|
9 . مجازات جايگزين حدّ سرقت
(س 143) اگر ثابت شود كه مجازات ديگرى براى جلوگيرى از سرقت مؤثرتر است، آيا جايز است آن مجازات جايگزين حدّ سرقت شود؟ چرا؟ ج ـ در موارد حدّ سرقت با فرض وجود همه شرايط، حسب منطق قرآن[1] و كلام ذات بارى تعالى، مطمئناً هيچ چيز ديگرى نمى تواند جايگزين آن شود و مؤثرتر باشد، و با توجه به اينكه قرآنْ قطع يد را جزاى مؤثر دانسته ، احتمال جزاى مؤثرتر داده نمى شود. آرى، كسى كه قرآن و وحى را قبول نداشته باشد ـ مثل غير مسلمان ـ ، فرض مؤثرتر بودن غير قطع يد در سرقت برايش متصوّر است، ليكن چنين سؤالى از طرف او نمى تواند اعتراض به ما كه مسلمان هستيم باشد كه زيربناى فكرى مان آگاهى ذات بارى تعالى از همه امور است، و اينكه معلومات ما در مقابل مجهولاتمان، بسيار كم و ناقص و اندك است، و ما بر حسب زيربناى عقيده مان او را در اشتباه مى دانيم، و چگونه چنين نباشد و حال آنكه علم بشر هر روز در حال تغيير و تحوّل است و مخصوصاً در باب جزائيات بيش از يك سلسله حدسها و گمانها زيادتر نبوده و نيست، و چگونه بشر مى تواند به همه آثار و عواقب جزائيات از همه جهات آگاه گردد و بر خلاف وحى، قضاوت يقينى صد درصد بنمايد. 16/9/80 -------------------------------------------------------------------------------- [1]. مائده، آيه 28.
|