Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: کتابخانه فارسی
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: فصل اول: احرام حج

فصل اول: احرام حج

(مسئله 706 ) كسى كه مى خواهد حجّ تمتّع بياورد بعد از تمام شدن اعمال عمره تمتّع، بايد به احرام حجّ تمتّع باگفتن لبيّك به قصد همان حجّ تمتّع مُحرم شود. واجبات احرام و شرايط و تروك و محرّمات آن، مانند احرام عمره تمتّع است، بجز نيّت و محلّ احرام، كه در احرام حج بايد به نيّت «حجّ تمتّع» مُحرم شود، و محلش هم شهر مكّه است.

(مسئله 707 ) محلّ احرام حجّ تمتّع، شهر مكّه است، هر جاى آن، گرچه در محلّه هاى تازه ساز باشد؛ و اگر از محـلاّت مكّه نباشد، يا مورد شك باشد، كفايت نمى كند؛ ولى مستحبّ است در مسجدالحرام مُحرم شود و افضلِ مواضع آن، يا حِجر اسماعيل(عليه السلام) يا مقام ابراهيم(عليه السلام) است.

(مسئله 708 ) پس از تمام شدن عمره تمتّع، لازم نيست شخص فوراً احرام حج ببندد، بلكه وقت احرام حج موسّع است و مى تواند آن را به تأخير اندازد، تا وقتى كه بتواند وقوف اختيارى عرفات را در ظهر روز نهم ذى الحجّه درك نمايد، ولى پس از آن، تأخير جايز نيست؛ ولى مستحبّ است كه احرام بستن در روز تَرْوِيه (هشتم ذى الحجّة) واقع شود.

(مسئله 709 ) اگر كسى تلبيه را براى حج تمتّع به خاطر فراموشى و يا جهل به مسئله نگويد و به منى و عرفات برود، هر وقت متوجه شود، واجب است به مكّه برگردد و در آنجا محرم شود و تلبيه را بگويد، و اگر به واسطه تنگى وقت يا عذر ديگرى ممكن نشد، همان جا كه هست نيّت احرام حج تمتع بكند و لبّيك را بگويد و كفايت مى كند و محرم مى شود، و ناگفته نماند كه پوشيدن و يا نپوشيدن لباس احرام سبب احرام شرعى نشده و احرام با همان گفتن تلبيه است و لباس احرام از واجبات گفتن لبيك است كه سبب احرام مى باشد، و تا وقتى كه تلبيه را نگفته محرّمات احرام برايش حرام نشده است كه يكى از آنها پوشيدن لباس مخيط است.

(مسئله 710 ) اگر بعد از تقصير يا حلق متذكّر شود كه تلبيه را نگفته، عملش صحيح است و لازم نيست تلبيه بگويد.

(مسئله 711 ) اگر كسى بعد از تمامى اعمال حج متوجه شود كه احرام حج را نبسته، ظاهراً حجّش صحيح است، ليكن احتياط مستحب آن است كه اگر بعد از وقوف در عرفات و مشعر يا قبل از فارغ شدن از اعمال يادش آمد، همان جا تلبيه را بگويد و حجش صحيح است و بر او به جا آوردن حج در سال آينده لازم نيست.

(مسئله 712 ) اگر كسى از روى علم و عمد احرام حج را تا زمان فوت وقوف در عرفات و مشعر، ترك كند، حجّ او باطل است.

(مسئله 713 ) اشخاص معذورى كه مى توانند اعمال مكّه را بر وقوفين مقدم بدارند، اگر جهلا بدون گفتن تلبيه حج، اعمال مكّه را قبل از وقوفين انجام دادند، كفايت نمى كند و بايد يا قبل از وقوفين آنها را با گفتن تلبيه و محرم شدن اعاده كنند يا بعد از وقوفين آنها را به جا آورند.

عنوان بعدیعنوان قبلی




کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org