|
ششم. در عده بودن زن
(س 967) شوهر اين جانب چند سال قبل فوت كرد. پس از مدتى، ابتدا به عقد موقت شخصى در آمدم تا چنانچه شرايط فراهم شد مجدّداً ازدواج دايم انجام دهم. در همين زمان شخصى از من خواستگارى كرد، لذا شوهرم مدت را بذل نمود و بخشيد و بعد از آن، يك بار عادت ماهيانه شدم و پاك شدم و تصور مى كردم همان يك مرتبه كافى است و مى توانم ازدواج كنم، لذا به عقد ازدواج دايم شخص مورد نظر در آمدم. اكنون متوجه شده ام كه ازدواج بنده مشكل شرعى داشته، آيا عقد مجدّد لازم است يا نه؟ ج ـ فقط يك عقد مجدّد براى شوهرى كه با او زندگى مى كنيد لازم مى باشد، منع ديگرى در بين نمى باشد. 25/4/78 (س 968) زنى كه از شوهر اوّلش حامله بوده، پس از طلاق بلافاصله با شخص ديگرى ازدواج مى كند، شوهر دوم نمى دانسته، ولى زن آگاه بوده، آيا عقد ازدواج صحيح است يا نه؟ در صورتى كه الآن صاحب فرزند شده باشند، حكم چيست؟ ج ـ اگر زن، به حرمت ابديّه چنين ازدواجى آگاه نبوده و نمى دانسته كه ازدواج در عده غير با دخول سبب حرمت ابديّه است، به حكم حديث رفع و سعه در جهل و عذر بودن آن، عدم حرمت ابديّه خالى از قوّت نمى باشد؛ ليكن عقد چون باطل بوده، بايد مجدداً عقد نمايد؛ و فرزندان هم به حكم وطى به شبهه حلال زاده مى باشند و همه آثار فرزندى بر آنها مترتّب است. 21/9/77 (س 969) زنى كه پنجاه و پنج ساله است و ضمناً عادت ماهيانه اش قطع شده و خون نمى بيند با مردى ازدواج كرده و بعد معلوم شده كه زوجه سيّده مى باشد و از طلاق زوج اول، سه ماه نگذشته است. آيا زوجه در حكم يائسه است و عدّه ندارد تا آنكه عقد صحيح باشد يا خير؟ ج ـ در حكم يائسه است، و در مفروض سئوال، سن پنجاه سالگى، سن يائسگى است و فرقى بين سيده و غير سيده نمى باشد. 28/11/85 (س 970) زنى به علت ناراحتى دستگاه رَحِم به پزشك مراجعه كرده و بعد از معاينه، پزشك معالج تجويز نموده كه بايد با مردى همبستر شود. لذا به مدت يك ساعت به عقد موقت شخصى در آمده و عمل مقاربت صورت گرفته است و بعد از دوازده روز با يك مرد ديگر ازدواج مى كند. پس از گذشت يك سال، زن متوجه شده كه عدّه نگه نداشته است. آيا وى به شوهرش حرام مؤبد مى شود يا بعد از عدّه مى تواند مجدّداً با مشاراليه ازدواج كند؟ ج ـ اگر مردى زنى را براى خود عقد كند و بعد معلوم شود كه در عدّه بوده، چنانچه هيچ كدام نمى دانسته اند زن در عدّه است يا نمى دانسته اند كه عقد كردن زن در عدّه حرام است، آن زن بر او حرام نمى شود هر چند با او نزديكى كرده باشد، ليكن عقد به هر صورت باطل است. 24/11/77 (س 971) زنى به مدت يك سال متعه شده و از دُبر دخول شده و پس از انقضاى مدت، به علت ندانستن مسئله و جاهل بودن به موضوع و حكم، قبل از انقضاى عدّه به عقد مرد ديگرى درآمده و مرد هم از اين موضوع اطّلاعى نداشته و ندارد. با توجه به مطلب فوق، آيا بر شخص آگاه لازم و واجب است كه زن و مرد را مطّلع نمايد و يا لازم نيست؟ ج ـ به نظر اين جانب، وطى در دُبر موجب عدّه نمى باشد و احكام عده و غير آن منحصر به دخول از قُبُل است، و بر شخص آگاه لازم نيست مرد و زن را آگاه سازد، بلكه اگر آگاه ساختن مستلزم محذورات باشد، نبايد اعلام نمايد. 30/4/76 (س 972) اين جانب از شوهر اولم طلاق گرفتم و در عدّه طلاق ازدواج كردم. در حالى كه به علت بيمارى، قسمتى از رَحِم را خارج كرده اند و به هيچ عنوان بچه دار نمى شوم، ولى عادت ماهيانه دارم و با علم به اينكه بچه دار نمى شوم تصور كردم نيازى به عدّه ندارم و ازدواج كردم و صيغه ما 99 ساله است. آيا بعد از اتمام عده، مى توانم با اين شخص ازدواج كنم يا خير؟ ج ـ ازدواج در عدّه با جهل، موجب حرمت ابديّه نمى گردد، هر چند آميزش هم حاصل شده باشد و ناگفته نماند كه عقد متعه 99 ساله، فى حدّ نفسه باطل است؛ بنابراين، احتياط در نگه داشتن عدّه از شوهر اول است و بعد از گذشتن عدّه، ازدواج با شخص دوم مانعى ندارد. 24/4/78
|