|
7 . نحوه تعيين اَرشْ ازاله بكارت
(س 450) شخصى با ارتكاب زنا بكارت دخترى را زايل نموده و دختر نيز راضى بوده، آيا اَرشْ ازاله بكارت ثابت است يا نه؟ آيا « لا مهر لبغىّ » فقط مهر را نفى مى كند، يا ناظر بر اَرشْ نيز هست؟ ج ـ زنا كه با رضايت طرفين باشد يعنى مرد و زن، قطعاً مهرالمثل و ارش البكاره نمى آورد چون « لاحرمة و لامهر لبغىّ » و چگونه مى توان مرد را مجبور به مهرالمثل و ارش البكاره نمود با اينكه زانيه خود، زانى را بر بضعش مجاناً مسلّط نموده، و چگونه مى توان براى قانون شكن حرمت قائل شد، و چگونه قانونگذار از قانون شكن حمايت كند، بلكه بايد مجازات كند. آرى، اگر زنا فقط از طرف زانى باشد، مثل زناى به عنف يا مورد شبهه از طرف زن، در اينجا مرد فقط بايد مهرالمثل بدهد، و مهرالمثل يعنى چنين زنى از حيث شرايط خانوادگى، عفت، حجاب، بكارت و بقيّه جهات اگر بنا بود شوهر نمايد، چه مقدار مهر برايش متعارفاً قرار داده مى شود، و مهرالمثل هر كجا گفته بشود معنايش همان است كه بيان شد. (س 451) بين پسر و دخترى رابطه نا مشروع برقرار گرديده كه منتهى به زنا و دخول كامل شده و از دختر ازاله بكارت گرديده، حال اگر عمل با رضايت دختر و بدون اغفال صورت گرفته باشد، آيا اَرشْ البكارة به دختر تعلّق مى گيرد يا خير؟ و اگر عمل با رضايت دختر ولى با اغفال دختر همراه بود؟ چطور؟ ج ـ ارش البكارة تعلّق نمى گيرد چون زنا كه با تراضى طرفين به گناه است، اصولاً مطلقاً ضمان ندارد. 30/10/78 (س 452) نحوه تعيين اَرشْ البكاره را دقيقاً بيان فرماييد؟ ج ـ همان مقدارى است كه اهل خبره و اطلاع (كارشناس)، نسبت به ارزش آن بيان مى كند. 12/7/77 (س 453) در مواردى كه ازاله بكارت در حين زنا صورت گيرد، آيا مى توان حكم به اَرشْ البكارة داد يا خير؟ و آيا در صورتى كه زنا با رضايت دختر باشد و يا با عنف، در خصوص موضوع تفاوتى مى كند يا خير؟ ميزان اَرشْ البكارة چگونه تعيين مى گردد؟ ج ـ ازاله بكارت به وسيله زنا با رضايت زن، همانند خود زنا ضمان نمى آورد؛ و اما اگر ازاله بكارت با زناى به عنف باشد، موجب مهرالمثل (يعنى چنين زنى از حيث شرائط خانوادگى با فرض بكارت چه مقدار مهر برايش متعارفاً قرارداده مى شود) است كه در حقيقت با پرداخت آن خسارت ازاله بكارت نيز جبران مى گردد. 20/5/83
|