Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: کتابخانه فارسی
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: ترور

ترور

(س 1117) در بحث خشونت اغلب كسانى كه از اسلام انتقاد مى كنند بر اين باورند كه در دستورات دينى اسلام و احكام جزايى آن خشونت به زيادت وجود دارد و در تبليغات مسموم خود اسلام را مروّج ترور و خشونت مى دانند، و در تبليغات مسموم خود اسلام را مروّج ترور و خشونت مى دانند، نظر حضرت عالى در اين خصوص چيست؟

ج ـ اسلام دين رأفت و رحمت و مهربانى است، و هيچ حكمى در اسلام كه مروج خشونت باشد نداريم، و پيامبر(صلى الله عليه وآله) هم مظهر مهربانى و عطوفت و رحمت است تا آنجايى كه به نبى الرحمه شناخته مى شود، و خداوند در قرآن هم خطاب به آن حضرت فرمود (ولو كنت فظا غليظ القلب لا نفضوا من حولك)كه اشاره به مهربانى و عدم غلظت قلب رسول اللّه(صلى الله عليه وآله) دارد؛ و هيچ مكتبى نمى تواند اختلاف برداشتها را رفع نمايد و اين، خود افرادند كه بايد با توجه به عقل و خصوصيات اسلام و كتاب و سنّت بدانند كه اسلام دين سهولت است؛ البته همه كسانى كه خشونت را ترويج كرده و مى كنند، در گناه همه ترورها شريك بوده و هستند.

9/8/81

(س 1118)) اين جانب دانشجوى دانشگاه هستم و موضوع تحقيق از جانب استاد در مورد «اسلام بنيادگرا و تفكيك تروريسم از آن» به بنده داده شده است. از شما تقاضا دارم حكم شرعى را در مورد ترور در اسلام براى بنده بيان فرماييد.

ج ـ در اسلام ترور و فتك، حرام و ممنوع است و اسلام از ابتدا با ترور مخالف بوده و هست، و نمونه روشن آن را مى توان در حركت جناب مسلم بن عقيل(عليه السلام)، فرستاده خاص حضرت اباعبداللّه الحسين(عليه السلام) به كوفه، يافت آن جا كه عبيد اللّه بن زياد را در منزل شريك ابن اعور مى توانست ترور كند و نكرد، وقتى شريك از ايشان سؤال كرد چرا ابن زياد را نكشتى، حضرت مسلم پاسخ داد به خاطر حديثى كه از پيامبر(صلى الله عليه وآله) روايت شده است كه فرمودند: (الايمان قيد الفتك) مرد با ايمان كسى را به فتك و ترور نمى كشد؛ و جناب مسلم بن عقيل(عليه السلام) نخواست حتى به خاطر پيروزى در مأموريت، حكمى از احكام دين را نقض كند و ترور را به طور كلّى مردود مى دانست. 2/8/81

عنوان بعدیعنوان قبلی




کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org