Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: کتابخانه فارسی
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: در مستحبّات قبل از سعى و هنگام سعى و بعد از سعى

در مستحبّات قبل از سعى و هنگام سعى و بعد از سعى

1. خوردن از آب زمزم، همان طوركه در مستحبّات نماز طواف بيان كرديم.

2. قبل از رفتن به مسعى استلام و بوسيدن حجرالاسود در صورت امكان، و در صورت ازدحام و كثرت جمعيّت، به حجرالاسود اشاره كند.

3. طهارت از حَدَث اكبر و حَدَث اصغر؛ آرى، شخص جنب و حائض مى تواند با آن حال سعى نمايد.

4. از درى كه رو به روى حجرالاسود است، با آرامش و وقار به طرف كوه صفا برود، و بر بالاى صفا رفته، به كعبه نظر كند و به ركنى كه حجرالاسود در اوست رو نمايد و حمد و ثناى الهى را به جا آورد و نعمتهاى الهى را در حق خود به خاطر بياورد، آن گاه بگويد:

«اَللهُ اكْبَرُ» (هفت مرتبه).

«اَلْحَمْدُ للهِ» (هفت مرتبه).

«لاإلهَ إلاّ اللهُ» (هفت مرتبه).

5. پس سه مرتبه بگويد:

«لا إلهَ إلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ، لَهُ المُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيِى وَ يُمِيتُ وَ هُوَ حَىٌّ لايَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَيْء قَدِيْرٌ».[1]

6. سپس صلوات بر محمّد و آل محمّد(عليهم السلام) بفرستد، و بگويد:

«اَللهُ أكْبَرُ عَلى ما هَدانا وَالْحَمْدُ للهِ عَلى ما أبْلانا وَالْحَمْدُ للهِ الْحَيِّ الْقَيُّومِ وَ الْحَمْدُ للهِ الْحَيِّ الدَّائِمِ» (سه مرتبه).

7. پس بگويد:

«اَشُهَدُ أنْ لاإلهَ إلاّ اللهُ وَ أشْهَدُ أنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُوْلُهُ لانَعْبُدُ إلاّ إيّاهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ» (سه مرتبه).

8. و سپس بگويد:

«اَللَّهُمَّ إنِّي أسْألُكَ الْعَفْوَ وَالْعافِيَةَ وَالْيِقِينَ فِي الْدُّنْيا وَالآخِرَةِ» (سه مرتبه).

9. پس بگويد:

«اَللَّهُمَّ آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الاْخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ» (سه مرتبه).

10. پس بگويد:

«اَللهُ أكْبَرُ» (صد مرتبه).

«لا إلهَ إلاّ الله» (صد مرتبه).

«اَلْحَمْدُ للهِ» (صد مرتبه).

«سُبْحانَ اللهِ» (صد مرتبه).

11. پس بگويد:

«لا إلهَ إلاّ اللهُ وَحْدَهُ وَحْدَهُ أنْجَزَ وَعْدَهُ وَ نَصَرَ عَبْدَهُ وَ غَلَبَ الأحْزابَ وَحْدَهُ، فَلَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ وَحْدَهُ، اَللَّهُمَّ بارِكْ لِي فِي الْمَوْتِ وَ فِيما بَعْدَ الْمَوْتِ، اَللَّهُمَّ إنِّي أعُوذُ بِكَ مِنْ ظُلْمَةِ الْقَبْرِ وَ وَحْشَتِهِ اَللَّهُمَّ أظِلَّنِيْ فِي ظِلِّ عَرْشِكَ يَوْمَ لا ظِلَّ إلاّ ظِلُّكَ».

12. هنگامى كه محرم روى كوه صفا توقّف مى كند، مكرراً خود و خانواده خود و دينش را به خداوند متعال بسپارد و بگويد:

«اَسْتَوْدِعُ اللهَ الرَّحْمنَ الرَّحِيمَ الَّذِي لاتَضِيْعُ وَ دائِعُهُ دِينِي وَنَفْسي وَ أهْلي، أللَّهُمّ اسْتَعْمِلْنِي عَلى كِتابِك وَ سُنَّةِ نَبِيِّكَ وَ تَوَفَّنِي عَلى مِلَّتِهِ وَ أعِذْنِي مِنَ الْفِتْنَةِ».

پس بگويد:

«اَللهُ أكْبَرُ» (سه مرتبه).

13. سپس دعاى سابق را دو مرتبه تكرار كند. پس يك بار تكبير بگويد و باز دعا را اعاده نمايد و اگر تمام اين اعمال را نتواند انجام دهد، هر قدر كه مى تواند بخواند.[2] و آنچه ذكر شد از عدد و يا ترتيب همه اش جزء آداب دعا است نه جزء شرايط آن، بنابراين، دعاها را به هر نحو و به هر قدر كه بخواند به استحباب عمل كرده است.

14. مستحبّ است كه رو به كعبه نمايد و دعاى زير را بخواند كه در روايت است[3] حضرت اميرالمؤمنين(عليه السلام) هنگامى كه بر بالاى صفا مى رفت، رو به قبله دستهايش را بلند كرده، اين دعا را مى خواند:

«اَلَّلهُمَّ اغْفِرْ لِي كُلَّ ذَنْب أذْنَبْتُهُ قَطُّ فاِنْ عُدْتُ فَعُدْ عَلَىَّ بِالْمَغْفِرَةِ فَاِنَّكَ أنْتَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ، أللَّهُمَّ افْعَلْ بي ما أنْتَ أهْلُهُ فَاِنَّكَ إنْ تَفْعَلْ بِي ما أنْتَ أهْلُهُ تَرْحَمْنِي وَإنْ تُعَذِّبِني فَاَنْتَ غَنِيٌّ عَنْ عَذابِي وَ اَنا مُحْتاجٌ إلى رَحْمَتِكَ فَيا مَنْ أنَا مُحْتاجٌ إلى رَحْمَتِهِ ارْحَمْنِي اَللَّهُمَّ لاتَفْعَلْ بِي ما أنَا أهْلُهُ فَاِنَّكَ إن تَفْعَلْ بِي ما أنَا أهْلُهُ تُغَذِّبْنِي وَ لَمْ تَظْلِمْني أصْبَحْتُ أتَّقِي عَدْلَكَ و لاَ أخافُ جَوْرَكَ فَيا مَنْ هُوَ عَدْلٌ لايَجُورُ اِرْحَمْنِي».[4]

15. سپس بگويد:

«يا مَنْ لا يَخِيبُ سائِلُهُ و لاَ يَنْفَدُ نائِلُهُ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد، وَ أجِرْنِيْ مِنَ النَّارِ بِرَحْمَتِكَ».

16. مستحبّ است بر روى كوه صفا زمان زيادى را توقّف كند. پيامبر خدا(صلى الله عليه وآله) به اندازه خواندن يك سوره بقره با تأنّى بر روى كوه صفا مى ايستادند. در حديث شريف[5] وارد شده است كه هر كس بخواهد مال او زياد شود، ايستادن بر روى صفا را طول دهد، البته بايد در وقوف و ماندن بر كوه صفا رعايت حال سعى كنندگان بشود و هنگامى كه از صفا پايين مى آيد، بايستد و متوجّه خانه كعبه شود و بگويد:

«اَللَّهُمَّ إنِّيْ أعُوْذُ بِكَ مِنْ عَذابِ الْقَبْرِ وَ فِتْنَتِهِ وَ غُرْبَتِهِ وَ وَحْشَتِهِ وَ ظُلْمَتِهِ وَ ضِيْقِهِ وَ ضَنْكِهِ، اَللَّهُمَّ أظِلَّنِي فى ظِلِّ عَرْشِكَ يَوْمَ لا ظِلَّ إلاّ ظِلُّكَ».

17. پس از آنكه مقدار ديگرى پايين آمد، كتف خود را برهنه كرده، بگويد:

«يا رَبَّ الْعَفْوِ يا مَنْ أمَرَ بِالْعَفْوِ يا مَنْ هُوَ أوْلى بِالْعَفْوِ، يا مَنْ يُثِيبُ عَلىَ الْعَفْوِ، الْعَفْوَ الْعَفْوَ الْعَفْوَ يا جَوادُ يا كَريمُ يا قَريبُ يا بَعيدُ، اُرْدُدْ عَلَىَّ نِعْمَتَكَ وَ اسْتَعْمِلْني بِطاعَتِكَ وَ مَرْضاتِكَ».

18. مستحبّ است كه شخص پياده سعى نمايد و در مقدارى از سعى كه محلّ بازار عطّاران است و امروزه اول و آخر آن با چراغ سبز مشخص شده، هَروَله كند (يعنى مقدارى تندتر حركت كند، نه دويدن باشد و نه راه رفتن معمولى) و بر بانوان هروله مستحب نيست. سپس وقتى به اولين ستون سبز رسيد، بگويد:

«بِسْمِ اللهِ وَ بِاللهِ، وَاللهُ أكَبْرُ، وَ صَلَّى اللهُ عَلى مُحَمَّد وَ أهْلِ بَيْتِهِ، اَللَّهُمَّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَ تَجاوَزْ عَمّا تَعْلَمْ إنَّك أنْتَ الاْعَزُّ الاْجَلُّ الاْكْرَمُ، وَ اهْدِنِي لِلَّتِي هِيَ أقْوَمُ اَللَّهُمَّ إنَّ عَمَلِي ضَعِيفٌ، فَضاعِفْهُ لِي وَ تَقَبَّلْهُ مِنِّي، اَللَّهُمَّ لَك سَعْيي وَ بِكَ حَوْلِي وَ قُوَّتِي تَقَبَّلْ مِنِّى عَمَلِي يا مَنْ يَقْبَلُ عَمَلَ الْمُتَّقِينَ».[6]

19. و همين كه از محلّ بازار عطّاران گذشت، بگويد:

«ياذَا الْمَنِّ وَالْفَضْلِ وَالْكَرَمِ وَالْنَّعْماءِ والجُودِ اِغْفِرْ لِي ذنُوْبِي، إنَّهُ لا يَغْفِرُ الْذُّنُوبَ إلاّ أنْتَ».[7]

20. و هنگامى كه به مروه رسيد، بالاى آن برود و آنچه را كه در صفا به جا آورده، به جا آورد و دعاهاى آنجا را به ترتيبى كه ذكر شد، بخواند.

پس از آن بگويد:

«اَللَّهُمَّ يا مَنْ أمَرَ بِالْعَفْوِ يا مَنْ يُحِبُّ الْعَفْوَ يا مَنْ يُعْطِي عَلَى الْعَفْوِ، يا مَنْ يَعْفُوا عَلَى الْعَفْوِ يا رَبَّ الْعَفْوِ، اَلْعَفْوَ اَلْعَفْوَ اَلْعَفْوَ».

21. راوى مى گويد پشت سر آقا موسى بن جعفر(عليه السلام) در كوه صفا يا مروه بودم كه امام(عليه السلام) اين دعا را مى فرمودند:

«اَللَّهُمَّ إنّي أسْألُكَ حُسْنَ الْظَّنِّ بِكَ عَلى كُلِّ حال وَ صِدْقَ النِّيِةِ فِي الْتَّوَكُّلِ عَلَيْكَ».[8]

--------------------------------------------------------------------------------

[1]. الكافي، 4/432/3.

[2]. همان، 4/431/1.

[3]. همان، 4/432/5.

[4]. التهذيب، 5/147/483.

[5]. الاستبصار، 2/238/827.

[6]. التهذيب: 5/148/487.

[7]. الكافي، 4/434/6.

[8]. همان، 4/433/9.

عنوان بعدیعنوان قبلی




کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org