|
آرا و نظريات
با توجه به اختلاف روايات، دو قول در مسأله وجود دارد: 1. عدم حجيت و عدم قبول شهادت زنان كه مختار علمايى همچون شيخ مفيد،[1] شيخ طوسى در الخلاف،[2] سلار،[3] ابن حمزه،[4] ابن ادريس[5] و نجيب الدين[6] و ظاهر كلام علاّمه در تحرير[7]است. 2. حجيت و قبول شهادت زنان در نكاح كه علمايى همچون صدوقين،[8]و[9] ابن جنيد،[10] شيخ در المبسوط[11] و دو كتاب روايى اش تهذيب[12] و الاستبصار[13] و ابوالصلاح،[14] ابن زهرة[15] و محقق در شرايع الاسلام،[16] علامه در قواعد و ارشاد،[17] فخر المحققين در ايضاح،[18] شهيد در الدروس[19] و غير آنها از متأخران، بلكه اكثر اصحاب ـ همان طور كه شهيد در مسالك[20] فرموده ـ قايل به اين قول هستند، بلكه ابن زهره[21] ادعاى اجماع بر اين قول نموده است. -------------------------------------------------------------------------------- [1]. المقنعة، ص 727. [2]. الخلاف، ج 6، ص 252، المسأله 4. [3]. المراسم، ص 233. [4]. الوسيلة، ص 222. [5]. السرائر، ج 2، ص 139. [6]. الجامع للشرايع، ص 542. [7]. التحرير، ج 5، ص 267. [8]. حكاه عن على بن محمد(والد الصدوق) فى المختلف، ج 8، ص 480، مسأله 74. [9]. المقنع، ص 402. [10]. مجموعة فتاوى ابن جنيد، ص 327. [11]. المبسوط، ج 8، ص 172. [12]. تهذيب الأحكام، ج 6، ص 280. [13]. الاستبصار، ج 3، ص 25. [14]. الكافى فى الفقه، ص 439. [15]. غنية النزوع، ص 439. [16]. شرايع الاسلام، ج 4، ص 125. [17]. قواعد الاحكام، ج 3، ص 499؛ ارشاد الأذهان، ج 2، ص 159. [18]. الايضاح، ج 4، ص 432. [19]. الدروس، ج 2، ص 137. [20]. مسالك، ج 10، ص 252. [21]. غنية النزوع، ص 439.
|