Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: کتابخانه فارسی
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: مسائل طواف نساء

مسائل طواف نساء

(مسئله 868 ) طواف نساء و نماز آن، در كيفيّت و واجبات و شرايط و احكام، مانند طواف حج و نماز آن است، فقط در نيّت تفاوت دارد، كه شخص حاج يا معتمر بايد نيّت طواف نساء كند.

(مسئله 869 ) طواف نساء اختصاص به مرد ندارد، بلكه بر زن و خنثا و خَصىّ (اخته) و بچه مميّز، حتّى بر عنّين و كسانى كه توانايى انجام عمل زناشويى را ندارند، واجب است؛ و اگر مردى طواف نساء را به جا نياورد، تمام انواع تلذّذ و تمتّع از زن بر او حرام است؛ و نيز اگر زن آن را ترك كند، مرد بر او حلال نمى شود.

(مسئله 870 ) طفل غير مميّز، اگر ولىّ او، او را محرم كند، بايد او را طواف نساء بدهد، تا بعد از بالغ شدن، زن يا مرد بر او حلال شود، و نيّت كند كه طفلش طواف مى كند قربةً الى اللّه.

(مسئله 871 ) طواف نساء و نماز آن، اگر چه واجب است و بدون آن زن حلال نمى شود، ليكن از اركان حج نيست و ترك عمدى آن موجب باطل شدن حج نمى شود، بلكه واجب است بر كسى كه حج يا عمره مفرده به جا آورده، آن را نيز به جا آورد، و اگر به جا نياورد، زن بر او حلال نمى شود.

(مسئله 872 ) شخص حاج تا طواف نساء را به جا نياورد، همچنان زن بر او حرام مى باشد و احتياط واجب آن است كه از مثل عقد كردن و شاهد شدن، نيز اجتناب كند.

(مسئله 873 ) در حال اختيار بايد طواف نساء را پس از سعى به جا آورد، همچنان كه سعى را نيز بايد بعد از طواف حج و نماز آن به جا آورد.

(مسئله 874 ) اگر كسى عمداً و از روى علم، برخلاف ترتيب عمل كرد، بايد آنها را اعاده كند تا ترتيب حاصل شود و تأخير در طواف نساء بعد از سعى، مانعى ندارد.

(مسئله 875 ) در صورت ضرورت، جايز است فرد طواف نساء را قبل از سعى به جا آورد، مثل ترس از حيض و نبودن امكان اقامت در مكّه تا زمان پاك شدن، ليكن احتياط در آن است كه نايب بگيرد كه بعد از سعى طواف نساء را به جا آورد.

(مسئله 876 ) اگر كسى سهواً يا به دليل ندانستن مسئله، طواف نساء و نماز آن را قبل از سعى به جا آورد، طواف و سعيش صحيح است.

(مسئله 877 ) اگركسى طواف نساء و نماز آن را سهواً به جا نياورد تا اينكه به وطن برگردد، پس، اگر مى تواند بايد خودش برگردد و به جا آورد، و اگر نمى تواند يا برايش مشقّت دارد، نايب بگيرد و پس از به جا آوردن طواف نساء و نماز آن به وسيله نايب، زن يا شوهر به او حلال مى شود.

(مسئله 878 ) تا زمانى كه طواف نساء را خودش يا نايبش به جا نياورده، زن يا شوهر بر همديگر حلال نمى شود؛ و اگر در اين مدّت عالماً و عامداً نزديكى كرده، بايد يك هَدْى به عنوان كفّاره قربانى كند، كه احتياطاً يك شتر باشد.

(مسئله 879 ) اگر شخص، چندين عمره مفرده به جاى آورده باشد و در هيچ كدام طواف نساء انجام نداده باشد، يك طواف نساء براى تمام آنها كفايت مى كند.

(مسئله 880 ) نايب در طواف نساء بايد مانند بقيه اعمال به قصد منوب عنه آن را به جا آورد.

عنوان بعدیعنوان قبلی




کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org