|
سوم. اجماعات
در درآمد اين نوشتار سخنان فقيهان شيعه و اهل سنت را در عدم ارث غير مسلمان از مسلمان آورديم و در آن جا به اقوال آنان و اجماعات ادعا شده اشاره كرديم. اتفاق همه مذاهب در اين مسأله بازگو شد. در پاسخ بايد گفت: اجماع در صورتى حجت است كه مدركى از كتاب و سنت در ميان نباشد و با وجود مستندات قرآنى و روايى در يك مسأله جايى براى استدلال به اجماع نيست. در اين مسأله از آن رو كه تمامى فقيهان به اخبار و روايات بسيار تمسك جسته اند، بايد بدانها رجوع شود و مورد بررسى قرار گيرد و اجماع در اين ميان نقشى ندارد.
|