|
6. فرو بردن سر در آب
(مسئله 1587 ) اگر روزه دار عمداً تمام سر را در آب فرو برد، اگرچه باقى بدن او از آب بيرون باشد، بايد قضاى آن روزه را بگيرد؛ ولى اگر تمام بدنش را آب بگيرد و مقدارى از سرش بيرون باشد، روزه او باطل نمى شود. (مسئله 1588 )اگر روزه دار نصف سر را يك دفعه و نصف ديگر آن را دفعه ديگر در آب فرو برد، روزه اش باطل نمى شود. (مسئله 1589 ) اگر روزه دار شك كند كه تمام سرش زير آب رفته يا نه، روزه اش صحيح است. (مسئله 1590 ) اگر تمام سر زير آب برود ولى مقدارى از موها بيرون بماند، روزه باطل مى شود. (مسئله 1591 ) احتياط مستحب آن است كه روزه دار، سرش را در گلاب و آبهاى مضاف ديگر و چيزهاى ديگرى كه روان است، فرو نبرد. (مسئله 1592 )اگر روزه دار، بى اختيار در آب بيفتد و تمام سر او را آب بگيرد، يا فراموش كند كه روزه است و سرش را در آب فرو برد، روزه او باطل نمى شود. (مسئله 1593 )اگر عادتاً با افتادن در آب سرش زير آب مى رود، چنانچه روزه دار با توجه به اين مطلب خود را در آب بيندازد و سرش زير آب برود، روزه اش باطل مى شود. (مسئله 1594 )اگر روزه دار فراموش كند كه روزه است و سرش را در آب فرو برد، يا ديگرى به زور سر او را در آب فرو برد، چنانچه در زيرآب يادش بيايد كه روزه است، يا آن شخص دست خود را بردارد، بايد فوراً سرش را بيرون آورد و چنانچه بيرون نياورد، روزه اش باطل مى شود. (مسئله 1595 )اگر روزه دار فراموش كند كه روزه است و به نيّت غسل سرش را در آب فرو برد، روزه و غسل او صحيح است. (مسئله 1596 )اگر روزه دار بداند كه روزه است و عمداً براى غسل سرش را در آب فرو برد، چنانچه روزه او، روزه واجبى باشد كه مثل روزه كفّاره، وقتِ معيّنى ندارد، غسل صحيح است ولى روزه اش باطل مى باشد؛ ولى اگر واجب معيّن باشد، اگر با فرو بردن سر درآب، قصد غسل كند، روزه و غسل او باطل است، مگر آنكه در زير آب، يا در حال خارج شدن از آب، نيّت غسل كند كه در اين صورت غسل او صحيح است؛ و امّا اگر روزه ماه رمضان باشد، هم غسل و هم روزه اش باطل است، مگر آنكه در همان زير آب توبه نمايد و در حال خارج شدن از آب، نيّت غسل كند، كه در اين صورت غسل او صحيح است. (مسئله 1597 )اگر براى آنكه كسى را از غرق شدن نجات دهد سر را در آب فرو برد، اگرچه نجات دادن او واجب باشد، روزه اش باطل مى شود.
|