|
تشهد و سلام و قنوت
(س 847) آيا ذكر شهادت ثالثه «اشهد اَنَّ عَليّاً وليُّ الله» در تشهد، جايز است؟ ج ـ نماز و تشهد را، به همان نحو كه متعارف است، بايد به جاى آورد و اضافه كردن چيزى به نماز، موجب بطلان آن است. 25/11/75 (س 848) بنا بر حديثى كه گفته بعد از شهادت به رسالت، شهادت به ولايت داده شود، آيا در اذان و تشهّد هم بايد شهادت به ولايت داده شود؟ ج ـ وضع نماز را نبايد با اين زياد نمودن ها به هم زد و نبايد چيزى به تشهّد اضافه شود. 13/10/78 (س 849) اگر شخصى در ركعت سوم نماز، هنگامى كه در ركوع است و يا بعد از آن، متوجه شود كه در ركعت دوم، تشهد را نخوانده است، چه كار بايد بكند؟ ج ـ بعد از اتمام نماز، بدون اينكه روى از قبله بگرداند، ابتدا بايد قضاى تشهد را بخواند و بعد از قضاى تشهد، دو سجده سهو هم به جا آورد. 20/2/76 (س 850) 1. با توجه به نص صريح قرآن(احزاب33) به صلوات و درود تنها بر پيامبر(صلى الله عليه وآله)امر شده است به چه دليل در تشهد نماز بر آل محمد(صلى الله عليه وآله) نيز صلوات فرستاده مى شود. 2. اگر شخصى با توجه به آيه ذكر شده به اين ديدگاه رسيده باشد كه در هنگام تشهد نماز - كه به قول آية الله خمينى(قدس سره)، سمبليك و نمادين مى باشد و صورتى است كه دلالت بر معنى خاص مى كند - تنها مى بايد بر پيامبر صلوات فرستاد آيا مى تواند اين گونه عمل نمايد؟ ج ـ صلوات فرستادن در تشهد بر محمد و آل محمد(صلى الله عليه وآله) واجب است و اگر كسى عمداً آن را نگويد، نمازش باطل است؛ و امّا بحث از ادلّه احكام جاى خود را مى طلبد و از حوصله يك سؤال و جواب فقهى خارج است. 6/5/82 (س 851) اگر در تشهد نماز به آل محمد(صلى الله عليه وآله) صلوات نفرستد و تنها به پيامبر(صلى الله عليه وآله)صلوات بفرستد، آيا نسبت به شيعه مرتد است؟ ج ـ مرتد نمى باشد ولى اگر عمداً نگويد، نمازش قطعاً باطل است. 6/5/82 (س 852) شخصى مدت ها در آخر سلام نماز، به جاى «السلام عليكم و رحمة الله و بركاته» به اشتباه، «بركاته» را «بركاة» تلفّظ كرده، است. حال با عنايت به اينكه در سلام آخر، بعد از تشهد، فقط بايد بگويد: «السلام عليكم» تا از نماز خارج شود و بقيّه آن، يعنى «و رحمة الله و بركاته»، طبق فتواى جناب عالى، احوط استحبابى است. آيا نمازهايى كه خوانده شده، صحيح است؟ ج ـ صحيح است. 6/6/75 (س 853) اگر شخصى تشهد نماز را فراموش كند. آيا بعد از قضاى تشهد، سلام نماز را هم بايد بگويد يا لازم نيست؟ ج ـ سلام، لازم نيست. 15/4/74 (س 854)آيا جايز است كسى در زمانى كه عجله دارد، در تشهّد فقط شهادتين را بگويد و صلوات بفرستد؟ ج ـ جايز نيست. آرى، در تسبيحات اربعه، چون يك مرتبه زيادتر واجب نيست، مى تواند عجله را با آن رفع نمايد. (س 855)آيا بعد از نماز خواندن، شعارهاى انقلابى بدهيم بهتر است يا تسبيحات حضرت زهرا(عليها السلام)را بگوييم؟ ج ـ آنچه در روايات و فتاوا آمده، تسبيح حضرت زهرا(عليها السلام) است و بر آن تأكيد هم شده و ثواب فراوان هم براى آن مقرّر شده است. 23/10/79 (س 856)اگر كسى در هر نماز واجب و مستحب، قنوت نماز را عمداً بعد از ركوع به جا آورد، چه حكمى دارد؟ ج ـ اگر فراموش كرده كه قبل از ركوع به جا آورد، مانعى ندارد؛ ولى در غير آن، جايز نيست. (س 857) آيا نماز كسى كه قنوت را به خاطر گريز از مسخره كردن يا اذيّت ديگران مى خواند، اشكالى پيدا مى كند؟ ج ـ بايد خواندن قنوت، با قصد قربت باشد. 5/10/75 (س 858) اگر كسى در ركعت چهارم نمازهاى چهار ركعتى، قنوت بخواند، چه حكمى دارد؟ آيا صورت عمد و سهو آن فرق مى كند؟ ج ـ در صورت عمد، مبطل نماز است، ليكن در صورت سهو، مانعى ندارد. 26/11/75 (س 859) آيا پس از دادن سلام نماز، چرخاندن سر به راست و چپ، گفتن اللّه اكبر، و بالا بردن دست تا مرز گوش لازم است، لطفاً مرجع را بفرماييد آيا در زمان رسول اكرم(صلى الله عليه وآله) نيز وجود داشته؟ آيا رسول اكرم(صلى الله عليه وآله) دست بسته نماز مى خواند يا دست باز (راويت آن سنى است يا شيعه؟) ج 1ـ هيچ يك از آن ها لازم نيست، بلكه سر را به راست و چپ گرداندن مستحبّ هم نمى باشد وسؤال نسبت به مرجع زمان رسول(صلى الله عليه وآله) ابهام دارد و نياز به توضيح دارد. ج 2ـ پيامبر اكرم همان طور كه بوسيله نزديكان معصوم آن حضرت و عدّه زياد ديگرى به ما رسيده و روايات فراوان آن را بيان داشته با دست باز نماز مى خواندند، و اصولاً با دست بسته نماز خواندن و دو دست را روى سينه گذاشتن ترويج فرهنگ مجوس و جباران و زمامداران سلطه گر مى باشد و اسلام آمده تا تمام مظاهر ستمكارى را از بين ببرد. 7/3/82 (س 860) اغلب، مشاهده مى شود كه عدّه اى از نمازگزاران - خواه درنمازهاى جماعت و خواه در نماز فرادا، قبل از قنوت و در حين خواندن آن - خود را مقيّد مى دانند كه انگشترى را در انگشتان بچرخانند و طبعاً حواس و توجّهشان به اين امر، معطوف است و اين مورد آن چنان بين بعضى از مؤمنين، عموميّت و تكلّف ايجاد كرده است كه گويا از ضروريّات و يا از مستحبّات مؤكّد است و علاوه بر اين برخى ديگر پس از قنوت، كفّين را به صورت خود مى كشند و يا به طور كلّى دو دست را به صورت چسبانده قنوت مى خوانند. مستدعى است ارشاد فرماييد آيا در موارد مذكور، روايت و يا حديث يا دستورى مبنى بر استحباب يا استحسان وارد شده است يا اين كه از سلائق و بدعت هاى فردى رايج است و از اضافات؟ ج ـ كشيدن دست بر صورت، بعد از اتمام قنوت، مكروه است و امّا گرداندن انگشتر و غير آن در دست به قصد استحباب، وجهى ندارد. 4/3/83 (س 861) بعضى ها به هنگام قنوت سمت نگين انگشتر عقيق خود را به طرف صورت مى گيرند، آيا اين عمل مستند است و آيا ثوابى دارد؟ ج ـ به دست كردن انگشتر عقيق براى نماز مستحب است و براى نگاه به آن در قنوت وجهى ندارد. 17/6/81 (س 862) هل التختم باليمين مستحب؟ وهل يختص بالرجال فقط؟ وهل العقيق افضل ما يتختم به؟ وهل استحباب لبس الخاتم في الخنصر فقط ام كذلك يستحب في البنصر؟ وهل دوران الخاتم في القنوت من المستحبات؟ ج ـ مستحب - ولا يختص بالرجال بل للنساء أيضاً مستحب - والدعاء والقنوت مع الكفّ الذي فيه العقيق مستجاب إن شاء اللّه تعالى. وللخاتم مع الفيروزج ايضاً خواصاً فى الأخبار ويكون مورداً للترغيب ولا خصوصيّة لأصبع من أصابع اليد للتختم فيه كما انّ اداره الخاتم ودورانه لادليل عليه بل لابدّ من تركه لشبهه التشريع المحرّم. 31/3/82 (س 863) آيا جايز است كه در قنوت نمازهاى واجب و مستحب، دعاى الهى عظم البلاء و برح الخفاء. ... الخ خواند يا خير؟ ج ـ آرى، جايز است، ليكن همه دعا خوانده شود تا دعا و انشاى آن صدق كند والاّ ظاهراً جمله الهى عظم البلاء و بعضى از جملات همانند آن، اخبار از يك واقعيت است گرچه از جهت زبان حال مى توان گفت دعا است، ليكن به هرحال خواندن دعاهاى مأثوره در قنوت اولى مى باشد. 19/9/81
|