|
مسائل متفرّقه استطاعت
(س 25)اگر كسى به خيال اينكه استطاعت دارد، به قصد عمره تمتّع مُحرم شود و به ترتيب، كليه اعمال عمره و حج تمتّع را انجام دهد بعد از تمام شدن اعمال، معلوم شود كه مستطيع نبوده، و حج بر او واجب نبوده است، احرام و اعمال گذشته اش چگونه است؟ و در آينده اگر مستطيع شود، آيا حَجّة الاسلام بر او واجب است يا نه؟ ج ـ احرامش صحيح بوده و از احرام هم خارج شده، و اعمالش هم صحيح مى باشد، ولى اگر بعداً مستطيع شود، بايد حَجّة الاسلام به جا آورد. (س 26) شخصى طبق وصيّت پدرش كه پول به حساب سازمان حج و زيارت واريز كرده است، به نيابت از او به مكّه آمده، در حالى كه خودِ فرزند نيز استطاعت مالى داشته است، آيا به نيابت پدر حج به جا آورد، يا حجِ خود را انجام دهد؟ ج ـ اگر راه براى پسر باز نبوده وخودش فيش آن سال را نداشته بايد براى پدرش حج به جا آورد، و حق ندارد براى خودش حج بياورد. (س 27 )كسانى كه با فيش حجِ ميّت و به نيابت از وى به حج مى روند، اگر خود نيز تمام شرايط استطاعت را دارا باشند، بجز باز بودن راه، كه آن هم با فيش حج ميّت حاصل شده است، در صورتى كه بتوانند مثلاً در مدينه يا جده (قبل از ميقات) براى متوفّا نايب بگيرند، آيا واجب است خودشان حجِ واجب خود را انجام دهند ؟ ج ـ در مفروض سؤال، نه تنها واجب نيست بلكه جايز هم نمى باشد. (مسئله 28 ) مستطيع بايد خودش به حج برود و حجّ ديگرى از طرف او كفايت نمى كند، مگر در مورد بيمار يا پير، به شرحى كه بعداً بيان مى شود.
|