|
ب) عدم ا ثبات برخی حدود بر ا ساس آئین داد رسی ا سلام
ب؛ يا اينکه در آيين دادرسى دخالت كنيم، چون با سختگیریهایی که برای اثبات آن در آيين دادرسى اسلام شده، هيچ وقت در محكمه اثبات نخواهد شد، زيرا در دادسرا دو راه اثبات وجود دارد: 1. يا اينکه فرد خطا كار، چهار مرتبه اقرار كند، اقرارى كه از وجدان دينىاش سرچشمه گرفته باشد، نه از روى ترس، شکنجه و یا سلول انفرادي. كه اين از امتيازات اسلام است. اسلام ميخواهد جامعه به جايى برسد كه اگر كسى چنين گناه بزرگى را كرد، وجدان دينىاش او را ناراحت كند، توبه کرده و آزادانه بيايد در خواست مجازات كند. 2. و يا اينکه چهار نفر انسان عادل، مثل مرجع تقليد يا امام جمعه و جماعت و یا هر کس دیگری که صفت عدالت در او ثابت باشد، هر چهار نفر با هم به محكمه بيايند و شهادت بدهند كه ما ارتکاب چنين گناهى ـ مثلاً زنا ـ را با چشم خود، آن هم به نحو جزئی و کیفیت خاص آن، ديدهايم و اگر اين چهار نفر، همزمان در محکمه حاضر نشوند و حتی يك نفر دیرتر از سه نفر ديگر بيايد، طبق آيين دادرسى اسلام، آن سه نفر بايد تنبيه شوند یعنی شلاق بخورند؛ براى اينكه اسلام نمىخواهد پرونده امور منافى عفت در جامعه باز شود. زیرا اسلام، دين رحمت و بخشش است و ميخواهد مسأله را مخفیانه بین مرتکب گناه و خدای خود، با توبه حل کند و نمىخواهد باعث بسط منكرات در جامعه شود. قاضى هم حق ندارد، با شنود، ضبط مکالمات ، کنترل تلفن، عکسبرداری و قرينههاى ديگر، اين مسأله را اثبات كند. ما در فقه شيعه روايات زيادى داريم كه نشان دهنده روح عدالت، بخشش و عفو است. مناسب است نمونهای را اشاره کنم: تلاش حضرت علی (ع) برای جاري نکردن حکم سنگسار زنى نزد اميرالمؤمنين(ع) آمد و عرض كرد: « اى اميرالمؤمنين، من زنا دادهام؛ پاكم کن. خداوند تو را پاكيزه بدارد؛ چرا كه عذاب دنيا از عذاب دائمى آخرت آسانتر است. حضرت فرمود: از چه گناهى تو را پاك سازم؟ آن زن عرض كرد: من زنا دادهام. حضرت به وى فرمود: آيا تو شوهردارى يا نه؟ آن زن عرض كرد: شوهر دارم. حضرت فرمود: آيا شوهرت نزد تو حاضر بود يا غايب از تو؟ آن زن عرض كرد: شوهرم حاضر بود. حضرت فرمود: برو و زايمان كن، آنگاه نزد من بيا و چون زن رفت به گونهاى كه ديگر زن سخن حضرت را نمىشنيد. حضرت فرمود: خدايا! اين يك شهادت. پس از مدتى، آن زن نزد حضرت آمد و عرض كرد: زايمان كردم؛ هم اكنون مرا پاكساز. حضرت ـ به گونهاى كه آن زن را نمىشناسد ـ پرسيد: اى كنيز خدا، تو را از چه پاك سازم؟ آن زن عرض كرد: من زنا دادهام؛ مرا پاك ساز. حضرت فرمود: آيا آن زمان كه چنين كارى كردى، شوهر داشتى؟آن زن عرض كرد: آرى. حضرت فرمود: شوهرت حاضر بود يا غايب؟ آن زن عرض كرد: شوهرم حاضر بود. حضرت فرمود: برو و فرزندت را شيرده؛ دو سال كامل آن گونه كه دستور خداست. راوى گويد: زن بازگشت و چون به جايى رسيد كه سخن اميرالمؤمنين (ع) را نمىشنيد، حضرت فرمود: خدايا، اين دو شهادت و چون دو سال گذشت، زن آمد و عرض كرد: اى اميرالمؤمنين، دو سال به اين بچه شير دادهام؛ هم اكنون مرا پاك ساز. حضرت در ادامه این ماجرا امام(ع) از عمروبن حریث سخت بر آشفت و با حالتى ناراحت گفت: مگر من خودم نمىتوانستم چنين كارى بكنم، من ميخواستم بر اين زن حدّ جاري نشود، رهايش كردم، بهانه آوردم، تو حالا آمدهاى و ميخواهى ضمانت كنى؟! چنين دادرسىاى در کجاي دنيا پيدا ميشود؟! پس ميتوان با استفاده از روايات شيعى و فقه اسلامى، قانون را طورى نوشت كه چنين مجازاتهايى مانند سنگسار و شلاق اجرا نشود. مضافاً به اينکه تدوين چنين قوانينى، با قانون اسلامى نيز مغايرت ندارد. چرا كه معيار، موازين اسلام است منتهى جامعه، هنوز به آن درجه از رشد نرسيده است. البته باید در پاسخ آنهايى كه ميگويند اگر چنين شود، اجرای احکام و قانون خدا تعطيل ميشود، باید گفت: چنين نيست، اين يك بينش و برداشت از قانون خداست، نه اينكه قانون خدا تعطيل بشود. اما بنده نيز در جواز اجراى حدود در زمان غيبت، تأمل دارم، ولى همانطور كه گفتم در زمان غيبت اگر بر محكمه، انجام اعمال خلافي مانند زنا ثابت شد، حاکم جامعالشرایط ميتواند او را به جاي حدّ، تنبيه و تعزير كند، ولى همانگونه که قبلاً گفته شد آیین دادرسی اسلام به گونهای سختگیری میکند که چنين موضوعى اصلاً تحقق نمىپذيرد. آقای سالازار: بنابراین، به نظر میرسد احکام اسلامی در این موارد در حقیقت يك موضوع اخلاقى پيشگيرانه است چون در عمل اجرا نمىشود. آيت الله العظمي صانعی: بله! اسلام هم نخواسته است جرم ثابت شده، و حکم اجراء شود و فقط اگر ثابت شد بايد تنبيه بشود. مانند همين مجازاتهايى كه امروز در دنيا براى اعمال منافى با عفت اجرا ميشود، و بايد روانشناسان و جرمشناسانِ متخصص فن بنشينند و كيفيّت و کمیّت تنبيه را مشخص كنند، ولى اجراى حدود را براى زمان حضرت مهدى موعود (ع) بگذاريم، در آن وقت ايشان اگر بخواهند اجرا ميكنند، اگر اشكالى هم ايراد شود، خود آن حضرت پاسخگوست. بنابراين، از نگاه اسلام و تشيّع ميتوان اين جواب را داد كه در باب حدود، مثل سنگسار، بنابر نظر ميرزاى قمى ; و برخي ديگر از فقهاء، زمان اجرا مربوط به زمان امام معصوم (ع) است و امروز فقط بايد مجازاتهايى مثل مجازاتهاى معمول دنيا داشته باشيم. -------------------------------------------------------------------------------- [1]. الكافي، ج7، ص 186 ـ 187، باب صفة الرجم، باب آخرمنه، ح 1.
|