|
قِران در طواف
(مسئله 538 )در طواف واجب، قِران جايز نيست، يعنى جايز نيست طواف واجب را كه تمام كرد، بدون اينكه نماز طواف را بخواند و فاصله شود، يك طواف ديگر به جا آورد؛ و اگر از اول طواف يا در اثناى طواف اول قصد قِران داشته، احتياط واجب در اعاده طواف است؛ همچنين اگر بعد از تمام شدن طواف اول، قصد قِران كند، بنا بر احتياط طواف را اعاده كند. (مسئله 539 )در طواف مستحبى «قِران» بين آنها مانعى ندارد، پس جايز است چند طواف مستحبى به دنبال هم به جا آورد و بعد نمازهاى آنها را بخواند هر چند بنا بر مشهور كراهت دارد. (س 540 )شخصى در عمره تمتّع طواف را تمام كرده است، ولى مى گويد دلچسب نبود، لذا يك طواف ديگر بدون خواندن نماز طواف اول به جا مى آورد و نماز و سعى به جا مى آورد و تقصير مى كند، آيا عملش صحيح است يا نه؟ ج ـ طوافى را كه از سر گرفته مجزى و عمل او صحيح است. (مسئله 541 )اگر زياد كند دورى را بر طواف يا بيشتر از يك دور و قصدش آن باشد كه زياده را جزء طواف ديگر قرار دهد، داخل در قِران ميان دو طواف است كه حرام است. (مسئله 542 )اگر كسى سهواً طواف زيادى بر هفت دور به جا آورد. پس اگر زياده كمتر از يك دور است، آن را قطع كند، و طوافش صحيح است؛ و اگر زياده يك دور يا بيشتر است، احوط آن است كه طواف را ادامه دهد تا چهارده شوط شود به قصد قربت مطلقه، بدون تعيين مستحب يا واجب. بعد دو ركعت نماز طواف به قصد طواف واجب بدون اينكه معين كند كه واجب طواف اول است يا دوّم و دو ركعت ديگر بعد از سعى صفا و مروه به جا آورد.
|