|
استخاره
(س 2029) آيا تفأل به قرآن را جايز مى دانيد و اعتبار دارد؟ ج ـ تفأل به قرآن مانعى ندارد. 28/12/75 (س 2030) اكثرمردم عوام هستند، آيا مطرح نمودن استخاره از طرف دين مبين اسلام، زمينه اى براى جلوگيرى از فكر و عقل در بين مردم نمى شود؟ چرا؟ ج ـ استخاره بعد از استشاره و بعد از به كارگيرى علم و عقل است ومربوط به موارد تحيّر مى باشد. 9/12/82 (س 2031) نظر كلّى حضرت عالى راجع به استخاره چيست و براى اطلاع بيشتر به چه منابعى بايد رجوع نماييم؟ ج ـ امرى است كه در جا و محل خودش؛ يعنى تحير، درست مى باشد و براى اطلاع بيشتر به كتاب كشف الاسرار امام خمينى(سلام الله عليه) و كتاب الصلاة جواهر مراجعه فرماييد.9/12/82 (س 2032) فرق استخاره و قرعه اى كه همراه با خير خواهى نمودن از خداوند است، چيست؟ ج ـ قرعه درموارد استخاره راه ندارد و دليلى بر مشروعيتش نيست. 9/12/82 (س 2033) آيا استخاره با قرآن يا تسبيح و يا انواع ديگر آن صحيح مى باشد و در صورت صحت، كدام يك بر ديگرى اولى مى باشد ؟ ج ـ هر دو درست است و دليل بر اولويت يكى بر ديگرى نيافتم. 9/12/82 (س 2034) آيا استخاره با قرآن يا تسبيح يا استخاره ذات الرقاع از نظر اسلام در مسائل مهمّ زندگى و تصميم گيرى هاى مهم، صحيح است يا خير؟ ج ـ مشورت با خداوند متعال و استخاره از طرق مأثوره براى رفع تحيّر، اشكال ندارد و تحيّر در موقعى است كه انسان از عقل و علم خود و مشورت با ديگران نتوانسته به نتيجه اى برسد. (س 2035) كيفيت استخاره ذات الرقاع را بيان فرماييد. ج ـ از حضرت امام صادق(عليه السلام) روايت شده كه فرموده است: «هرگاه امرى را اراده كنى، شش رقعه كاغذ بگير و در سه تاى آن ها بنويس «بسم الله الرّحمن الرحيم، خِيَرَةُ مِنَ اللهِ العزيز الحكيم لفلان بن فلانه لا تفعل و در سه رقعه ديگر به جاى لاتفعل مى نويسى افعل و به جاى فلان بن فلانه اسم خود و مادر خود را بنويس، پس آن رقعه ها را در زير سجّاده خود گذار و دو ركعت نماز به جاى آور، چون فارغ شدى به سجده برو و صد مرتبه بگو: «اَسْتَخيرُ اللهَ بِرَحْمَتِهِ خِيَرَةً فى عافِيَة» پس درست بنشين و بگو: «اَللّهم خِرْلى واخْتَرْلى فى جميع امورى فى يُسْر مِنك و عافية»، پس رقعه ها را مخلوط كن و يك يك آن ها را بيرون آور و اگر سه اِفْعَل پياپى آمد، آن كار را بكن و اگر سه لاتَفْعَل پياپى آمد، آن كار را نكن و اگر بعضى افعل و بعضى لاتفعل تا پنج دفعه بيرون آور، اگر افعل بيشتر است عمل كن و اگر لاتفعل بيشتر است، ترك كن و حاجت نيست به بيرون آوردن رقعه ششم والله العالم. (س 2036) آيا عمل به استخاره (با شرايط صحيح آن) واجب است ؟ ج ـ واجب شرعى نمى باشد. 9/12/82 (س 2037) چرا اگر جواب استخاره بد شود، حتماً بايد آن عمل را ترك نمود ولى اگر خوب باشد انسان مى تواند به آن استخاره عمل نكند ؟ ج ـ نه در عمل نكردن به استخاره، الزام شرعى وجود دارد و نه در عمل كردن به آن با فرض خوب بودن آن. 9/12/82 (س 2038) اگر استخاره خوب بيايد و بعداً انسان در مورد آن، سختى و مشكلات و ضرر ببيند، مى گويند خير وصلاح شما در همان بوده، خوب در اين صورت، استخاره چه معنى دارد؟ چون در حالت عادى نيز هر امرى براى انسان مؤمن واقع مى شود خير و صلاح او مى باشد. ج ـ الزام به استخاره نبوده تا اشكال بر استخاره وارد شود و كسى كه اين مشكل را دارد از اول استخاره نمى كند واز طرفى استخاره الزام نداشته. 9/12/82 (س 2039) اگر شخصى كثيرالاستخاره باشد، آيا عمل او به استخاره ها صحيح است؟ ج ـ اگر وسواس نباشد، مانعى ندارد. 9/12/82 (س 2040) آيا تكرار استخاره در موضوعى صحيح است. يعنى اگر استخاره بد بيايد؛ انسان دوباره استخاره نمايد و يا به عكس؟ ج ـ با فاصله چند روز، مانعى ندارد. 9/12/82 (س 2041) استخاره يك فرد براى ديگرى صحيح است يا خير؟ چرا ؟ ج ـ آرى، صحيح است و نيابت در دعا و استخاره مى باشد. 9/12/82 (س 2042) استخاره در مورد واجب و مستحب و مباح و مكروه و حرام چه صورت دارد؟ ج ـ استخاره براى عمل به احكام لازمه خداوند، نادرست است. 9/12/82
|