|
سخنراني حضرت آيت الله العظمي صانعي در پايان درس خارج فقه به مناسبت بيستمين سالگرد رحلت امام امت سلام الله عليه
« براي جلوگيري از بدبختيهاي موجود در جامعه حضور در انتخابات واجب عقلي است» امام با تمام مشکلات و درگيريها اعم از زندان، تبعيد، فشارهاي داخلي و خارجي چقدر تحقيقات دارد، تمام نامههاي امام و سخنرانيهاي امام (سلام الله عليه) تحقيق است بيشتر آنها داراي احکام سياسي اسلام است و ميتوان احکام سياسي اسلام را از نامههاي امام استخراج کرد «اگر کانديداها از وعدههاي خود تخلف کنند اين امر حرام و معصيت است اين جور نيست که آدم اگر قدرت پيدا کرد هر کار دلش خواست بکند سوگند قانون اساسي شرعي است تخلف از اين سوگندها معصيت است» «من به کانديداهاي رياست جمهوري عرض ميکنم اگر ميدانيد جايي ميرويد که به ملت ما توهين ميشود نرويد آن جا اگر احتمال ميدهيد توهين ميشود و شما برويد اين معصيت کبيره است چرا که به عزت اسلام ضربه زده ايد» طبق روال همه ساله و درآستانه سالگرد رحلت جانگداز امام امت (سلام الله عليه) حضرت آيتالله العظمي صانعي در پايان درس خارج فقه خود در مدرس امام خميني مدرسه فضيه به بيان بخشهايي از سيره عملي و علمي امام پرداخت و اظهار داشت:«همه عقلا و دانشمندان و همه اديان الهي خصوصاً دين اسلام بالاترين تشويقها را نسبت به کسب علم و دانش نمودهاند اسلام ميگويد «طلب العلم فريضه علي کل مسلم» وقتي ميگويد فريضه است، يعني خدا ميگويد و وحي الهي است و من فکر نميکنم روايتي در باب اهميت علم از اين بهتر کوتاهتر و گوياتر وجود داشته باشد». ايشان افزودند: «قيد مسلم در اين روايت قيد احترازي نيست، بدين معني نيست که کسب علم فقط مال مسلمانان است بلکه ايمان و اسلام مسلمانان را اين روايت يادآوري ميکند تا به تکليف مورد اشاره عمل کنند و در واقع ميخواهد ايمان و تسليم آنان را ضامن اجراي اين حکم قرار بدهد». آيتالله العظمي صانعي با بيان اين که مسئله مهم ديگر بعد از کسب علم، زياد کردن و افزودن بر علم و دانش است، فرمودند:«تحقيق نقش ارزشمندي در افزايش علم و دانش دارد د رهمه علوم چه فقه باشد چه پزشکي باشد و اين مسئله آن قدر اهميت دارد که امام (سلام الله عليه) در وصيت نامه سياسي ـ الهي خويش بدان اشاره ميکند و ميفرمايد تحقيق را بر تحقيقات خود اضافه نماييد». ايشان افزودند:« امام با تمام مشکلات و درگيريها اعم از زندان، تبعيد، فشارهاي داخلي و خارجي چقدر تحقيقات دارد، تمام نامههاي امام و سخنرانيهاي امام (سلام الله عليه) تحقيق است بيشتر آنها داراي احکام سياسي اسلام است و ميتوان احکام سياسي اسلام را از نامههاي امام استخراج کرد». آيتالله العظمي صانعي که سالها افتخار شاگردي امام را داشته و همواره مورد عنايت ايشان بوده است، در ادامه به بيان مواردي از تحقيقات امام در مباحث عرفان، فقه و اصول پرداخت و فرمود:«در عرفان وقتي امام (سلام الله عليه) به بحث کشف و بسط حقائق ميپردازد، ميگويد هر پيغمبري که کشف و بسط او بيشتر بوده مقامش بالاتر بوده و نبي خاتم صلوات الله عليه و آله چون کشف و بسط او به سر حد کمال رسيده بود و مسائل را از حضرت باري تعالي با شهود و حضور گرفته بود او ميشود رسول خاتم و خاتم رسولان و بعد در ادامه ميفرمايد: علي بن ابي طالب عليه السلام از نظر قابليتها همانند پيامبر (ص) بود و هيچ تفاوتي در اين قابليتها وجود نداشت و اگر رسول الله رسول خاتم شد فقط و فقط از باب تقدم زماني بوده است و اين مطلب را همان گونه که آيه مباهله به عنوان يک نص قرآني بيان ميدارد، امام با برهان فلسفي و عرفاني آن را بيان ميکند.» ايشان با بيان اينكه عرفان از منظر امام گوشه نشيني نيست فرمودند: «از نظر امام عرفان اين است كه بيايد در مبارزه نه اينكه گوشهاي بنشيند؛ عرفان يعني اينكه بار جامعه را به دوش بكشي فرزندش را بكشند، خودش را تبعيد كنند ولي خم به ابرو نياورد.» ايشان در ادامه و با اشاره به تحقيقات فقهي امام افزودند: «همه فقها ميگويند بيع مصحف به غير مسلمان حرام است اما امام (سلام الله عليه) ميگويد فروش و نقل قرآن به غير مسلمان به خودي خود دليلي بر حرمت ندارد بلكه فروش و نقل مصحف به غير مسلمان برخي اوقات نه تنها حرام نيست بلكه مستحب و حتي واجب و لازم است و شما بنگريد تفاوت از كجا تا به كجاست، اين را ميگويند امام، اين را ميگويند فقه. و يا در باب تصوير گري روايت كه ميگويد عذاب اينها در روز قيامت از همه بيشتر است امام ميگويد اين روايت شامل تصوير گري در باب بت پرستي است نه آن هنرمندي كه تصوير عادي ميكشد، آيا به عقل جور درميآيد كه اين فرد تصوير گر عذابش از زناي به محصنه و رباخوار و آنكه حقوق مردم را ضايع ميكند بيشتر باشد. و يا در باب موسيقي شرايط اجازه نميداد که امام حرف مرحوم فيض كه حرمت را محتوائي ميداند بزند اما امام وقتي اين بحث مطرح ميشود از مرحوم فيض با احترام ياد ميكند مگر غير از اين بود كه وقتي سرود شهيد مطهري كه در مقابل امام خوانده شد و امام به آن گوش داد ميخواهد بگويد اگر محتوا درست باشد هيچ چيز آن حرام نيست؟ اگر موسيقي ترويج دين ميكند اگر ترويج انسانيت ميكند اين چه اشكالي دارد؟ لذا امام (سلام الله عليه) عملاً همان را ميگويد كه مرحوم فيض ميگويد يعني موسيقي و صداي خوب وقتي حرام است كه محتوا درست نباشد.» شاگرد انديشمند امام اظهار داشتند:«من به امام امت(سلام الله عليه) عرض ميكنم كه: اين شاگرد كوچك شما هر آنچه خوبي دارد از آن شماست و هر آنچه امروز در ابواب مختلف فقه اعم از ديات، ارث، سن بلوغ و غيره ميگويم برگرفته از متد فقهي شماست. لذا از روح قدسي شما استدعا داريم كه در آنجا برايمان دعا كنيد كه خدا به عمر ما بركت بدهد بتوانيم اين مسير را ادامه بدهيم». حضرت آيتالله العظمي صانعي همچنين با اشاره به انتخابات آتي رياست جمهوري با بيان اين که براي جلوگيري از بدبختيهاي موجود در جامعه حضور در انتخابات واجب عقلي است، اظهار داشتند:«در اين انتخابات سرنوشت ساز، همه بايد حضور پيدا کنند حضور عقلي همه مردم از باب مقدمه واجب است اگر شرکت نکرديم و خداي ناخواسته ضربهاي به نظام اسلامي رسيد، ما مسئول آن هستيم. اگر نرفتيم و رأي نداديم و يک نفر روي کار آمد که از راه قصور يا تقصير خلاف کرد، من که رأي ندادهام مسئول هستم چه بسا اگر ما ميرفتيم رأي ما سرنوشت ساز واقع ميشد و اين اتفاقات نميافتاد لذا بايد همه را تشويق کنيم که در اين انتخابات حضور پيدا کنند و رأي بدهند». ايشان با بيان اين که از منظر امام (سلام الله عليه) ميزان در هر انتخاباتي رأي ملت است، اظهار داشتند:«از نظر قانوني هيچ مسئولي بدون رأي ملت مشروعيت ندارد، مشروعيت قانوني ندارد نه اين که مشروعيت فقهي ندارد توجه داشته باشيد که بايد بين مشروعيت فقهي و قانوني تفکيک قائل شد. قانون ما متخذ از فقه است و فقه ما الهام بخش قانون است و از نظر قا نون اساسي هيچ مسئولي بدون رأي مردم مشروعيت قانوني ندارد». اين مرجع عالي قدر با اشاره به وجود برخي نابسامانيهاي موجود در جامعه افزودند:«براي جلوگيري از برخي نابسامانيها همانند تورم و بيکاري و ناهنجاريهاي اجتماعي و در واقع از باب جلوگيري از بدبختيها حضور در انتخابات واجب عقلي است». ايشان افزودند: «چرا امروز متأسفانه آمار طلاق و ازدواج با هم تناسب ندارد راه حل اصلي اين است که ما فقر و يبکاري و تورم را از بين ببريم تا اين مشکلات حل شود و البته توجه داريد که با شعار نميشود مشکلات را حل کرد». اين فقيه عالي قدر با بيان اين که کانديداهاي رياست جمهوري بايد در بيان وعدههاي خود صادق باشند فرمودند:« اگر کانديداها از وعدههاي خود تخلف کنند اين امر حرام و معصيت است اين جور نيست که آدم اگر قدرت پيدا کرد هر کار دلش خواست بکند سوگند قانون اساسي شرعي است تخلف از اين سوگندها معصيت است چرا که به خدا سوگند ميخورد لذا تخلف از آن، هم گناه است و هم کفاره دارد». ايشان افزودند: «کسي بايد رئيس جمهور بشود که بتواند عزت اسلام، عزت ايران و عزت مردم ايران را حفظ نمايد کسي بايد رئيس جمهور بشود که عزت اقتصادي، سياسي و فرهنگي اسلام را و ايران راحفظ کند بتواند آمار فساد را و آمار فقر را کم کند ما به دنبال عزت اقتصادي و سياسي هستيم همان عزتي که امام (سلام الله عليه) آورد من به کانديداهاي رياست جمهوري عرض ميکنم اگر ميدانيد جايي ميرويد که به ملت ما توهين ميشود نرويد آن جا اگر احتمال ميدهيد توهين ميشود و شما برويد اين معصيت کبيره است چرا که به عزت اسلام ضربه زدهايد توهين به يک رئيس جمهور توهين به يک فرد نيست توهين به يک ملت است». شاگرد انديشمند امام امت (سلام الله عليه) در ادامه و با اشاره به مجاهدت امام و ملت در پيشبرد انقلاب و پيشرفت مملکت فرمودند:« اگر امروز مملکت ما پيشرفت کرده است اگر دانشمندان ما رشد کردهاند و پلههاي ترقي را يکي پس از ديگري فتح ميکنند اينها مديون يک جمله امام امت (سلام الله عليه) است که فرمودند مردم ايران از ديگران هيچ چيز کم ندارند، اين جمله امروز رسيده به آن جايي که ميبينيد که در علوم مختلف چه پزشکي و چه غيره پيشرفتهاي عظيمي کرده ايم و اين را مديون امام هستيم مديون شهيد بهشتيها و شهيد مطهريها هستيم که فرهنگ سازي کردند مديون ملت هستيم که مقاومت کردند و ايستادند تا بدين جا رسيده ايم». آيتالله العظمي صانعي با تأکيد مجدداين که هر آنچه داريم مديون امام امت (سلام الله عليه) و مجاهدت ملت است فرمودند:«هيچ وقت هيچ دولتي نبايد سر مردم منت بگذارد اگر دولتي از بودجه مملکت خدمتي به مردم ميکند پولي به مردم ميدهد اين مال خودش نيست که بخواهد سر مردم منت بگذارد و اگر پولي داده شده بر اساس مصوبه مجلس است و مصوبه مجلس هم يعني ملت اجازه داده اين پول خرج شود». اين فقيه و مرجع عالي قدر در ادامه با اشاره به لزوم حفظ حرمت مراجع عظام تقليد از طرف رئيس جمهور آينده فرمودند:« من اميدوارم کانديداهاي رياست جمهوري شأن مراجع را حفظ کنند و به مراجع احترام بگذارند اين گونه نباشد که خداي ناخواسته به مراجع عالي قدر ما بي احترامي بشود اين گونه نباشد که خداي ناخواسته دروغي به بزرگان مانسبت بدهند که موجب ناراحتي مراجع بشود که اين امر جاي تأسف دارد». 12/3/1388
|