|
دفع توهم
ممکن است گفته شود: عدم بيان حکم سلاح و دواب در اين روايات، باعث سقوط حجیّت روایت نمیشود؛ چون در این صورت، بايد سایر رواياتي که اصلاً متعرّض حکم اعيان منقوله نگرديدهاند نيز از حجيّت ساقط باشند، که در جواب از اين توهم ميگوييم: عدم تعرّض حکم اموال غيرمنقول نميتواند مضرّ به حجيّت يک روايت گردد؛ چرا که معصوم(ع) در اين روايات قسمتي از احکام ارث را بيان کرده و سایر احکام آن را به آيات قرآن و سيره، احاله نموده است و اين روش به خلاف روشي است که حکم اکثر اعيان منقوله، در یک روایت بيان گردد و حکم مقدار کمي از اعيان بيان نگردد، بلکه حکمی مخالف سایر منقولات در آن بیان گردد.
|