Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: کتابخانه فارسی
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: نماز آيات

نماز آيات

(س 1193) در زمان هاى گذشته علل بسيارى از رويدادهاى طبيعى مشخص نبود و مردم در اثر وقوع حادثه اى، به وحشت افتاده، آن را به علت هاى واهى و خرافى نسبت مى دادند. حال آيا مى توان دليل وجوب نماز آيات را در مسئله خورشيد گرفتگى يا ماه گرفتگى همين ترس مردم از حوادث طبيعى كه علت آن را نمى دانستند، دانست، كه در آن صورت به دستور پيامبر(صلى الله عليه وآله) براى اينكه مردم در چنين حالى، ترس خود را با ياد خداوند تسكين دهند، چنين نمازى واجب شد؟ اگر چنين باشد، آيا امروزه اين دستور، لغو نمى شود؟ در آن صورت، آيا مى توان حكم نمود كه نماز آيات امروزه واجب نيست؟

ج ـ قطعاً در ماه گرفتگى و خورشيد گرفتگى، مسئله ترس دخالت نداشته و ظاهراً مسئله نسبت به ماه گرفتگى و خورشيد گرفتگى، پرستش و اعتقاد غلط آن ها بوده و يك نوع پرستش و سنّت نابجا وجود داشته و با اعتقادات غلط و با سنّت هاى نابجا هميشه بايد مبارزه نمود و خداپرستى را در مقابل ديگر پرستى به ياد آورد. از آن گذشته، هنوز مسائل اسرارآميز كره خاكى براى بشر حل نشده و هنوز بشر براى گذراندن قانون، صدها فكر و فلسفه و علت را به كار مى برد، و با گذشت مدت كوتاه، از آن برمى گردد. بنابراين، چگونه مى توان به علل قوانين خدا به طور كلّى راه يافت، با توجه به اينكه آن قوانين، شايد به همه جهان هستى مرتبط باشد. و آنچه گفته و شنيده مى شود از علل احكام مأخوذ و گرفته شده از كتاب و سنّت و يا عقل، ناقص است و يكى از هزاران فلسفه و رمز آفرينش است. آرى، آنچه را از كتاب و سنّت بيابيم و به زمان و مكان و مسائل آن عارف باشيم، تا لوابس و اشتباهات هجمه نكند (العالم بزمانه لايهجم عليه اللوابس)، حجّت شرعى است و با جهان تكوين هم مطابق است، و عقل ما به بعضى از آن ها دسترسى دارد، و به برخى هم نه، همچنين عقل ما هيچ گاه نمى تواند باور كند كه نبى مكرّم اسلام(صلى الله عليه وآله)و يا عترت و ائمه معصومين(عليهم السلام)اشتباه كرده اند، و حال آنكه نسبت دانستنى هاى بشر به مجهولاتش، همچون قطره اى و سر سوزنى بلكه كمتر، نسبت به اقيانوس بزرگى است. 19/8/74

(س 1194) كسى بر حسب قرائن و اخبار منجّمين، يقين دارد كه امشب مثلاً ماه مى گيرد (به صورت قرص كامل)، آيا واجب است بيدار بماند تا نماز آياتش قضا نشود يا مى تواند بخوابد؟

ج ـ سزاوار است كه اگر براى او مشقّتى ندارد نخوابد، ليكن اگر خوابيد، ظاهراً معصيّت نكرده است. 5/2/85

(س 1195) آيا خواندن نماز آيات براى رعد و برق، واجب است؟ آيا مى توان نماز آيات را به جماعت خواند؟

ج ـ رعد و برق و هر آيت از آيات آسمانى و زمينى كه موجب خوف و ترس در جامعه شود، سبب وجوب نماز آيات است؛ و نماز آيات را مى توان با جماعت خواند. 12/4/74

(س 1196)آيا پس لرزه هاى بعد از زلزله، سبب واجب شدن نماز آيات مى شوند يا خير؟ و آيا شدّت و ضعف آن ها تأثيرى در حكم دارد؟

ج ـ اگر زلزله، عرفاً مستقل حساب نشود، نماز آيات ندارد؛ امّا اگر مستقل حساب شود و فاصله آن ها كم باشد كه گفته شود مرتّب زلزله مى شود، هرچند احتياط در خواندن نماز آيات براى هر يك است، امّا عدم وجوب آن به خاطر قصور ادلّه نماز زلزله و حَرَج نوعى و شخصى، خالى از وجه، بلكه قوّت نيست و يك نماز براى اوّلى آن، كافى است. 17/11/77

(س 1197) مسافرانى در هواپيما و در حال عبور از فضاى منطقه اى هستند و در آن ساعت، در آن منطقه زلزله رخ مى دهد و بعد از رسيدن به مقصد، متوجّه مى شوند كه در آن ساعت و در آن منطقه زلزله رخ داده است. آيا نماز آيات بر آن ها واجب است يا خير؟

ج ـ نماز آيات بر آن ها واجب نيست. 9/7/79

(س 1198)در نماز آيات، قرائت را بايد بلند خواند يا آهسته؟

ج ـ حكم تخيير است. 18/8/76

عنوان بعدیعنوان قبلی




کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org