Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: کتابخانه فارسی
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: باب سوم: طلاق رجعى و رجوع در آن

باب سوم: طلاق رجعى و رجوع در آن

(س 1224) هرگاه پس از اتمام عدّه در طلاق رجعى، زوج مدّعى شود كه در عدّه رجوع كرده، ولى زن اظهار كند كه رجوع بعد از عدّه صورت گرفته است، تكليف چيست؟

ج ـ حكم هر كدام فيمابين خود و خدا، تابع اعتقاد و علم آنهاست، ليكن حسب موازين قضا و ظاهر شرع، اگر چنانچه رجوع و انقضاى عدّه براى هر دو معلوم است و زوجين در تقدّم و تأخر آنها اختلاف دارند، زوج مدّعى است كه رجوع قبل از انقضاى عدّه بوده و زن مدّعى است كه بعد از انقضاى عدّه بوده و زمان انقضا معلوم است و زمان رجوع، نامعلوم، اينجا قول زن با قسمش مقدّم است؛ و اگر زمان رجوع، معلوم است و زمان انقضا معلوم نيست، قول مرد با قسمش مقدّم است. 5/7/83

(س 1225) آيا مجامعت زوج در عدّه طلاق رجعى، رجوع به حساب مى آيد يا خير؟

ج ـ اگر آميزش بعد از طلاق رجعى در عدّه باشد، رجوع است، گرچه قصد رجوع نداشته باشد و احكام زوجيّت بر آن مترتّب است. آرى، اگر آميزش بعد از انقضاى عدّه رجعيّه بوده، طلاق به قوّت خود باقى است. 20/4/84

(س 1226) مردى كه به طور قانونى زنش را طلاق داده و بعد از طلاق رجوع كرده، آيا بعد از رجوع، آن زن مى تواند با استناد به اينكه در محضر رسمى طلاق گرفته است، با مرد ديگرى ازدواج كند؟ اگر با مرد ديگرى ازدواج كرده باشد، حكمش چيست؟

ج ـ زن به همسرى مرد نخست باقى است، هر چند طلاق در محاضر رسمى ثبت شده باشد؛ و شوهر كردن چنين زنى، مثل ازدواج زن شوهردار است كه ازدواجش باطل و به همسرى مرد اول، باقى است و فرقى بين اين زن و زنان شوهردار ديگر نيست. 11/3/75

(س 1227) رفتار زن مطلّقه به طلاق رجعى، در برابر همسرى كه وى را طلاق داده، چگونه بايد باشد؟ آيا زن و مرد مى توانند با هم مصاحبت داشته، برابر هم بدون حجاب باشند يا با هم بخوابند؟ و اصولاً چه چيزى موجب باطل شدن طلاق مى گردد؟

ج ـ رفتار او بايد به نحوى باشد كه توجه او را به خود جلب نمايد، و براى رجوع در طلاقش با هم بودن و نگاه كردن مرد به زن كه بدون ريبه باشد و همين طور با هم خوابيدن و امثال آنها كه مستلزم تماس بدنى نباشد، براى جلب توجه شوهر و اميد رجوع او در طلاق نه تنها جايز است، بلكه مطلوب مى باشد؛ و رجوع به دو طريق محقّق مى شود: يكى آنكه مرد حرفى بزند كه معنايش اين باشد كه او را دوباره زن خود قرار داده؛ و ديگر اينكه به قصد رجوع كارى كند كه از آن بفهمند كه رجوع كرده است، بلكه اگر قصد عدم رجوع هم داشته باشد و با او نزديكى كند، رجوع محقق مى شود. 6/7/83

عنوان بعدیعنوان قبلی




کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org