|
نماز جمعه
(س 1173) آيا در زمان غيبت امام معصوم(عليه السلام) نماز جمعه واجب است يا مستحب؟ ج ـ در زمان غيبت ولى عصر(عج)، «نماز جمعه» با وجود همه شرايطش، واجب تخييرى است؛ ولى احتياط در خواندن نماز ظهر است. 29/10/75 (س 1174)نماز جمعه در زمان غيبت كبراى امام عصر (عج) چه حكمى دارد؟ و كسانى كه قربةً الى الله و به قصد اين كه فرمان خدا را به جا آورند، شركت مى كنند، آيا ثواب حج فقيران براى آخرت آن ها نوشته مى شود يا خير؟ ج ـ واجب تخييرى است، امّا بايد توجّه داشت كه نماز جمعه، براى خدمت به اسلام و مسلمين و مركز تقوا و هدايت به تقواست و هرگاه نماز جمعه اى، نعوذ بالله، محلّ غيبت و بدگويى پشت سرِ افراد شود و يا از اجتماع آن براى كوبيدن افراد و يا اصولا جناحى و خطّى غير از خط اسلام و حاكميت مردم، يعنى جمهورى اسلامى سوء استفاده شود، نبايد در آن نماز جمعه شركت نمود، و اگر نگوييم كه از باب تقويت ظلم و اعانه بر اثم حرام است، كه هست، قطعاً انتخاب نماز ظهر كه آن هم واجب تخييرى است، متعيّن است و بايد در آن صورت، نماز ظهر را تنها خواند و در چنان نماز جمعه اى شركت نكرد تا برائت ذمّه قطعى حاصل شود و خداى ناخواسته، گرفتار معصيت و تضييع حقوق افراد و جامعه نشود. 4/6/79 (س 1175)در حديثى آمده است كه اگر مسلمانى سه هفته پشت سر هم به نماز جمعه نرود، منافق است؛ ولى مراجع حضور در نماز جمعه را واجب نمى دانند. لطفاً تكليف اين امر را روشن كنيد. ج ـ نرفتن به نماز در زمان غيبت ولى عصر (عج)، مشمول حديث نيست. 17/7/79 (س 1176) فضيلت و زمان نماز جمعه، تا چه وقت از روز است؟ ج ـ نماز جمعه يك وقت بيشتر ندارد، و مثل نماز ظهر كه دو وقت دارد، وقت اجزاء و وقت فضيلت، نيست. 6/3/76 (س 1177) در برخى از شهرها موقع اذان ظهر روز جمعه، با اينكه هنوز نماز جمعه اقامه نشده، در برخى مساجد نماز جماعت بر پا مى شود، اگر شخصى بنا بر عذر موجهى، نتوانست در نماز جمعه شركت كند، آيا مى تواند در اين جماعت ها حاضر شود؟ يا اينكه بايد صبر كند تا پس از وقت نماز جمعه (يا به صورت فرادا يا به جماعت) نماز ظهر و عصر را بخواند؟ ج ـ با فرض مرسوم بودن و عدم قصد بى احترامى به نماز جمعه، نمى توان گفت كه مانعى دارد. 12/6/75 (س 1178)آيا مى توان در هنگام ايراد خطبه هاى نماز جمعه، نماز ظهر و عصر را به فرادا خواند؟ ج ـ احتياط در ترك آن است؛ بلكه اگر خواندن نماز، مانع از استماع خطبه ها كه واجب است، بشود، قطعاً حرام است. آرى، اگر خواندن نماز ظهر و عصر در غير محلّ نماز جمعه مقارن ايراد خطبه ها باشد، به خاطر وجوب تخييرى نماز جمعه، صحيح است. 25/5/77 (س 1179) آيا مى توان نماز ظهر را به نماز جمعه اقتدا كرد يا خير؟ ج ـ آرى، جايز است، چون واجب تخييرى است. (س 1180)اقامه نماز در كشورهاى اسلامى كه امام جمعه از طرف ولىّ فقيه منصوب نشده، مجزى است يا خير؟ ج ـ كفايت مى نمايد و مجزى است و در زمان غيبت نصب، شرطيت و موضوعيت ندارد. 25/7/77 (س 1181) با توجه به شرايط امروزى جامعه اسلامى، آيا به صرف اينكه فردى با تحقيق از منابع موثق، امام جمعه شهرى را عادل نداند، آيا مى تواند در نماز جمعه شركت نكند؟ يا اينكه به خاطر اهميت نماز جمعه، بايد شركت كند؟ ج ـ در نماز جمعه، جماعت شرط است و در جماعت، بايد امام جماعت عادل باشد. 12/2/75 (س 1182) اگر امام جمعه اى ـ نعوذ بالله ـ از عدالت ساقط شود، آيا مى توان به او اقتدا نمود يا خير؟ همچنين نرفتن به نماز جمعه سه هفته پى در پى با اين عذر، آيا نفاق مى آورد يا خير؟ اصلاً حديث مورد نظر مربوط به زمان امام معصوم(عليه السلام) است يا در زمان غيبت امام معصوم(عليه السلام) هم معتبر است؟ ج ـ نمى توان اقتدا كرد، ليكن در عدالت نبايد وسوسه كرد و ظاهر امر، كافى است؛ و حديث شريف ظاهراً مربوط به زمان حضور امام معصوم(عليه السلام) است. 1/2/75 (س 1183)اگر امام و مأموم بخواهند پس از نماز جمعه، نماز ظهر را احتياطاً به جا آورند، مى توانند آن را به جماعت برگزار نمايند يا خير؟ اگر مى توانند، آيا مأمومى كه در نماز جمعه شركت نكرده، مى تواند به نماز احتياطى اقتدا كند يا خير؟ ج ـ افرادى كه مانند خود امام مى خواهند همان نماز ظهر را با احتياط بخوانند، مى توانند اقتدا كنند؛ ولى افرادى كه در نماز جمعه شركت نكرده اند، نمى توانند به نماز ظهرى كه از روى احتياط آورده مى شود، اقتدا كنند. 12/6/76 (س 1184) مسافة الفرسخ المعتبرة بين الجمعتين، هل تكون بلحاظ الطرق المسلوكة أم تكون بلحاظ الخطّ المستقيم الفرضيّ؟ و كيف يستفاد ذلك من الأدلّة؟ ج ـ مسافة الفرسخ المعتبرة بين الجمعتين إنّما هي بالنظر إلى الطريق المسلوك، لأنّ الموضوعات و العناوين ظاهرة في الفعليّة. 2/9/73 (س 1185) در نماز جمعه، امام، سهواً در ركعت دوم دو ركوع به جاى آورد و مأموم بدون توجه، متعابعت كرد و ركوع اضافه به جا آورد و بعد از نماز متوجه شد. آيا اين نماز را مى تواند به جاى نماز ظهر حساب كند يا خير؟ ج ـ نماز جمعه اش باطل است و به جاى ظهر محسوب نمى شود، و مشمول ادلّه اغتفار در جماعت بودن مثل اين مورد، بعيد و محلِ تأمّل است. 29/10/73 (س 1186) كسى كه نماز جمعه نخوانده، مى خواهد نماز ظهر بخواند. آيا قرائت را بايد جهر (بلند) بخواند يا اِخفات (آهسته)؟ آيا اصلاً جهر، جايز است يا خير؟ ج ـ جهر در قرائت نماز ظهر روز جمعه، نه تنها جايز، بلكه على الاقوى مستحب است. 5/10/75 (س 1187) اينكه بعد از نماز جمعه، نماز ظهر خوانده مى شود، با چه نيّتى است؟ به قصد احتياط مستحب يا احتياط مطلق؟ ج ـ اگر به قصد رجا و احتياط مستحبى، بعد از نماز جمعه به جا آورده شود، مانعى ندارد. 5/9/69 (س 1188) نقل شده كه در نماز جمعه، انسان حتماً بايد قبل از ركوع اقتدا كند و در حال ركوع نمى تواند مثل ساير نمازها اقتدا كند، آيا اين مسئله درست است؟ ج ـ نماز جمعه، در اين گونه احكام مثل نمازهاى يوميّه است، لذا در حال ركوع هم مى توان اقتدا كرد. 5/9/69 (س 1189) اگر انسان در نماز جمعه موفّق به درك خطبه ها نشده باشد، آيا از نماز ظهر كفايت مى كند؟ ج ـ آرى، كفايت مى كند. 19/11/73 (س 1190) آيا نرسيدن به خطبه هاى نماز جمعه، اشكال دارد يا خير؟ ج ـ بايد سعى كنند به خطبه ها برسند و اگر نرسيدند و به نماز برسند، نماز صحيح است. (س 1191) اگر كسى تمامى خطبه هاى عيدين و نماز جمعه را گوش نكند (يعنى مثلاً وسط خطبه برسد يا اينكه صحبت كند به طورى كه خطبه ها را آن طورى كه بايد بفهمد، متوجه نشود)، آيا نماز جمعه كفايت از نماز ظهر مى كند؟ آيا نماز عيدين وى صحيح است يا خير؟ ج ـ نماز جمعه و عيدين صحيح اند، و نماز جمعه، كفايت از ظهر مى كند. (س 1192) در وقت خطبه هاى نماز جمعه، اگر شخصى در منزل نماز ظهرش را بخواند، آيا باطل است؟ ج ـ مانعى ندارد. 18/1/74
|