|
2. مسائل زناشويى
(مسئله 103 ) يكى ديگر از محرمات احرام نزديكى كردن با زن بلكه هرگونه لذت جنسى بردن از قبيل، بوسيدن، و لمس و نگاه به شهوت است، و در حرام بودن آن فرقى بين احرام عمره تمتّع و عمره مفرده و اقسام حج نيست. پس در عمره تمتّع پس از تقصير، و در احرام حج و عمره مفرده پس از طواف نساء زن بر او حلال مى شود، همچنين است حكم زن نسبت به حلال شدن شوهر بر او. (مسئله 104 )اگر كسى در احرام عمره تمتّع از روى علم و عمد با زن قُبُلا و دُبُراً نزديكى كند، دو صورت دارد، صورت اول: اگر پس از فراغت از سعى آميزش كرده است، عمره اش باطل نمى شود، ليكن موجب كفّاره است، و كفّاره آن يك شتر است چه فقير باشد و چه غنى صورت دوم: اگر پيش از سعى آميزش كرده است، عمره اش باطل نمى شود و احتياط مستحب آن است كه عمره را تمام كند و آن را دو مرتبه به جا آورد، و اگر وقت تنگ است و نمى تواند دو مرتبه عمره را به جا آورد، حج اِفراد به جا آورد و بعد از آن عمره مفرده به جا آورد؛ و همچنين احتياط آن است كه سال ديگر حج را اعاده كند، گرچه اكتفا به اتمام عمره و حج خالى از قوت نمى باشد، و كفّاره اين صورت مثل صورت قبل است. (مسئله 105 )جايز نيست شخص محرم زن خود را و همچنين زن اجنبيّه را از روى شهوت ببوسد و اگر زنى را از روى شهوت ببوسد، چه منى خارج شود و يا خارج نشود كفّاره آن يك شتر است، و اگر بدون شهوت ببوسد، كفاره آن يك گوسفند است، و احتياط مستحب آن است كه يك شتر كفّاره بدهد. (مسئله 106 )دست گرفتن يا بوسيدن مادر و خواهر از محارم كه از روى محبت و مهربانى اوست، مانعى ندارد و جايز است. (مسئله 107 ) جايز نيست محرم از روى شهوت حتى به زن خود نگاه كند، ولى بدون شهوت مانعى ندارد و اگر محرم عمداً نگاه كند و انزالش شود، مرتكب حرام شده و احوط آن است كه اگر مى تواند يك شتر كفّاره بدهد، و اگر نمى تواند يك گاو، و اگر آن را هم نمى تواند، يك گوسفند كفّاره بدهد. (مسئله 108 )جايز است مرد و زن مُحرم، بدن همديگر را بدون شهوت لمس كنند يا مثلاً همديگر را براى سوار شدن يا پياده شدن كمك كنند، ولى لمس بدن همديگر يا بازى با هم اگر از روى شهوت باشد، جايز نيست و حرام مى باشد.
|