|
تقصير
(مسئله 109) اگر كسى جهلاً يا سهواً قبل از سعى تقصير كند و بعد از سعى دوباره تقصير نمايد، چيزى بر او نيست. (مسئله 110) در تقصير لازم نيست كه انسان خودش تقصير نمايد، بلكه اگر ديگرى هم گرچه غير شيعه باشد و برايش تقصير كند، و خودش نيّت تقصير و قصد قربت نمايد، كفايت مى كند. (مسئله 111) بين عمره تمتع و حج تمتع ماشين كردن سر مانع ندارد، و ماشين كردنى كه مثل تراشيدن است، حكم تراشيدن را دارد، كه خلاف احتياط استحبابى است مگر براى كسانى كه حلق در منى بر آنها واجب است. كه نبايد سر خود را به صورتى كه مانع از صدق حلق در منى بشود بتراشند تا بتوانند در منى حلق نمايند. و كفّاره هم ندارد. (مسئله 112) خروج از مكّه براى كسانى كه عمره تمتّع انجام داده اند، بدون احرام هم مانعى ندارد؛ بنابراين، رفتن به غار حرا و غار ثور، اگرچه از محلهاى مكه هم حساب نشود، جايز است.
|