|
هشتم. كفر
(س 975) آيا ازدواج دايم با زنان اهل كتاب، جايز است يا نه؟ در صورت بطلان، ازدواج موقت كم تر از صد سال (مثلاً 99 سال) چه حكمى دارد؟ ج ـ مشهور، عدم جواز عقد دايم با زنان اهل كتاب است و نظر اين جانب گرچه بر جواز ازدواج با مطلق كفار غير معاند است، ليكن احتياط مستحب در ترك آن است؛ ليكن به نظر مى رسد كه براى پيشگيرى از ارتباط خانوادگى با غير مسلمان و مفاسد جنبى آنها، مسلمانان در شرايط فعلى بايد از چنين ازدواج هايى خوددارى نمايند. آرى، مسئله ضرورت و مصلحت موردى، مسئله ديگرى است؛ و اما عقد انقطاعى به نحو مرقوم (99 ساله)، باطل است و ادلّه عقد انقطاع، شامل چنين مواردى نسبت به زنان مسلمان نمى شود، چه رسد به اهل كتاب. 30/3/78 (س 976) يك مرد زرتشتى مى خواهد با زن مسلمان ازدواج موقت نمايد، آيا جايز است يا نه؟ ج ـ ازدواج زن مسلمان با غير مسلمان مطلقاً ـ چه دايم و چه منقطع، چه اهل كتاب و چه غير آن ـ غير جايز و باطل و حرام و معصيت است. 30/9/76 (س 977) كار اين جانب در حال حاضر بازرگانى خارجى است. به مقتضاى شغل، به كشورهاى خارجى مسافرت مى كنم و همواره در اين سفرها نسبت به روابط متقابل با زنان خارجى ابهاماتى برايم وجود دارد. لطفاً در مورد ازدواج موقت با زنان غيرمسلمان، مرا راهنمايى فرماييد. ج ـ ازدواج موقت با زنان اهل كتاب، بلكه با مطلق غير مسلمانان غير از معاندين آنها، در مواقع و شرايط خاصّى كه به كانون خانوادگى و زندگى ازدواج دايم لطمه اى نزند، جايز است. 8/4/78 (س 978) مرد مسلمان نمى تواند با زن هاى كافر ازدواج كند. آيا ناصبى، بهايى و قاديانى ـ منكرين ختم نبوّت حضرت محمد(صلى الله عليه وآله) و معتقدين به نبوّت ميرزا غلام احمد قاديانى ـ اهل كتاب محسوب مى شوند؟ و ازدواج با زن هاى آنها چه حكمى دارد؟ ج ـ اهل كتاب عبارت اند از يهود، نصارى و مجوس ها و صائبه نيز ملحق به آنها هستند؛ ليكن منكرين ختم نبوّت در شرايط فعلى در حكم معاند مى باشند و ازدواج با آنها حرام و باطل است. 16/12/76 (س 979) ازدواج دختر و پسر بهايى با مسلمان چه حكمى دارد؟ و به فرض حرمت مسئله در صورت ازدواج آن دو آيا فقط مرتكب فعل حرام شده اند يا اصولاً اين ازدواج، باطل است؟ ج ـ حرام و باطل است، چون در شرايط فعلى در حكم معاند دينى مى باشند و بايد به خدا پناه برد از شرّ اين گونه گناهان بزرگ. 6/12/77 (س 980) عده اى از مسلمانان با اشخاص غيرمسلمان بدون اينكه از عدم جواز ازدواج با آنها اطّلاع داشته باشند، ازدواج كرده اند و سال ها با هم زندگى كرده اند و داراى فرزند هستند، حال كه متوجه حكم مسئله شده اند، زوج يا زوجه اى كه غير مسلمان است حاضر به اسلام آوردن نيست. در اين صورت، مسئله ازدواج و فرزندان آنها چه حكمى دارد؟ ج ـ فرزندان متولد شده با فرزندان مشروع از حيث احكام و آثار تفاوتى ندارند؛ و اما نسبت به ازدواج هر چند ظاهر فتاواى اصحاب، جدا شدن مى باشد، ليكن به نظر اين جانب ازدواج با همه زن هاى غير مسلمان اگر معاند دينى نباشند، جايز است. 17/1/77
|