|
سِحر و جادوگرى
(س 108) آيا ياد گرفتن و ياد دادن علم جفر و رمل و اسطرلاب، جايز است؟ ج ـ نبايد عمر را صرف اين گونه علوم نمود، بلكه اگر اعمال حرامى را در پى دارد، حرام است. 5/1/75 (س 109) آيا رمّالى، فالگيرى و قاشق زنى، جايز است يا خير؟ ج ـ نبايد در پى اين كارها رفت و آن را وسيله كسب روزى قرار داد و بايد چنين اعمالى را ترك نمود. برخى از اين كارها نيز يقيناً حرام است. 8/11/75 (س 110) تعليم و تعلّم علومى مانند سِحر، جادو و هيپنوتيزم، چه حكمى دارد؟ ج ـ حرام است، مگر براى دفع و يا رفع ضرر مشابه، با انحصار طريق به آن. 7/4/74 (س 111) از شخصى، مالى مفقود شده است و براى پيدا كردن آن مى خواهد به افرادى كه با دعا و طلسم، اشياء مفقود شده را پيدا مى كنند رجوع كند، حكم شرعى در اين مورد چيست؟ ج ـ اگر دفع ضرر يا رفع ضرر با انحصار طريق به آن باشد، به قدر ضرورت، حرام نيست؛ امّا در غير موارد ضرورت، مطلوب نيست و اگر اضرار به غير باشد، قطعاً حرام است. 16/7/81 (س 112) كسى كه با جادو و نوشتن كلماتى نامفهوم (از نظر اين جانب) بر روى كاغذ به عنوان دعا و كارگشا پولى اخذ مى كند، چه حكمى دارد؟ ج ـ با توكّل به خدا بايد خود را از اين گونه اعتقادهاى نادرست، نجات دهد و به دنبال فعّاليت و علم و سعى و تلاش برود، و بايد دانست كه سِحر و جادو، مخصوصاً بر ضرر ديگران، حرام و معصيت كبيره است. 23/1/77 (س 113) آيا سحر، انجام عمليات طلسماتى، «نفاثات فى العُقَدْ، و شرِّ حاسد إذا حَسَدْ»، آثار منفى دارد؟ آيا «نظر بد»، اثر و حقيقت دارد؟ ج ـ سِحر و جادو كه باعث اضرار به ديگران شود، حرام است و مسئله چشم و نظر و چشمْ زخم، تابع برداشت خود افراد است و يك مسئله تجربى و روانى است و به هر حال، گفتن چند مرتبه «الله اكبر» يا «ماشاءالله» و «لاحول و لاقوة إلا بالله» در رفع آن، مؤثّر است. 16/12/76 (س 114) آيا شعبده بازى، احضار ارواح و هيپنوتيزم جايز است؟ اين كارها در چه صورتى حرام است؟ شغل قرار دادن آنها و كسب درآمد از اين طريق چه حكمى دارد؟ پول دادن به شعبده بازان كه بعضاً در مجالس عروسى نمايش مى دهند، چه حكمى دارد؟ ج ـ شعبده بازى كه داراى غرض عقلايى مانند تفريح و يا تعليم باشد و همراه با ارتكاب حرام نباشد، مانعى ندارد و اجرت و كسب آن هم حلال است و پول دادن، تابع اصل عمل است؛ يعنى اين گونه اعمال، در همان گونه مجالس كه مجالس شادى است، اگر همراه با حرام نباشد، جايز است و پول دادن براى آن هم مانعى ندارد؛ امّا احضار ارواح و غير آن، اگر به خاطر مصالح مهم، مانند معالجه و غير آن باشد، به قدر ضرورت، حرام نيست. 9/5/78 (س 115) شركت در مجالس سيرك و بندبازى و نيز موتورسوارى و دادن وجه در مقابل تماشاى آنها چگونه است؟ ج ـ پول دادن براى كارهاى مباح و تفريح مشروع كه در آن انحراف فكرى و ديگر محرّمات نباشد، مانعى ندارد و تشخيص موضوع نسبت به موارد مرقوم، با خودِ مكلّف است و اصل بر حلّيت اشياء و اعمال است، مگر حرمتش ثابت شود. 20/12/77 (س 116) شخصى ادّعا مى كند كه دعانويس است و مردم براى رفع مشكلات خودشان به او مراجعه مى كنند. براى مثال، براى پيدا كردن سارق منزل و يا حلّ مشكلات خانوادگى به او مراجعه مى كنند و دعانويس هم براى آنها نسخه اى مى نويسد، آيا مراجعه به دعانويس براى رفع مشكلات، جايز است يا خير؟ ج ـ مراجعه به افراد متديّن و معتقد، جهت دعانويسى مانعى ندارد؛ امّا بايد توجّه داشت كه حلاّل مشكلات، دعاهاى مأثور است و توسّل به امور رايج ديگر به اسم دعانويسى، توكّل به غير خداست و نتيجه اى ندارد و ممكن است مضر هم باشد؛ بلكه اگر دعانويس دروغ بگويد يا غيبت كند يا ساير معاصى را انجام دهد، مراجعه به او حرام و معصيت است. 6/4/77 (س 117) خواهشمندم من را راهنمايى كنيد كه چه دعايى بخوانم تا بخت خواهرم باز شود. از شما نيز عاجزانه در اين امر التماس دعا دارم؟ ج ـ به كتاب مفاتيح الجنان قسمت (حواشى) باب (نماز حاجت ومهمات) مراجعه فرماييد و در ضمن، خواندن زيارت عاشورا براى بر آمدن حوائج، مؤثر و مطلوب مى باشد؛ و خـداوند ان شاء اللّه حوائج شما را بر آورده نمايد. 9/2/82 (س 118) آيا بستن بخت دختران درست است و اگر درست است، آيا از نظر شرعى راهى براى باز كردن آن وجود دارد؟ ج ـ توجه به اين مطالب موهوم، انسان را از ياد خدا و توكل به خداوند باز مى دارد و ذهن را متوجه غيرخدا مى كند. لازم است توكل بر خدا نماييد و با استعانت از خداوند كه مسبب الاسباب است و مصالح بندگان را مى داند و همچنين با بى توجهى به وسوسه هاى شيطان و تعديل خواسته ها، مشكل را حل كنيد. در ضمن در حاشيه مفاتيح، دعاء باطل السحر نوشته شده اگر بخواهيد عمل كنيد مانعى ندارد. بطلان سحر را در فهرست باقيات صالحات كه در حاشيه مفاتيح نوشته شده مى توانيد پيدا كنيد. 22/2/81 (س 119) كيف تتم قراءة الكف وهل هي حرام؟ ج ـ حرام وموجب للافتراء على اللّه تعالى وللمنع عن الترقّى والتكامل للانسان و نعوذ باللّه من ذلك. 8/7/82 (س 120) يكثر مؤخرأ بيع بعض الكتب في القطيف مثل (عالم الملكوت، الغرائب والعجائب، التحفة العلوية في علاج السحر والحسد) وغيرها من الكتب. ويورد الكاتب في هذه الكتب روايات عن أهل بيت العصمة صلوات اللّه وسلامه عليهم أجمعين وبعضها يتكلم عن تسخير الجن وتسخير الملائكة. فلذا نلتمس منكم الإجابة على الأسئلة التالية: 1. هل يجوز العمل بهذه الكتب؟ 2. وما مدى صحة الروايات الواردة في أمثال هذه الكتب؟ 3. وهل يجوز تسخيرالجن؟ 4. هل يجوز تسخير الملائكة؟ ج 1 و 2 ـ الاعتماد على امثال الكتب ونسبة مافيها إلى المعصومين نسبة جزميّة بل نسبة ظنيّة غير جايز ويكون محرّماً لأنها افتراء عليهم وامّا العمل بما فيها ممّا يكون مكتوباً ومنقولاً في مثل المفاتيح وزاد المعاد وامثالهما وممّا يكون من نحو تمسّك وتبرك بالقرآن والعترة فليس بمحرّم. ج 3 و 4 ـ تسخيرهم خارج عن القدرة البشرية ولا تتعمّدوا إلى هذه المسائل من رأس واعتمدوا على اللّه وعلى العقل والعلم والعبادة.
|