|
3 . خطاى در تطبيق در قتل نفس
(س 171) شخصى براى كشتن زيد به طرف شخصى به تصوّر اينكه آن شخص زيد است تيراندازى نموده و او را مى كشد، اما معلوم مى گردد كه آن شخص كه به قتل رسيده اساساً زيد نبوده و قاتل شخص ديگرى را اشتباهاً به جاى زيد تلقّى و كشته است. آيا اين نوع قتل كه از مصاديق اشتباه در شخصيت مقتول است، قتل عمدى است يا خير؟ ج ـ ظاهراً در حكم قتل عمد باشد و اولياى مقتول كه مظلوم مى باشند، حق قصاص دارند و براى آنها سلطنت بر قصاص ثابت است «وَمَن قُتِلَ مُظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَاناً».[1] 1/4/77 (س 172) در صورتى كه به قصد قتل به طرف شخص معيّنى تيراندازى شود و به علت موانع خارجى تير به شخص ديگرى اصابت كند و موجب مرگ وى گردد، آيا در اين مورد قتل عمد است يا غير عمد؟ ج ـ به نظر اين جانب در اين گونه قتلها كه قصد آدمكشى وجود دارد و مقتول هم مظلومانه كشته مى شود، حسب اطلاقات قصاص و آيه شريفه و من قتل مظلوماً، حق القصاص ثابت است. 16/1/77 (س 173) شخصى دختر دوازده ساله اى را ربوده و پس از 24 ساعت او را رها كرده است، پدر و برادر دختر به گمان اينكه به دختر هتك حرمت شده، تصميم مى گيرند كه ربابينده را به قتل برسانند، لذا كمين كرده و شخص ديگرى را اشتباهاً به قتل مى رسانند، آيا مورد از موارد قتل عمد محسوب است، يا شبه عمد؟ ج ـ حكم قتل عمد را ندارد و قتل ظالمانه و با سوء نيّت نبوده، چون بنابر اين بوده كه قتل به تصوّر مهدورالدم بودن و دفاع از ناموس و هتك حرمت، تحقّق پيدا كند. پس نمى توان گفت مقتول مظلومانه به خاطر سوء نيّت كشته شده، تا ولىّ، حقّ قصاص پيدا كند؛ آرى، ديه دارد. 3/8/71 -------------------------------------------------------------------------------- [1]. اسراء، آيه 33.
|