Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: کتابخانه فارسی
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: مسائل متفرّقه تبدّل

مسائل متفرّقه تبدّل

(س 319 ) زنى كه عادت ماهانه وقتيّه و عدديّه داشت و طبق معمول مثلا روز هفتم ماه بايد پاك مى شده، همان روزِ هفتم پاك شده و غسل كرده و اعمال عمره اش را به جا آورده است، روز بعد دوباره لَك ديده، باز غسل كرده و اعمال را انجام داده تا روز دهم و براى عرفات حركت كرده، روز يازدهم هم لَك ديده است، آيا حجّش اِفراد است يا تمتّع؟

ج ـ در فرض مزبور، وظيفه او تمتّع است و همان عمره اش صحيح بوده است.

(س 320 ) زنى روز هشتم خون ديده، خيال كرده حيض است، احرامش را به حجّ اِفراد تبديل كرده، بعد كه به عرفات رفته متوجه شده كه استحاضه است، وظيفه او چيست؟

ج ـ اگر وقت عمره ضيق شده «يعنى نمى تواند به مكّه برگردد و اعمال عمره را به جا بياورد، چه به دليل تنگى وقت و چه به دليل عدم تمكّن از مراجعت» و طواف را عمداً به تأخير نينداخته، حجّ اِفراد را تمام كند؛ و اگر حجّ واجب است، بعد از اتيان حج، عمره مفرده به جا آورد. امّا اگر عمداً طواف و سعى را به تأخير انداخته و وقت انجام اعمال هم ضيق شده، بايد احتياطاً حجّ اِفراد را تمام كند و سپس عمره مفرده را هم به جا بياورد و سال بعد حجّ خود را اعاده نمايد.

(مسئله 321 ) كسانى كه حجّ اِفراد بر آنها واجب و متعيّن شده و به قصد حجّ اِفراد در يكى از ميقاتها مُحرم مى شوند، نمى توانند حجّ اِفراد خود را به عمره مفرده تبديل نمايند.

(مسئله 322 ) كسانى كه خدمه كاروان هستند و حجّ واجب خود را انجام داده اند، مى توانند عمره مفرده انجام دهند و براى حج محرم نشوند؛ همچنين مى توانند حجّ اِفراد به جا آورند، ولى ميقات حجّ اِفراد، همان مواقيت معروفه است.

عنوان بعدیعنوان قبلی




کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org