|
اشكال به اجماع
عدم تماميت استدلال به اجماع امرى واضح است; چرا كه اجماع در جايى حجت است كه ما دليل عقلى و نقلى بر مورد حكم نداشته باشيم اما در اينجا مى بينيم كه مجمعين به روايات عديده اى جهت اثبات مدعاى خويش استناد نموده اند بنابراين اجماع مدركى است; چرا كه موضوع مورد بحث مصبّ روايات است. گفته نشود مقدس اردبيلى كه ادعاى اجماع نموده دلالت روايات را قبول ندارد و تنها دليل خود را اجماع قرار داده است، بنابراين، اجماع ايشان مدركى نمى باشد; چرا كه در جواب مى گوييم ايشان تنها نقل اجماع نموده اند و چه بسا دليل مجمعين به همين روايات مذكوره بوده است بنابراين، اين اجماع كاشف از اين نيست كه دليل ديگرى وجود داشته است كه به دست ما نرسيده است.
|