|
دوم . كشتن مسلمان توسط غيرمسلمان
مشهور فقيهان بر اين عقيده اند كه اگر كافر ذمى مسلمانى را از روى عمد به قتل رساند، او و اموالش در اختيار خانواده مقتول مسلمان قرار مى گيرند و آنان مخيرند وى را به قتل رسانند يا او را برده خود كنند. صاحب جواهر مى گويد: اين مطلب ميان شيعيان مشهور است و سيد مرتضى، ابن ادريس، شهيد اول و علامه حلى، بر آن دعوى اجماع كرده اند.[1] اين رأى مشهور به دو دليلْ مستند شده است; يكى سنت و ديگرى اجماع. حال به بررسى اين دو دليل مى پردازيم. -------------------------------------------------------------------------------- [1] . جواهرالكلام، ج 43، ص 156.
|