|
اشکال مرحوم نراقی به استدلال به صحاح اربعه و جواب آن
صاحب مستند الشيعه ميفرمايد: ادلّهی ابن جنيد، عموم آيات ارث الزوجه و سایر عمومات آيات ارث و عموم دو روايت اخیر[81] است ]به نظر استاد والد چهار روايت[ و لیکن اين عمومات به وسيلهی اجماعِ موجود و اخبار کثيرهاي که دلالت بر حرمان زوجه از عين غيرمنقول دارد، تخصيص ميخورد و واضح است که خاصّ بر عام مقدّم ميباشد. و چنانچه کسي بگويد که: اين دو روايت با ظهورشان دلالت بر ارث زوجه از عين اراضي متعلّق به زوج مينمايند و اين ظهور قابل تخصيص نميباشد، در جواب او ميگوييم: ما عدم قابليّت اين عمومات را براي تخصيص خوردن قبول نداریم؛ چرا که عدم قابليّت عام براي تخصيص، زماني است که جواب از مورد سؤال (من دار امرأته أو أرضها) تنها منحصر به جواب دادن به وسیله یک عام (کلّ شيء) باشد و در ما نحن فيه، اين انحصار وجود ندارد.[82] صاحب مستندالشیعه در ادامه ميفرمايد: اگر ما عدم قابليّت تخصيص عام را در اينجا هم قبول کنيم باز هم استدلال به اين روايات تمام نيست، چرا که ميگوييم: اين روايات با روايات وارده بر حرمان زوجه از عين اموال غيرمنقول زوج تعارض دارند و روايات حرمان به جهت اعتضادشان به اجماع و مخالفت مضمونشان با عامه بر روايات عدم حرمان مقدم ميباشند. ------------------------------
|