|
احكام آبها
(مسئله 49) «آب مضاف» كه معناى آن گفته شد، چيز نجس را پاك نمى كند و وضو و غسل هم با آن باطل است. (مسئله 50) اگر ذرّه اى نجاست به آب مضاف گرچه به مقدار كُر باشد برسد، نجس مى شود؛ و همچنين بنا بر احتياط نجس مى گردد اگر به مقدار هزار كُر باشد گرچه عدم انفعالش در اين صورت و امثال آن خالى از وجه نمى باشد. ولى چنانچه از بالا با فشار روى چيز نجس بريزد، مقدارى كه به چيز نجس رسيده، نجس مى شود و مقدارى كه بالاتر از آن است، پاك مى باشد. مثلاً اگر گلاب را از گلابدان روى دست نجس بريزند، آنچه به دست رسيده نجس است و آنچه به دست نرسيده، پاك است، و نيز اگر مثل فواره با فشار از پايين به بالا برود، اگر نجاست به بالا برسد، پايين نجس نمى شود. (مسئله 51 ) اگر آب مضافِ نجس، طورى با آب كُر يا جارى مخلوط شود كه ديگر آب مضاف به آن نگويند، پاك مى شود. (مسئله 52) آبى كه مطلق بوده و معلوم نيست مضاف شده يا نه، مثل آب مطلق است، يعنى چيز نجس را پاك مى كند و وضو و غسل هم با آن صحيح است؛ و آبى كه مضاف بوده و معلوم نيست مطلق شده يا نه، مثل آب مضاف است، يعنى چيز نجس را پاك نمى كند و وضو و غسل هم با آن باطل است. (مسئله 53) آبى كه معلوم نيست مطلق است يا مضاف و معلوم نيست كه قبلاً مطلق بوده يا مضاف، نجاست را پاك نمى كند و وضو و غسل هم با آن باطل است؛ ولى اگر به اندازه كُر يا بيشتر باشد و نجاست به آن برسد، حكم به نجس بودن آن نمى شود. (مسئله 54) آبى كه عين نجاست، مثل خون و بول به آن برسد و بو يا رنگ يا مزه آن را تغيير دهد، اگرچه كُر يا جارى باشد، نجس مى شود؛ ولى اگر بو يا رنگ يا مزه آن به واسطه نجاستى كه مجاور آن است عوض شود، مثلاً مُردارى كه پهلوى آب است بوى آن را تغيير دهد، نجس نمى شود. (مسئله 55) آبى كه عين نجاست، مثل خون و بول در آن ريخته و بو يا رنگ يا مزه آن را تغيير داده، چنان كه به كُر يا جارى متصل شود، يا باران بر آن ببارد، يا باد باران را در آن بريزد، يا آب باران در موقع باريدن از ناودان در آن جارى شود و تغيير آن از بين برود، پاك مى شود، آرى، آب كُر و جارى و چشمه اى كه عين نجاست، مثل خون و بول در آن ريخته و بو يا رنگ يا مزه آن را تغيير داده، اگر به خودى خود هم تغيير آن از بين برود، پاك مى گردد. (مسئله 56) اگر چيز نجس را در آب كُر يا جارى فرو برند، آبى كه از آن مى ريزد يا با فشار دادن بيرون مى آيد، پاك است. (مسئله 57) آبى كه پاك بوده و معلوم نيست نجس شده يا نه، پاك است؛ و آبى كه نجس بوده و معلوم نيست پاك شده يا نه، نجس است. (مسئله 58) نيمخورده سگ و خوك، نجس و خوردن آن حرام است؛ و نيمخورده بقيّه حيوانات پاك، ولى خوردن آن مكروه است.
|