|
باب چهارم: وكالت در نكاح
(س 996) آيا يك نفر مى تواند از طرف دو نفر وكيل شود و عقد نكاح دايم جارى كند؟ لطفاً الفاظ ايجاب و قبول را مرقوم فرماييد. ج ـ آرى، مى تواند و تفاوت بالاعتبار كافى است؛ و بايد دانست صرف الفاظ ايجاب و قبول و دانستن آنها و خواندنش كفايت نمى كند، و اجراى صيغه نكاح غير از خواندن سوره حمد و قرآن است كه همان خواندن الفاظ كفايت مى كند. 26/2/78 (س 997) آيا شرط عقل و بلوغ براى خواننده صيغه عقد ازدواج به طور مطلق كفايت مى كند؟ و شرط شيعه بودن و يا كسى كه ولايت ائمه معصومين(عليهم السلام) و يا فقيه را ندارد و يا مشكل دارد، لازم نيست؟ ج ـ در وكيل مجرى صيغه، فقط بلوغ و عقل معتبر است. 14/7/76 (س 998) در اجراى صيغه عقد موقت، آيا مرد مى تواند از طرف زن وكيل شود و زن را براى خود عقد نمايد؟ و آيا زن و مرد با يكديگر مى توانند هر كدام صيغه مربوط به خود را بخوانند؟ و آيا زن و مرد مى توانند شخص ثالث را وكيل در اجراى صيغه نمايند؟ ج ـ صيغه عقد موقت را يك نفر مى تواند اصالةً و وكالةً مانند بقيّه عقود بخواند و ذكر وكالت يا نام زن در صحّت عقد، معتبر نيست؛ ليكن زن و شوهر بايد معلوم و معين باشند و در بستن عقد هم ارتباطى به آنها پيدا كند و روشن است كه خودِ زن و مرد هم مى توانند صيغه عقد را بخوانند؛ و ناگفته نماند كه مجرى صيغه عقد بايد با سواد و عالم به قواعد عربيت و زبان عربى براى اجراى صيغه عقد به طور عربى باشد، كما اينكه بايد توجه داشت كه عقد موقت باكره بدون اذن پدر باطل است. 31/5/76 (س 999) مرسوم است كه در مراسم عقد، از دختر به طور فصيح و بليغ سؤال مى كنند كه «آيا راضى هستيد با فلان مبلغ مَهريّه شما را به عقد فلان شخص در آورم» و اين سؤال سه بار تكرار مى شود. لطفاً بفرماييد كه اگر عاقد، بدواً مطمئن باشد كه دختر رضايت كامل دارد و اين كارها صرفاً جنبه تشريفاتى دارد، آيا يقين به رضايت و اخذ وكالت توسط ديگرى كفايت مى كند يا خير؟ ج ـ اخذ وكالت توسط ديگرى با حصول اطمينان، در وكالت براى اجراى صيغه عقد كفايت مى نمايد، امّا بايد در دفتر ازدواج و با نامه سردفتر و يا حضور او انجام گيرد؛ و به طور كلّى بايد قانون ثبت ازدواج در محاضر، مراعات شود و تخلّف از مقرّرات آن، با قطع نظر از مشكلات اجتماعى، تخلّف از مقرّرات قانونى محسوب مى گردد. 13/2/73 (س 1000) خانمى، شخصى را وكيل مى كند كه او را با مَهر معيّن به عقد دايمى خود در آورد. آن شخص از شرط تخلّف كرده و زن را با مَهر معيّن متعه مى كند و به وى اطّلاع نمى دهد. پس از انقضاى مدت، زن را رها مى كند و مى گويد تو را متعه كرده بودم. در صورتى كه زن از اين مرد بچه دار شده باشد، تكليف چيست؟ ج ـ عقد فضولى مى باشد و فرزند، ولد شبهه و در حكم ولد حلال است؛ آرى، اگر فعلاً زن به متعه قبلى راضى باشد، تمام آثار عقد متعه نسبت به گذشته جارى مى شود. 10/4/74
|