|
توجيه کلام ابن جنيد از سوی مفتاح الکرامه
همانطور که از صاحب مفتاح الکرامه[56] گذشت:[57] لفظ «ولد» در کلام ابن جنيد به جهت آنکه غالباً فرزند در مسألهی زوجيّت، مربوط به زوجیّت فعلی است نه مطلق فرزند. ـ چه از اين زوج، و چه مربوط به زوجه، از زوج ديگر ـ لذا، فتوای ابن جنيد مربوط به مطلق ولد و فرزند نميباشد و تنها در رابطه با زوجهاي است که داراي فرزند از اين زوج [زوج فعلی] باشد. بنابراین، اين قول، قول جديدي نیست، بلکه همان قول مشهور (قول دوّم) است. -------------------------
|