|
اذان و اقامه
(س 765) آيا اذان و اقامه براى نمازگزارى كه مى خواهد خود به فُرادا نماز بخواند، واجب است يا مستحب؟ اگر در حال حركت و كارى باشد و اذان و اقامه بگويد، چگونه است؟ ج ـ اذان و اقامه، در نمازهاى واجب مستحب است و همچنين مستحب است در وقت گفتن اقامه بى حركت باشد. 17/3/78 (س 766) اگر كسى بدون اذان و اقامه، نماز ظهر را شروع كند و هنوز به ركوع نرسيده برايش يقين حاصل شود كه اذان و اقامه را نگفته است. بايد نماز را بشكند و اذان و اقامه بگويد و نماز را دوباره بخواند يا اين كه بدون گفتن اذان و اقامه نمازش را ادامه بدهد؟ ج ـ با وسعت وقت، اگر نمازگزار پيش از رسيدن به ركوع يادش بيايد كه اذان و اقامه را نگفته، مى تواند نماز را رها كند و اذان و اقامه را بگويد و نماز را از سر بگيرد. 4/2/77 (س 767) آيا گفتن اذان و اقامه در اول نماز واجب است يا خير؟ ج ـ گفتن اذان و اقامه قبل از شروع نمازهاى واجب يوميه، مستحب است. 8/11/75 (س 768) گفتن اذان و اقامه در نمازهاى مستحبى، به قصد قربت چگونه است؟ در نمازهاى قضا شده يوميه، نماز آيات و وحشت چطور؟ ج ـ گفتن اذان و اقامه براى خواندن نمازهاى واجب يوميّه و قضاى آن ها، مستحب و براى نمازهاى مستحبى، حرام است و در نماز آيات به جاى اذان و اقامه، گفتن سه مرتبه «الصلاة» به قصد اميد ثواب، مستحب است. 12/11/74 (س 769) اگر مأمومى در نماز جماعت، بعد از تمام شدن نماز اول برسد و نماز اول خودش را با نماز دوم امام بخواند. آيا براى نماز دوم خودش كه بايد فرادا بخواند، اقامه (چه مأمومين مشغول ذكر باشند و چه نباشند) لازم است يا خير؟ ج ـ اقامه در مورد سؤال، ساقط مى شود. 5/9/69 (س 770) گفتن شهادت ثالثه «أشْهَدُ أنَّ عَلِيّاً وَليُّ الله» در اذان چه حكمى دارد؟ ج ـ جزو اذان و اقامه نيست، ليكن گفتن آن به قصد قربت، بعد از شهادت ثانيه در اذان، مانعى ندارد. 26/11/75 (س 771) آيا جايز است در اذان به جاى «أشهد أنَّ علياً وليٌّ الله»، يك مرتبه «أشهد أنَّ علياً وليٌ الله» و يك مرتبه «أشهد أنَّ علياً حجة الله» گفته شود؟ ج ـ بهترين شهادت نسبت به حضرت على(عليه السلام)، شهادت به اميرالمؤمنين بودن آن حضرت است؛ يعنى انسان بگويد: «أشهد أن عليّاً أميرُ المؤمنين و وليٌّ الله». (س 772) نماز شخصى به علّتى باطل مى شود، در اعاده نماز، آيا بايد اذان و اقامه را مجدداً بخواند يا اذان و اقامه قبلى كفايت مى كند؟ ج ـ گرچه مورد از موارد سقوط اذان و اقامه نيست، ولى همان اذان و اقامه قبلى، كفايت مى كند. 28/10/78
|