|
يك . عمومات ولايت مؤمنان
آن دسته از عموماتى كه براى اثبات ولايت عدول مؤمنان، مورد استدلال قرار مى گيرد، مانند آيات و روايات متعددى كه به نيكى و احسان و فعل معروف دستور مى دهد، همان گونه كه پدر را شامل مى شود، مادر را نيز در بر مى گيرد; آياتى چون: (... وَ لِكُلّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيهَا فَاسْتَبِقُواْ الْخَيْرَ تِ...);[1] و براى هر كسى قبله اى است كه وى روى خود را به آن [ سوى ]مى گرداند; پس در كارهاى نيك بر يكديگر پيشى گيريد. (وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُسَـرِعُونَ فِى الْخَيْرَ تِ);[2] و به كار پسنديده فرمان مى دهند و از كار ناپسند باز مى دارند; و در كارهاى نيك شتاب مى كنند. (... أُولَـئكَ يُسَـرِعُونَ فِى الْخَيْرَ تِ وَ هُمْ لَهَا سَـبِقُونَ...);[3] آنان اند كه در كارهاى نيك شتاب مىورزند و آنان اند كه در انجام آنها سبقت مى جويند. (... إِنَّهُمْ كَانُوا يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَيَدْعُونَنَا رَغَباً وَرَهَباً ...);[4] آنان در كارهاى نيك شتاب مى نمودند و ما را از روى رغبت و بيم مى خواندند. (وَسَارِعُواْ إِلَى مَغْفِرَة مِّن رَّبِّكُمْ وَجَنَّة عَرْضُهَا السَّمَـوَ تُ وَالاَْرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ);[5] و براى نيل به آمرزشى از پروردگار خود، و بهشتى كه پهنايش [ به قدر ]آسمان ها و زمين است [ و ]براى پرهيزگاران آماده شده است، بشتابيد. (إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الاِْحْسَـنِ...);[6] در حقيقت، خدا به دادگرى و نيكوكارى و بخشش به خويشاوندان فرمان مى دهد. (... وَتَعَاوَنُواْ عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى...);[7] و در نيكوكارى و پرهيزگارى با يكديگر همكارى كنيد. و نيز آيات متعددى كه توصيه به احسان كرده است; از جمله: (إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لاَِنفُسِكُمْ...);[8] اگر نيكى كنيد، به خود نيكى كرده ايد. (... لِّلَّذِينَ أَحْسَنُواْ فِى هَـذِهِ الدُّنْيَا حَسَنَةٌ وَ لَدَارُ الاَْخِرَةِ خَيْرٌ...);[9] براى كسانى كه در اين دنيا نيكى كردند [ پاداش ]نيكويى است، و قطعاً سراى آخرت بهتر است. همچنين روايات متعددى كه بر معروف توصيه مى كنند; مانند اين سخن پيامبر(صلى الله عليه وآله): كل معروف صدقة;[10] هر نيكو كارى صدقه است. و اين سخن امام صادق(عليه السلام): أهل المعروف فى الدنيا هم أهل المعروف فى الآخرة، لأنّهم فى الآخرة ترجع لهم الحسنات فيجودون بها على اهل المعاصى;[11] اهل نيكى در دنيا، همانا نيكان در آخرت اند; زيرا در آخرت خوبى ها بدانان بر مى گردد و آنان با آن نيكى بر گنه كاران پيشى مى گيرند. شيخ انصارى به برخى از اين آيات و مضمون برخى از اين روايتها استدلال كرده است.[12] اين عمومات و اطلاقات شامل مادر نيز مى شوند; زيرا رفتارهاى مادرى امين و با تدبير، كه با رعايت مصلحت فرزند مى خواهد همان كارى را كه جدّ مى كند انجام دهد، بچه را زير پوشش و بال و پر خود گيرد، اموال او را حفظ كند، بدن و حقوق او را حفظ كند، مصداق «برّ»، «احسان» و «معروف» است. -------------------------------------------------------------------------------- [1] . بقره، آيه 148 . [2] . آل عمران، آيه 114. [3] . مؤمنون، آيه 61 . [4] . انبياء، آيه 90. [5] . آل عمران، آيه 133. [6] . نحل، آيه 90 . [7] . مائده، آيه 2. [8] . اسراء، آيه 7. [9] . نحل، آيه 30 . [10] . بحارالأنوار، ج 72، ص 18، ح 5. [11] . وسائل الشيعة، ج 16، ص 292، باب 2، ح 24. [12] . كتاب المكاسب، ص 155، رحلى.
|