|
اشکال به دليل سوّم
دلیل سوّم نیز نمی تواند مورد استناد قرار گیرد، چون لازم نیست همهی موارد و جوانب یک حکم در تمامی روایاتی که بیان کنندهی آن حکم هستند، ذکر گردد؛ بلکه موارد زیادی در فقه وجود دارد که مصادیق مختلف یک حکم در روایتهای متعدّد بیان شده است. ناگفته نماند که علامه در مختلف[164] برای قول شیخ مفید استدلال کرده به این که: قرآن بر ارث بردن زوجه از تمام ما ترک میّت بدون هیچگونه استثنایی دلالت دارد و تخصیص عمومات قرآن مخالف با ظهور قرآن است و هرچه بر عمومات قرآن تخصیص کمتری وارد شود، نیکوتر است. اشکال به این استدلال، از ایراد صاحب مستند به دلیل اوّل روشن گردید. --------------------------------------
|