمد حسين بهشتي (فلسفة غرب و فلسفة هگل).
· مصباح يزدي (فلسفتنا، معارف قرآن و تفسير).
· صانعي (خارج زكاة، كفايه و رسائل الجديدة).
· آذري قمي (مكاسب).
· مفتح (عقايد الاماميه و تاريخ).
· جنتي (اصول فقه، مغني و سيوطي).
· خزعلي (تفسير و مختصر المعاني).
· يزدي (رسائل).
· مقتدايي (سيوطي).
· احمدي ميانجي (مكاسب و كفايه).
· حرم پناهي (لمعه).
· حاج حسين آقا تهراني (لمعه و سيوطي).

همچنين، نويسنده ي کتاب جامعه مدرسين حوزه علميه قم (از آغاز تا اکنون)، ضمن بيان فعاليت هاي علمي و فرهنگي حضرت آيت الله صانعي، وضعيّت تدريس معظّم له در مدرسه ي حقّاني و سال شروع و نحوه ي تدريس خارج فقه ايشان را اين گونه تشريح مي کند:
«آيت الله يوسف صانعي ، تا كنون فعاليت هاي علمي و فرهنگي بسياري را به جامعه اسلامي ايران ارزاني داشته است . او در طول ساليان تحصيل و پس از آن ، بارها به مناطق گوناگون كشور سفر كرده و به تبليغ معارف اهل بيت (علیهم السلام)پرداخته است . همچنين از سال 1340 تا 1357 به طور مستمر، هر هفته از قم به تهران سفر مي كرده و در مساجد و كانون هاي فرهنگي مختلف شهر، جلسه هاي سخنراني بر پا مي کرده است . اين تلاش پيگير از وي ، خطيبي توانا و واعظي برجسته ساخته است . آيت الله صانعي ، همزمان با آغاز درس خارج در سال 1334 به تدريس علوم حوزوي روي آورد و ابتدا، كتاب هاي دوره مقدمات را تدريس مي کرد. سپس به طلاب مدرسه علميه حقاني كه در آن روزگار، در چارچوب علمي ويژه اي درس مي خواندند، درس هاي مختلف دوره هاي مقدمات ، سطح و خارج را آموزش مي داده است كه حاصل آن ، ظهور بسياري از علما و محققان حوزه علميه و مسؤولان اجرايي كشور است . در طول 18 سال ، تدريس كتاب مكاسب در مسجد امام حسن عسكري(علیه السلام)، كتاب کفايــةالاصول و درس خارج فقه در مدرسه حقاني از برنامه هاي روزانه وي بوده است . وي تدريس خارج فقه را در سال 1344 و تدريس خارج اصول را در سال 1352 آغاز كرده است كه تدريس خارج اصول در سال 1373 پايان يافته و تدريس خارج فقه تا هم اكنون ادامه دارد. مبناي درس هاي خارج فقه ايشان تحرير الوسيله امام خميني مي باشد».[23]

پُر واضح است كه فقيه نوانديش شيعه، شخصيتي است كه همراه با ديگر آيات عظام، در سطوح بالاي علمي حوزه تدريس مي كردند و امروز به درجه اي از فقاهت و دانش رسيده اند كه با استناد به دانسته هاي خود و همچنين تدبّر در آيات و روايات، در برخي از مسايل به احكام و فتاوي جديدي دست يافته باشند.

اين روند و سير زندگي علمي آيت الله صانعي كه نشان دهنده ي بيش از نيم قرن تلاش علمي، فقهي و دانش ايشان است، حجّت را بر ايشان تمام كرد و با توجّه به اصول و مباني و معيارهاي اجتهادي، به فتاوايي دست يافته که هم بُعد سهلة سمحه دين را به خوبي نشان مي دهد و هم معضلات زندگي امروز بشر را مي كاهد.

در پايان اين گزارش ها، سخن يکي از بزرگان قابل تأمّل و تعمّق است. ايشان، موقعيت و جايگاه علمي حضرت آيت الله العظمي صانعي را در دوران تحصيل و تدريس تشريح نموده و بيان مي دارد که علميّت و عظمت فکري و فقاهتي معظّم له، از همان دوره ها مورد توجّه علما بوده است.

جناب حجت الاسلام والمسلمين سيد ضياء الدين رفيعي طباطبايي که خود از نزديک در دوره ي قريب به سه سال هم حجره بودن با ايشان، شاهد تحقيق و مطالعه و تلاش وي بود و بعدها نيز در شهر ري تهران مراوداتي با معظّم له داشته است، چنين مي گويد:
«ايشان از نظر علمي، در همان زمان تحصيل معروفـيّت خاصي داشتند. حتي آن تابستاني که از قم به اصفهان آمده بودند، ايشان مورد توجّه علماي اصفهان بودند ... ايشان آن موقع غرق در مطالعه بودند... .

با توجّه به شناختي که از چندين سال قبل از انقلاب اسلامي، نسبت به ايشان داشتم، موقعي که انقلاب شد و مراجع به مردم معرفي مي شدند، من ايشان را به عنوان مرجع، واقعاً قبول داشتم و به عنوان مرجع مي شناختم و الآن هم ارادت دارم ... ايشان فردي زحمت کشيده و فردي که هيچ توقّع از کسي نداشته؛ نه از روحانيون و نه غيره، حتي از مراجع. ... ما اگر از افرادي باشيم که خيرخواه جامعه اسلامي هستند و براي اسلام بخواهيم دل بسوزانيم، بايد يک چنين شخصيتي مثل آيت الله صانعي را در بين خودمان داشته باشيم و به او عرض ادب و اظهار محبت نماييم... .

ايشان واقعاً از نظر فقه و فتوا حريّت دارند ... حريّت ايشان در فتواي به سيزده سال بلوغ دختران نمود پيدا کرد و واقعاً بايد مردم از ايشان تقدير و تشکّر داشته باشند. مخصوصاً قشر زنان که اين مسأله براي آنان خيلي کارگشا بوده است. همين گفتن فتوايي که مخصوصاً مورد اختلاف باشد، کار آساني نيست».[24]

--------------------------
[21]. به نقل از مصاحبه با آيت‌الله حاج شيخ محمد علي اديب نجف آبادي.
[22]. در آن سال‌ها تنها درس خارج فقه در مدرسه‌ي حقّاني توسط آيت‌الله العظمي صانعي تدريس مي‌شد، و در اين مقاله نسبت به تدريس خارج فقه توسط دو شخصيت، سهو و خطا صورت گرفته است. همان‌گونه که ديگران و از جمله آيت‌الله صانعي نيز در مصاحبه به آن متذکّر شده است. ايشان مي‌فرمايند: «‌بحث تدريس خارج فقه را در مدرسه‌ي حقّاني فقط بنده مي‌گفتم، و آنچه را که در مصاحبه آقاي دکتر مقدم در تاريخ شفاهي مدرسه حقّاني در آرشيو مرکز اسناد انقلاب اسلامي آمده است خطايي در آن صورت گرفته است. من يک باري که به تهران رفته بودم به آقاي مقدم گفتم که شما اين مطلب را نوشته‌ايد؟ گفت: «نه، من اين مطلب را نگفته‌ام. مي‌دانم که غير از شما کسي آنجا درس خارج نمي‌گفت». وقتي که ايشان به قم آمد، من آن کتاب را برايش فرستادم و ايشان در حاشيه آن نوشت: «درس خارج فقه را تنها آيت‌الله صانعي تدريس مي‌کردند و اينجا اشتباهي رخ داده است، من مي‌خواستم بگويم درس‌هاي خارج مدرسه‌ي حقّاني زير نظردو نفر بررسي مي‌شد؛ يکي آيت‌الله آذري و ديگري آيت‌الله صانعي. اما تدريس خارج فقه در مدرسه منحصر بود در آيت‌الله صانعي، و نه بزرگان ديگر». (برگرفته از بیانات آيت‌الله العظمي صانعي)

[23]. جامعه مدرسين حوزه‌ي علميه‌ي قم (از آغاز تا اکنون)، ج3، ص 275؛ و بنگريد: پايگاه اطلاع رساني جامعه مدرسين حوزه علميه قم.
[24]. به نقل از مصاحبه‌ی جناب حجت الاسلام والمسلمين آقاي سيد ضياء الدين رفيعي طباطبايي، امام جمعه محترم شهر علويجه.

عنوان بعدیعنوان قبلی




کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org