|
ب. روايات
روايات فراوانى بر حرمت ربا دلالت دارند كه به برخى از آنها اشاره مى گردد: 1. در وسايل الشيعه آمده است: بلغ أبا عبدالله(عليه السلام) عن رجل أنَّه كان يأكل الربا و يسميه اللباء، فقال: لئن أمكنني الله منه لأضربنّ عنقه.[1] به امام صادق(عليه السلام) خبر رسيد كه مردى رباخوارى مى كند و آن را «آغوز» مى نامد. فرمود: «اگر خداوند، او را در اختيارم بگذارد، گردنش را خواهم زد». 2. پيامبر(صلى الله عليه وآله) در سفارشى به على(عليه السلام) مى فرمايد: يا علي! الربا سبعون جزءاً فأيسرها مثل أن ينكح الرجل أُمّه في بيت الله الحرام.[2] اى على! ربا، هفتاد كيفر دارد كه آسان ترين آن، مانند آن است كه مرد با مادرش در خانه خدا زنا كند. 3. امام صادق(عليه السلام) فرموده است: الربا سبعون باباً أهونها عند الله كالذى ينكح أُمّه.[3] ربا، هفتاد گونه ]كيفر[ دارد و آسان ترين آن نزد خداوند، مانند كسى است كه با مادرش زنا كند. 4. امام صادق(عليه السلام) مى فرمايد: درهم واحد من ربا أعظم من عشرين زنيّة كلّها بذات محرم.[4] يك درهم ربا، بدتر است از بيست مرتبه زنا با محارم. 5. امام صادق(عليه السلام) مى فرمايد: درهم ربا أشدّ عند الله من ثلاثين زنيّة كلّها بذات محرم مثل عمّة و خالة.[5] يك درهم ربا، نزد خداوند، بدتر از سى مرتبه زنا با محارم، مانند عمّه و خاله است. 6. امام صادق(عليه السلام) مى فرمايد: درهم ربا عند الله أشدّ من سبعين زنيّة كلّها بذات محرم.[6] يك درهم ربا، نزدخداوند، از هفتاد مرتبه زنابا محرم بدتراست. 7. امام صادق(عليه السلام) فرموده است: درهم ربا أعظم عند الله من سبعين زنيّة كلّها بذات محرم فى بيت الله الحرام.[7] يك درهم ربا، از هفتاد مرتبه زنا با محارم در خانه خدا بدتر است.[8] 8. پيامبر خدا فرمود: شرّ المكاسب، كسب الربا.[9] بدترين داد و ستدها، داد و ستد آميخته به رباست. 9. امام باقر(عليه السلام) فرمود: أخبث المكاسب، كسب الربا.[10] زشت ترينِ داد و ستدها، داد و ستد آميخته به رباست. 10. پيامبر خدا فرمود: ومَنْ أكل الربا ملأ الله بطنه من نار جهنّم بقدر ما أكل، وإن اكتسب ]منه[ مالا لم يقبل الله منه شيئاً من عمله ولم يزل فى لعنة الله والملائكة ما كان عنه قيراط.[11] هر كس ربا بخورد، خداوند، شكمش را از آتش جهنّم به اندازه ربايى كه خورده است پُر مى سازد، و اگر از راه ربا درآمدى به دست آورد، خداوند، عملش را نمى پذيرد و تا زمانى كه اندكى از مال ربا نزد او باشد، همواره در نفرين خدا و فرشتگان الهى خواهد بود. 11. امام صادق(عليه السلام) فرمود: إذا أراد الله بقوم هلاكاً ظهر فيهم الربا.[12] هرگاه خداوند، نابودى گروهى را اراده كند، رباخوارى در ميان آنان آشكار مى شود. فقيهان به استناد اين آيات و روايات، بر حرمت هر دو قِسم ربا (يعنى رباى معاملى و قرضى) به صورت مطلق، فتوا داده اند. آنان در حرمت، هيچ تفصيلى ميان صورت هاى مفروض در رباى معاملى و قرضى ندارند. -------------------------------------------------------------------------------- [1] . وسائل الشيعة، ج 18، ص 125 (ح 1). [2] . همان، ص 121 و 122 (ح 12). [3] . همان، ص 123 (ح 18). [4] . همان، ص 119 (ح6). [5] . من لايحضره الفقيه، ج 3، ص 174. [6] . همان جا. [7] . وسائل الشيعة، ج 18، ص 123 (ح 19). [8] . اختلاف در كيفرها و زشتى عمل ربا در روايات، مى تواند به جهت اختلاف زمان ها و مكان ها و نيز افراد و شرايط باشد. [9] . وسائل الشيعة، ج 18، ص 122 (ح 13). [10] . همان، ص 118 (ح 2). [11] . همان، ص122 (ح15). [12] . همان، 123 (ح17).
|