Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: کتابخانه فارسی
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: احكام قرآن

احكام قرآن

(مسئله 562) «قرآن» هميشه بايد پاك و تميز باشد و نجس كردن خط و ورقِ قرآن، حرام است، و اگر نجس شود بايد فوراً آن را آب بكشند.

(مسئله 563) اگر جلد مخصوص قرآن نجس شود، بايد آن را آب بكشند.

لَمس كردن خطوط قرآن

(مسئله 564) رساندن جايى از بدن به نوشته قرآن، براى كسى كه وضو ندارد، حرام است.

(مسئله 565) در لمس نوشته قرآنى، فرقى بين آيات و كلمات بلكه حروف و حتّى حركات آن نيست.

(مسئله 566) در چيزى كه قرآن بر آن نوشته شده است، بين كاغذ و زمين و ديوار و پارچه فرقى نيست.

(مسئله 567) در نوشته قرآنى اينكه با قلم نوشته شده باشد يا چاپ يا گچ و يا چيز ديگر، فرقى نيست.

(مسئله 568) اگر نوشته قرآنى در قرآن هم نباشد، لمس آن حرام است. پس اگر آيه اى از قرآن در كتاب ديگرى نوشته شده باشد، بلكه اگر كلمه اى از آن در كاغذى باشد، يا نصف كلمه اى از آن از برگ قرآن يا كتاب ديگرى بريده شده باشد، باز هم لمس آن بدون وضو، حرام است.

(مسئله 569) موارد زير، لمس نوشته قرآن به حساب نمى آيد و حرام نيست:

1. لمس آن از پشت شيشه، يا پلاستيك؛

2. لمس ورق قرآن و جلد آن و اطراف نوشته ها (گرچه مكروه است)؛

3. لمس ترجمه قرآن، به هر لغتى باشد، مگر اسم خدا كه به هر لغتى باشد، مانند كلمه «خدا» لمس آن براى كسى كه وضو ندارد، حرام است؛ همچنين اسامى مبارك پيامبران و امامان و حضرت زهرا(عليهم السلام)، به احتياط واجب، حكم اسم خدا را دارد.

(مسئله 570) كلماتى كه مشترك بين قرآن و غير قرآن است مانند «مؤمن»، «الّذين» اگر نويسنده به قصدِ قرآن نوشته باشد، لمس آن بدون وضو، حرام است.

(مسئله 571) لمس خطوط قرآن بر جُنب، حرام است.

(مسئله 572) انسان جُنب نبايد سوره هاى سجده دار قرآن را بخواند.

(س 573) آيا سوزاندن نام خدا اشكال دارد؟

ج ـ جايز نيست و اگر بخواهند از هتك جلوگيرى شود، بايد آن اوراق را دفن كنند، و در آب انداختن هم مانعى ندارد، بلكه ممدوح است.

(س 574) نوشتن قرآن به وسيله گچ و غير آن روى تابلو و پاك نمودن آن، چه حكمى دارد؟

ج ـ نوشتن قرآن روى تابلو به شرط طهارت گچ و چيزى كه گچ را با آن پاك مى كنند، جايز است.

(س 575) همراه داشتن قرآن در جيب و رفتن به دستشويى، چه حكمى دارد؟

ج ـ در صورتى كه هتك و بى احترامى نباشد، جايز است.

(س 576) نشستن روى روزنامه هايى كه احتمال دارد آيات و احاديث روى آنها نوشته باشد، با توجه به اينكه آنها را در خيابانها و معابر مى اندازند، چه حكمى دارد؟

ج ـ در صورت احتمال و عدم يقين، حرام نيست و با يقين به اينكه روزنامه زير پا افتاده، آيات قرآنى دارد به خاطر هتك، نشستن روى آن حرام است.

قَسم خوردن

(مسئله 577) اگر كسى به يكى از اسامى خداوند عالم مانند «خدا» و«الله» قسم بخورد كه كارى را انجام دهد، يا ترك كند، مثلاً سوگند بخورد كه دو ركعت نماز بخواند، واجب است به آن عمل كند.

(مسئله 578) اگر عمداً به سوگندى كه خورده است عمل نكند، بايد كفّاره بدهد و كفّاره آن يكى از اين سه چيز است:

1. آزاد كردن يك برده؛

2. سير كردن ده فقير؛

3. پوشاندن ده فقير.

و اگر هيچ كدام از اينها را نتواند انجام دهد، بايد سه روز روزه بگيرد.

(مسئله 579) كسى كه قسم مى خورد، اگر حرف او راست باشد، قسم خوردن او، مكروه است و اگر دروغ باشد، حرام و از گناهان بزرگ است.

(مسئله 580) كسى كه قسم مى خورد، كارى را انجام دهد، بايد آن كار حرام و مكروه نباشد، و كارى را ترك كند، بايد واجب و مستحب نباشد.

عنوان بعدیعنوان قبلی




کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org